Vše o nové Škodě Octavia

Právě představená čtvrtá generace Škody Octavia přijíždí nejen s novým designem karoserie a nově zpracovaným interiérem, ale i s prvky výbavy, které předchozí řada nenabízela. Kromě zážehových a vznětových motorů nebude chybět ani verze na CNG nebo hybrid.

Zcela nový design karoserie sází na ostřejší hrany a dynamičtější vzhled. Tomu napomáhají standardně montovaná LED potkávací světla, či zpětná, brzdová a zadní mlhová světla taktéž vybavená LED technologií. K hlavním designérským prvkům patří svažující se kapota motoru, na níž plynule navazuje maska chladiče, boční linka táhnoucí se od předního světlometu až ke koncové svítilně, která 4689 mm dlouhý vůz dělá opticky ještě delší a v případě verze liftback i splývavá záď pozvolna přecházející v odtrhovou hranu víka zavazadelníku.

Automobil nabízí v novém interiéru ještě velkorysejší prostor a také nový dvouramenný volant, který může být na přání vyhřívaný. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem čtrnácti různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Nově navržená přístrojová deska s velkou, samostatně stojící centrální obrazovkou je rozdělena do několika horizontálních úrovní.

Středová konzole má jednoduchý, elegantní design. Chromované prvky zdobí středovou konzoli, nové výplně dveří a madla dveří. Nové, měkčené materiály dodávají interiéru na eleganci. Novinkou je také ambientní LED osvětlení, které jednou z deseti barev nepřímo osvětluje přední dveře a přístrojovou desku. Volit lze také předvolené světelné módy.

Poprvé jsou ve voze značky Škoda na přání nabízena ergonomická sedadla, která jsou velmi šetrná k zádům a která nabízí také masážní funkci. Vrcholná verze ergonomických sedadel, která se může pochlubit pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda), nabízí i funkci ventilace, což oceníte v horkých letních dnech. Na přání lze zskat i třízónovou klimatizaci Climatronic, stejně jako vyhřívané čelní sklo. KESSY – bezklíčový systém otvírání a startování, který je nabízen na přání, lze nyní použít pro všechny čtyři dveře. Elektrické ovládání všech oken a elektromechanická parkovací brzda jsou součástí standardní výbavy.

Stejně tak Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25″ a také dvouzónová klimatizace Climatronic jsou ve standardu. Absolutní novinkou ve vozech mladoboleslavské automobilky je za příplatek dodávaný head-up displej, který promítá důležité informace, jako například aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo. Tato vymoženost nabízená jinými automobilkami doposud škodovkám chyběla, přínos pro bezpečnost, ale i komfort jízdy je přitom naprosto přesvědčivý.

Avšak nová Octavia přesvědčí z hlediska nabídky místa pro zavazadla, která se opět zlepšila. Zavazadlový prostor liftbacku nabízí objem rovných 600 litrů, Octavia Combi má v základním uspořádání zavazadelník o objemu 640 litrů. To jsou hodnoty, které nadchnou každého motoristu.

Nově i s LED Matrix světlomety
Octavia čtvrté generace je vůbec první model značky Škoda, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire, volba jízdního režimu tedy probíhá elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se ve středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí jízdní režimy, a dále tlačítko parkovacího módu.

Na přání jsou nabízeny inovativní full LED Matrix světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také full LED zadní světla s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovými světly. Poprvé je ve škodovce k dispozici Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Varování před lokálním dopravním omezením.

Nová Octavia bude na přání dodávána se systémy Area View, Asistentem změny jízdního pruhu a prediktivním adaptivním tempomatem, který spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, vylepšeným Asistentem hlídání jízdního pruhu, systémy Traffic Jam Assist a Emergency Assist tvoří komplexní systém Travel Assist. Pomocí funkce Detekce rukou sleduje vozidlo, zda má řidič ruce na volantu. V případě nehody chrání cestující až devět airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče, který je součástí standardní výbavy, nebo zadních bočních airbagů, které jsou nabízeny za příplatek.

Nejnovější generace infotainment systémů
Škoda Octavia nabízí čtyři infotainment systémy nejnovější generace modulární stavebnice infotainmentu s displeji od 8,25″ do 10″. Infotainment systémy lze částečně ovládat gesty, nebo pomocí digitální asistentky Laura. Vrcholný infotainment systém Columbus umožňuje také poprvé zobrazení mapy navigace v jiném přiblížení než vylepšený Virtuální Kokpit s displejem o velikosti 10,25″. Tuto novou funkci lze ovládat pomocí inovativní dotykové lišty pod displejem infotainment systému, kterou lze také ovládat hlasitost.

