Renault Talisman (2015 – 2021): láká cenou i designem

Velký Renault Talisman zaujme designem i příznivou cenou už na první pohled. Na trhu s ojetými vozy se i díky tomu těší solidní oblibě. Kromě plusů má přirozeně i nějaké minusy, jaké to jsou?

Ojetý Talisman konkurenty ve své třídě poráží cenou, což ostatně není u Renaultu nic nového, když mezi staršími vozy vítězí v cenové válce Laguna (Latitude, přímý předchůdce Talismanu je na trhu k vidění velmi vzácně). Modernější Talisman stále patří mezi mladší ojetiny. Jeho konstrukční stáří nebo spíše mládí s sebou přirozeně nese i moderní vzhled, zajímavou a bohatou výbavu i vysokou úroveň bezpečnosti. Podařeným designem Talisman zaujme již na první pohled, ať už se budeme bavit o sedanu nebo praktickém kombi.

Sedan byl uveden v polovině roku 2015, kombi pod označením Grandtour se dostalo ke slovu v březnu 2016. V nabídce model Talisman vydržel do konce roku 2021, to se už ale prodával jen na některých trzích. V Evropě byl jako první z prodeje stažen sedan, zatímco kombi se nabízelo o několik měsíců déle. Praktičtější karosářská verze také byla mezi motoristy oblíbenější, což nyní poznáte na trhu s ojetými automobily, kde mají kombíky znatelnou převahu. To ale není nic výjimečného, podobná situace panuje i u modelů jiných výrobců.

Kromě robustního a líbivého vzhledu Renault Talisman zaujme i nabídkou místa pro posádku. K nezanedbatelným přednostem patří také design palubní desky a celkový komfort interiéru. V dílenském zpracování ale při podrobnějším ohledání najdete jisté mezery. Místa pro cestující je tu však více než dost, a to i na zadních sedadlech. Nouze není ani o prostor pro zavazadla: sedan disponuje zavazadelníkem o objemu 608 litrů, kombi má nákladový prostor o objemu 572 litrů, avšak jde o hodnotu naměřenou po krycí plato, přitom lze využít i prostor nad ním, a to až po střechu.

Avšak pokud Talisman pořádně naložíte, velice snadno narazíte na jeho výkonové limity – tedy pokud má pod kapotou přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku Tce nebo na zahraničních trzích prodávanou třináctistovku Tce. Žádné terno není ale ani turbodiesel 1.5 dCi nebo 1.6 dCi. Později se začala nabízet také přeplňovaná benzinová osmnáctistovka Tce, která má pro změnu výkonu na rozdávání, na trhu jich ale nejdete jen velice málo. Velký vůz si více rozumí s větším turbodieselem, který může být dostatečně silný a úsporný zároveň. Takovým motorem je 1.7 dCi nebo 2.0 dCi. Právě objemnější turbodiesely platí za spolehlivější. Naopak naftová patnáctistovka je nejchoulostivějším motorem v nabídce.

Z hlediska jízdních vlastností není Talisman žádné terno. Systém 4Control stojící za natáčením zadních kol vyžaduje zvyk a popravdě, ne každému sedne – auto může v určitých situacích působit poněkud nejistě. Odpružení nabízející tři režimy ve skutečnosti zvládá pouze komfortní nastavení, jiná volba nepřinese vytouženou změnu, a to ani volba „Sport“. Řízení absolutně postrádá byť třeba jen náznak zpětné vazby a řazení automatické převodovky je poměrně laxní, někdy automat pořádně neví, jaký rychlostní stupeň zvolit. Celkově lze jízdní vlastnosti hodnotit jedině jako podprůměrné.

Z pohonných jednotek je nejproblematičtější turbodiesel 1.5 dCi. Sice jde o výrazně spolehlivější agregát, než byly původní naftové patnáctistovky Renault, přesto se u něj stále častěji objevují třeba závady turbodmychadla. Důležité je, jak se motorista k motoru chová, zda dochlazuje turbo a jak často mění motorový olej – obecně by mělo být maximem 15 000 ujetých kilometrů na jednu olejovou náplň, a u tohoto agregátu to platí dvojnásob, jelikož je choulostivější. „U všech provedení s turbodieselem si dejte pozor na stav filtru pevných částic,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Funkční filtr poznáte snadno: koncovka výfuku nesmí být očouzená a když do ní strčíte prst, přípustné je pouze lehké zašpinění.

„Vyloučit nelze vůle na přední nápravě, občas se objeví vůz s nadměrně opotřebenými ložisky kol,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Velice důkladnou kontrolu si zaslouží veškerá elektrická výbava a také klimatizace. „Pozor si dejte i na stav brzd, které jsou u velkého Talismanu poměrně namáhané. Pokud jsou v dobré kondici, stejně jako u dalších renaultů pracují výborně, když vynikají rychlým a citelným nástupem i trvalým brzdným účinkem,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Renault Talisman je stále mladou ojetinou a tak se mu větší výskyt problémů zatím vyhýbá. Otázkou je, jak na tom bude za další třeba pět let.

Na trhu s ojetými vozy jsou jeho trumfy jak design a příznivá cena, tak u Renaultu tradičně vysoká úroveň bezpečnosti. Tu potvrdil i test Euro NCAP v roce 2015, kdy talisman získal pět hvězdiček z pěti možných. Jízdním projevem jde ale o vůz, který bude vyhovovat spíše jen klidnějším motoristům – rozhodně nejde o auto pro rychlé průjezdy zatáček, v těch se cítí mnohem lépe některé vozy konkurenčních značek.

Mohlo by se vám líbit...