První pomoc při boji s námrazou

Existuje několik rozšířených i méně známých tipů, jak předejít námraze na autosklech. Více než na pověry se přitom vyplatí sázet na osvědčené postupy. Ujistěte se, že jdete po ránu na námrazu správně.

Málokdo třeba ví, že odmrazovač určený k akutnímu odstranění námrazy funguje dobře i jako prevence. V noci ho naneste na sklo a ráno budete bez práce. Od věci není ani to, kde parkujete. Pokud si můžete vybrat, postavte auto tak, aby čelním sklem mířilo na jihovýchod. Za jasného rána vám vycházející slunce pomůže předehřát sklo a námrazy ho buď zbaví úplně nebo ji alespoň naruší.

Co si s námrazou poradí a na co raději zapomeňte?

Škrabka ANO
Škrabka je nástroj, který by měl mít ve voze každý řidič. Majitelé automobilů Škoda mají výhodu, že škrabku najdou ve dvířkách k nádrži nebo u nového elektromobilu Enyaq iV nově v zadních dveřích zavazadelníku. Proč tam a ne ve dveřích do vozu? Při otevření dvířek od nádrže nebo kufru vám totiž na sedadla nenapadá sníh ze střechy. Při práci se škrabkou je vhodné začít bočními skly, kde bývá vrstva námrazy menší, a mezitím alespoň trochu vyhříváním povolí přední sklo.

Kryt čelního skla ANO
Nikdo neudělá chybu, když čelní sklo přes noc přikryje dekou nebo folií. Kdo to chce mít ve stylu, může si pořídit kryt padnoucí přesně na rozměr svého skla. Některé se instalují tak, že se zavřou do dveří, ale sehnat lze i modely s magnety na karoserii. Vzhledem k přechodu na online zpravodajství už moc nehrozí, že by někdo použil noviny, které rozhodně nedoporučujeme, protože snadno provlhnou a ke sklu přimrznou. Podobně neslavně to může dopadnout i s kartonem.

Rozmrazovač ANO
Velmi dobrou službu udělá rozmrazovač skel, na druhou stranu ale nezřídka způsobí silné mlžení. Současně s rozmrazovačem je tedy vhodné zapnout fuk čelního skla. Led zasažený rozmrazovačem jde velmi rychle dolů, avšak pokud jej nemáte, můžete si pomoci i prostředky, které najdete v každé domácnosti. Do nádoby s rozprašovačem po čističi na domácí okna nalijte třetinu vody a dvě třetiny octa, který působí nejen jako prostředek k odstranění vodního kamene, ale také ledu. Po nastříkání počkejte půl minuty a led stáhněte škrabkou. Spolehlivého výsledku dosáhnete i použitím dalších domácích směsí, jako je ocet s alkoholem v poměru 1:2 nebo líh s vodou v poměru 2:1.

Platební karta NE
Ani v nouzi k očištění nepoužívejte předměty, které sklo poškrábou. Vhodnou pomůckou nejsou ani platební karty. Jejich účinnost je mizivá, zato je s největší pravděpodobností zlomíte, a budete čekat týden, než vám banka vydá nové.

Stěrače NE
Z namrzlého skla v žádném případě neodtrhávejte stěrače, ani jimi nestírejte, dokud námraza zcela nepovolí, protože byste poškodili gumičky. Ze stejného důvodu se před nastartováním ujistěte, že máte páčku stírání v poloze vypnuto.

Horká voda a svíčka NE
Navzdory hospodským pověrám bychom se měli vyvarovat odstraňování námrazy tím, že polejeme sklo horkou vodou. Kvůli skokovému rozdílu teplot by sklo mohlo prasknout. Stejně jako při odstraňování vnější námrazy, ani uvnitř vozu nepoužívejte prostředky, které by sklo skokově zahřály jako teplomet nebo svíčku. I v tomto případě by hrozilo, že sklo vlivem prudké změny teploty praskne.

Zimní autokosmetiku se vyplatí vybírat a kupovat dříve, než přijdou mrazy.

A co když to namrzne zevnitř?
I to se stává, přijdete k autu a led je nejen zvenku, ale i na čelním skle zevnitř. Důvod je stejný, jen se to děje na opačné straně — vlhko se srazilo na vnitřní straně skel, kde se vlivem nízké teploty proměnilo v led. První pomoc spočívá v pokusu dostat vlhko z vozu. Otevřete na chvíli dveře a auto vyvětrejte. Když to nezabere, sáhněte po škrabce na led, a na čelní sklo pusťte foukání. Jestli je vrstva ledu poctivá, připravte na palubní desku ručník nebo hadr, do kterého zteče voda z tajícího ledu, aby vám vlhko nezůstalo v interiéru. V interiéru v žádném případě nepoužívejte rozmrazovač, jehož výpary mohou být zdraví škodlivé.

Aby se předešlo zamlžování skel, mohou mít některé vozy v interiéru umístěn integrovaný vlhkostní senzor, s jehož pomocí systém klimatizace vyhodnocuje teplotu rosného bodu na čelním skle. To je případ novodobých škodovek. „V režimu Auto systém reaguje s předstihem, aby k zamlžení vůbec nedošlo,” říká Ondřej Radina ze skupiny vývoj klimatizace ve Škoda Auto.

Vysvětluje, že systém v takovém případě zvýší proudění i teplotu vzduchu foukajícího na čelní sklo. Když to okolní teplota dovolí, sepne se i kompresor. Zdrojem mlžení čelního skla může být i napevno zapnutý režim recirkulace vzduchu nebo vypnutá klimatizace, což vede k nárůstu vlhkosti uvnitř vozu. Ondřej Radina proto doporučuje používat automatický režim Auto.

Nejlepší prevencí před mlhou nebo námrazou zevnitř je udržovat ve voze sucho. Proto dbejte na to, abyste si vždy před nastoupením oklepali boty od sněhu. Výrazně pomůže, když si na noc odnesete vnitřní koberečky domů a vysušíte je. Po dobu zimních měsíců je můžete vyměnit za gumové, z nichž po jízdě snadno vylijete vodu. Seženete je v přesných rozměrech pro svůj model vozu nebo v univerzálních velikostech. Ať už vaše sklo zamrzne zvenku nebo zevnitř, vždy jde o problém, který se dá snadno vyřešit. Vždy vyjíždějte jen s bezvadný výhledem!

Babské rady
Pokud nemáte nový vůz nabitý moderními funkcemi nebo jen rádi experimentujete, můžete proti námraze a zamlžení zabojovat starými babskými radami.

Cibule
Pamětníci mezi řidiči tvrdí, že jako prevenci před námrazou stačí rozkrojit cibuli a potřít jí sklo. I hospodyňky znají cibuli jako spolehlivý čistič. Složky v ní obsažené předejdou srážení molekul vody na vašem skle.

Igelitka
Existuje i nouzová finta, jak předejít námraze zpětných zrcátek. Stačí, když na ně přes noc navléknete igelitovou tašku a zajistíte ji gumičkou.

Pěna na holení
Alternativním prostředkem proti mlžení může být pěna na holení. Naneste ji na vnitřní stranu čelního skla, a pak ji vytřete do sucha papírovým ručníkem. Na skle ulpí mikrofilm, který zabrání ulpívaní molekul vody.

Mohlo by se vám líbit...