Poptávka po ojetých vozech je rekordní

Podle údajů Svazu dovozců automobilů se do České republiky za sedm měsíců letošního roku dovezlo 100 388 ojetin, což je o 5608 aut méně, než v roce 2019 před nástupem pandemie koronaviru Covid-19. Nízký objem dovozů je kromě obecného nedostatku nových i ojetých aut dalším faktorem, který vede ke zvyšujícím se prodejům ojetin v českých autobazarech.

Liberecké autocentrum AAA AUTO disponuje velkou prodejní plochou

V uplynulém měsíci dosáhla síť AAA AUTO ve střední Evropě nejlepšího prodejního výsledku ve své historii. V červenci z jejích poboček odjelo k novým majitelům 8759 vozů. V květnu letošního roku padl poprvé dosavadní rekord z října 2019 (přes 8000 prodaných vozů za měsíc) a nahradila ho hodnota 8533 aut v kalendářním měsíci. V červnu se prodeje držely na obdobné úrovni a z poboček odjelo 8412 ojetin. Od otevření maloobchodních prodejen 10. května letošního roku tak skupina AURES Holdings prodala během tří měsíců 25 704 aut z druhé ruky, a dosáhla tří nejlepších měsíčních výsledků ve své téměř třicetileté historii.

„I když jsme po roce s pandemií očekávali postupný návrat do normálu a zvýšený zájem zákazníků o obměnu vozového parku, takové prodejní výsledky nás mile překvapily. Lidé častěji cestují na dovolenou vlastními vozy a chtějí mít jistotu, že auto bude naprosto spolehlivé, proto ho často před dovolenou vymění za novější. Vzhledem k odložené spotřebě a úsporám z covidové doby si více zákazníků může novější vůz dovolit,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

Síť proto rozšířila svou nabídku v České republice i o výběr vozů z jiných zemí, které zákazníkovi přiveze. „Momentálně tedy disponujeme nabídkou až 13 000 aut,“ uvedl Vaněček. Rekordní poptávka, ale i tristní situace na trhu nových vozů, kde se stále prodlužují čekací doby v důsledku nedostatku čipů a polovodičů, vede zákazníky právě do autobazarů. Situaci výrazně ovlivňuje i stále omezený dovoz ojetin ze států západní Evropy, tedy jeden z klíčových zdrojů ojetých aut ve státech Visegrádské čtyřky.

„Podle údajů Svazu dovozců automobilů se do Česka za sedm měsíců letošního roku dovezlo 100 388 ojetin, což je stále o 5 608 aut méně, než v roce 2019 před nástupem koronavirové pandemie. Dovozy letos překonaly hodnoty roku 2019 pouze v červnu, jinak se stále drží pod touto úrovní a zahraniční ojetiny tak na trhu chybí. Značně nedostatkový zbožím jsou zejména velké rodinné vozy, které vzhledem k současným trendům rodiny využívají například ke kempování v tuzemsku a okolních státech. To pochopitelně tlačí ceny ojetin nahoru a dá se očekávat, že zatím stále mírně porostou,“ doplňuje Vaněček.

V loňském roce se ojetých aut dovezlo nejméně za pět let, kdy jich bylo do konce července importováno pouze 84 538. V průměru se tak jednalo o 12 077 aut měsíčně. V letošním roce je měsíční průměr 14 341 vozů, zatímco v roce 2019, který nebyl nijak ovlivněn pandemií, se ze zahraničních trhů měsíčně dováželo 15 142 aut.

„S nedostatkem ojetin se v současnosti potýká celá Evropa, takže kvalitní vozy, které jsou aktuálně v nabídce, rychle mizí a nové do inzerce přibývají pomaleji, než jsme zvyklí,“ uzavírá Vaněček. Zájemci o nová vozidla, kterých je nedostatek, jsou nuceni obměnu automobilu odkládat a jejich dosavadní vozy pak chybí na trhu ojetin. Do toho ještě přišel zvýšený zájem o cestování autem z důvodu koronaviru Covid-19, kdy se mnoho lidí vyhýbá veřejné dopravě a raději volí bezpečnější osobní auto – řada z nich si jej ale nejdříve musela koupit. Výsledkem je absolutní nedostatek ojetých vozidel.

Mohlo by se vám líbit...