Peugeot 301 (od 2012): levný sedan pro nenáročné

Model 301 vyjel pouze v karosářském provedení sedan. Jeho velkou předností měl být velice odolný podvozek snášející i skutečně rozbité silnice. Jak se ale ukazuje, české tankodromy jsou i na něj trochu moc.

Bratr Citroënu C-Elysée přijel na trh v roce 2012. Od svého sourozence se liší jen drobnými designérskými úpravami a detaily. Základní tvary jsou shodné, stejně jako naprosto identická technika. Když automobilka Peugeot zvažovala, kde svou novinku představí, byla ve hře i Česká republika. Vybírala se totiž destinace s co nejhoršími silnicemi, aby se předvedla odolnost podvozku a komfort odpružení. ČR nakonec porazilo Turecko, kde vládly lepší klimatické podmínky.

Jak se ale ukazuje nyní u ojetin, ani odolný podvozek není všemocný, když se střetne s českými tankodromy, o nichž tu mluvíme jako o silnicích. O tom ale až později v části věnované častým problémům. Nejprve si řekněme něco málo o bezpečnosti. V tomto směru totiž na první pohled „třistajednička“ neosloví, když v bariérovém testu Euro NCAP dostala pouhé tři hvězdičky z pěti možných. Jenže ono to v reálu není až tak moc zlé.

Hodnocení bezpečnosti totiž proběhlo podle nového systému a levný Peugeot 301 v tomto ohledu doplatil na absenci některých asistenčních systémů. Ty přitom řada motoristů vůbec nevyhledává a navíc v levném autě je v rámci základní výbavy těžko najdete. Přesný výsledek nárazové zkoušky tedy zní: ochrana posádky při nárazu 71%, bezpečnost dětí v autosedačkách 75%, přítomnost asistenčních systémů 33% a ohleduplnost při střetu s chodcem 54%.

Sedan Peugeot 301 je vzhledem ke svým vnějším rozměrům prostorný, a to i na zadních sedadlech. Nevýhodou jsou integrované hlavové opěrky u zadních sedadel, které tak nelze výškově nastavit. Zde vidíme větší omezení bezpečnosti, než představuje absence asistenčních systémů.

Kladné hodnocení si jednoznačně zaslouží zavazadlový prostor o objemu 506 litrů v základním uspořádání. V případě potřeby jej lze navíc rozšířit sklopením zadních sedadel. Plus představuje i velký vstupní otvor do zavazadelníku, naopak naše kritika míří k absenci výplně víka zavazadelníku a především pak k jeho levnému zavěšení. To totiž trochu omezuje využitelnost prostoru pro zavazadla. Zde dostala přednost úspora při výrobě vozu.

Zejména řidiče potěší pohledná palubní deska z kvalitního plastu s vydařenou povrchovou úpravou, stejně jako do rukou dobře padnoucí volant se zploštělou dolní stranou věnce. To vypadá na celkově příjemné ovládání vozu, jenže ještě je tu řazení a to se už tolik nepovedlo. Postrádá totiž přesnost, podobně jako u starších modelů značky Peugeot.

A to není jediné. Překvapí i dlouhý převod řízení a citelná nedotáčivost vozu. Měkce naladěný podvozek sice dobře tlumí nerovnosti vozovky, ale na svůj vrub si připisuje i občasné plavání auta. Navíc se můžete setkat se slábnutím brzdného účinku vlivem přehřátí, a to především u základní motorizace, u níž nebyly na přední nápravu vozu montované ventilované brzdové kotouče. Celkově tedy můžeme jízdní vlastnosti hodnotit jedině jako podprůměrné.

Nabídku pohonných jednotek otevírá benzinový tříválec 1.2 VTi o výkonu 53 kW, který svým výkonem uspokojí jen nenáročné motoristy. Setkat se můžete i s jeho silnějším provedením o výkonu 60 kW. Méně obvyklá, ale citelně čilejší je čtyřválcová motorizace 1.6 VTi pracující s výkonem 85 kW.

Nechybí ani nabídka čtyřválcových turbodieselů. Na jejím začátku stojí známý agregát 1.6 HDi montovaný o výkonech 68 a 73 kW. Z tohoto turbodieselu vychází také novější motor 1.5 HDi, který disponuje výkonem 75 kW. Jedná se o pohonnou jednotku přizpůsobenou nejnovějším emisním požadavkům, jenž byla uvedena v roce 2018.

Zatímco s naftovou patnáctistovkou ještě prakticky nejsou takové zkušenosti, aby ji šlo dobře hodnotit, šestnáctistovka úplně ideální pověst nemá. Přesto proti svým předchozím evolucím pracuje spolehlivěji. I tak ale pozor na stav vstřikovačů common railu nebo turba. „Potíže bývají s EGR ventilem a známé jsou také úniky motorového oleje,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Známé jsou potíže s podtlakovým okruhem, který ovládá práci EGR ventilu, škrticí klapky a turba.

„Objevují se vůle v kulových čepech přední nápravy, které naštěstí lze samostatně vyměnit, což šetří náklady na údržbu,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Pokud se chvěje při brzdění volant, vinu nesou zvlněné brzdové kotouče. Brzdy vůbec představují slabší článek vozu. Jako u jiných modelů značky Peugeot zde jsou použity komponenty firmy Bosch, které mají krátkou životnost a může se tak stát že už po 40 000 ujetých kilometrech budou na výměnu jak brzdové destičky, tak kotouče.

„Důkladnou kontrolou by měla projít také veškerá elektrická výbava automobilu a také klimatizace,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Na vysoké úrovni je antikorozní ochrana karoserie, což je, vzhledem k tomu jak moc se u nás v zimě solí, dobrá zpráva.

Mohlo by se vám líbit...