S emisemi se podvádí i u nákladních vozů a nejspíš ve velkém

Asi není třeba připomínat kauzu Dieselgate a rozruch, který způsobilo odhalení manipulací s emisemi u osobních vozů koncernu Volkswagen. Že se podvody se netýkají jen osobáků tuší kde kdo. Mluví se o autobusech, náklaďácích i kamionech, nikdo ale zatím nepřišel s ničím konkrétním. Až nyní se podařilo odhalit, jak někteří dopravci upravují své vozy. Navíc podle TÜV NORD Czech se podvody s emisemi mohou týkat každého druhého nákladního vozidla!

V rámci silniční kontroly speciálním útvarem Policie ČR, zabývajícím se odhalováním podvodů v silniční dopravě a technickým stavem vozidel, provedené na konci ledna v Mohelnici, bylo u dvou nákladních vozidel tuzemských dopravců nalezeno zařízení ovlivňující funkci vstřikování močoviny (AdBlue) do výfukového systému pro snižování emisí. Tím byl systém pro snižování emisí deaktivován a nefunkční. O způsobech obcházení systému a jejich odhalování byla policie v nedávné době odborně proškolena organizací TÜV NORD Czech.

Cílem školení, které pro Policii ČR pod záštitou Ministerstva dopravy realizovala TÜV NORD Czech, bylo seznámit posluchače se způsoby manipulace se systémem SCR (Selective Catalystic Reduction) a jejich odhalování. „Na jednu stranu nás těší, že školení přineslo tak brzký výsledek, na druhou stranu se obávám, že podobných hříšníků se v dohledné době potvrdí celá řada. Statistiky, které máme k dispozici ze zahraničí, potvrzují, že u prověřovaných nákladních vozů se nefunkční systém SCR objevil ve více než 40%, v dalších 14% pak byla prokázána záměrná manipulace se softwarem či hardwarem. To je každé druhé kontrolované nákladní auto. U vozidel z východní Evropy se toto číslo odhaduje ještě vyšší“, vysvětluje Ing. Antonín Jedlička, ředitel divize Automotive TÜV NORD Czech.

K manipulaci se systémem SCR dochází hlavně z toho důvodu, že údržba, resp. oprava systému je nákladná, a tudíž majitelé těchto vozidel (platí pro Euro 4, 5 a 6) různými způsoby upravují systém tak, aby vozidlo bylo provozuschopné a nehlásilo žádnou závadu. Takové vozidlo v danou chvíli produkuje nadměrné množství emisí oxidu dusíku NOX (až 4500krát více), a jedná se tudíž o vozidlo neschváleného typu.

Nainstalovaný resistor do konektoru způsobující zkreslení měřené veličiny

Nyní nezbývá než doufat, že policie bude v kontrolách pokračovat a že sankce pro hříšníky budou dostatečně vysoké, aby je od podvodného jednání odradily.

Mohlo by se vám líbit...