V Evropě se do tří let mají rozjet autobusy na vodík

Dálkové autobusy poháněné zeleným vodíkem by měly již v roce 2024 vyrazit na evropské silnice. Autobus má být schopný ročně absolvovat až 200 tisíc kilometrů a na jedno natankování ujet přes 1000 kilometrů.

Autobus na vodík vyvíjí nově utvořené konsorcium společností FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG v rámci projektu s označením HyFleet. Může jít o celosvětově první a současně klíčový milník svého druhu v odvětví hromadné dopravy. Mezi osobními automobily je průkopníkem této technologie japonská Toyota.

„Technologie pohonu pomocí palivových článků je součástí revoluce zelené mobility, která výrobcům autobusů umožňuje utvářet budoucnost trvale udržitelné mobility. Jdeme cestou uhlíkové neutrality. Je úžasné, že německá vláda uznává potřebu urychlit dekarbonizaci odvětví dopravy a je na této cestě připravena podpořit hromadnou dopravu,“ říká André Schwämmlein, šéf FlixMobility.

Vodík jako pohon v nákladní dopravě odstartovala už například Toyota, která nedávno představila vodíkový kamion. Ten v rámci propagace vodíkového pohonu vyjel i na legendární vrchol hory Pikes Peak. Další nákladní vozidlo Toyoty zvané Project Portal „Alpha“ od spuštění provozu v dubnu 2017 ujelo už několik desítek tisíc kilometrů a s výjimkou vodní páry neprodukovalo žádné emise. Stejně tak funguje i první sériově vyráběné osobní auto na vodík, Toyota Mirai.

Kromě Toyoty Mirai a kamiónu postavila Toyota například také vodíkovou loď. Tato japonská automobilka se netají tím, že právě ve vodíkovém pohonu vidí budoucnost dopravy. Nedávno navíc založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.

O Toyotě Mirai jsme již psali, připomenout si ji můžete v následujícím videu:

Mohlo by se vám líbit...