Díky zabudované kartě eSIM bude vůz vždy online. Řidič tak má přístup k nejnovějším mobilním online službám Škoda Connect, mezi které patří například v Evropské unii povinný systém eCall, rozsáhlé Služby vzdáleného přístupu k vozu a aplikace infotainmentu s online podporou. Elektronická mobilní zařízení respektive USB paměťové disky lze dobíjet respektive propojit pomocí některého z až pěti USB-C konektorů. Jeden z nich, který je nabízen na přání, je umístěn na stropní konzoli nad vnějším zpětným zrcátkem. Chytré telefony lze také bezdrátově nabíjet pomocí Phone Boxu, který je nabízen za příplatek. Skvělý zvuk zajišťuje akusticky vyladěný interiér a nový Sound System Canton, který je taktéž k dispozici za příplatek.

Úsporné motory i alternativní pohony
Čtvrtá generace Octavie je poprvé nabízena i v plug-in hybridní verzi iV, kombinující benzinový motor, elektromotor a převodovku DSG. Vylepšené benzinové motory jsou zčásti vybaveny moderní mild-hybridní technologií. Naftové motory nové generace Evo vypouští až o 80% méně oxidů dusíku.

Základ však představuje přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 TSI EVO s výkonem 81 kW (110 k), dodávaný v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Více sil a výrazně lepší celkový projev nabídne přeplňovaný agregát 1.5 TSI EVO, pracující s výkonem 110 kW (150 k). I ten je v nabídce se šestistupňovým manuálem. Nejsilnější přeplňovaná pohonná jednotka je však kombinována výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Jedná se o agregát 2.0 TSI EVO disponující výkonem 140 kW (190 koní).

Škoda Octavia G-TEC nabízí díky zásobníkům s kapacitou 17,7 kg zemního plynu dojezd až 523 km při provozu na zemní plyn.O pohon vozu se v tomto případě stará motor 1.5 TSI o výkonu 96 kW (130 k) a spolupracovat může jak se šestistupňovou manuální, tak sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru ve voze Octavia iV nabízí celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP maximálně 55 km.

Benzinové motory 1.0 TSI (81 kW) a 1.5 TSI (110 kW) nové generace EVO jsou v kombinaci s automatickou převodovkou DSG nabízeny také ve verzi eTEC, vybaveny mild-hybridní technologií. Používají 48V řemenový startér-generátor v kombinaci se 48V lithium-iontovým akumulátorem a umožňují rekuperaci brzdné energie, zlepšení dynamiky hnacího ústrojí prostřednictvím elektromotoru tzv. boostem nebo také tzv. plachtění, čili jízdu zcela vypnutým spalovacím motorem.

U naftových motorů generace EVO je při úpravě výfukových plynů využíván nový proces Twin Dosing, při kterém dochází k vstřikování AdBlue před dva katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Turbodiesely 2.0 TDI mají výkon 85, 110 nebo 147 kW, což je 116, 150 a 200 koní.

Adaptivní podvozek DCC s volbou jízdního režimu Driving Mode Select, který je k dispozici za příplatek, nabízí poprvé také v rámci jednotlivých jízdních režimů možnost navolit si pomocí posuvné lišty dle vlastních preferencí jednotlivá nastavení. K těm patří například tlumicí charakteristiky, charakteristiky řízení nebo řazení automatické převodovky DSG.

Inovativní prvky Simply Clever
Zcela novým Simply Clever prvkem je komfortní plnicí hrdlo, které u vozů vybavených naftovým motorem umožňuje tankování kapaliny AdBlue také pistolí určenou pro nákladní automobily. Novinky najdeme ale i v interiéru, kde zpříjemňují život posádce po celou dobu jízdy.

Na zadní straně opěradel předních sedadel mají cestující vzadu poprvé k dispozici dvě odkládací kapsy pro mobilní telefony. Octavia Combi poprvé nabízí na přání paket pro spaní pro zadní sedadla. Nové stínicí rolety pro zadní boční skla poskytují lepší ochranu před sluncem.

Octavia Combi dostane automatické odjištění roletového krytu zavazadelníku. Octavia liftback nabízí multifunkční kapsu pod krytem zavazadlového prostoru. Novinkou je odkládací schránka v předních dveřích s deštníkem nebo smetáčkem na sníh. Rovněž poprvé je ve voze k dispozici integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla.

Ceny jednotlivých motorizací ani datum zahájení prodeje automobilka zatím neprozradila.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.