Nová Škoda Fabia se pomalu odhaluje

Čtvrtá generace modelu Škoda Fabia se ukázala ve speciální kamufláži. Zatímco design novinky tak stále zůstává tajemstvím, o některé další informace se už automobilka podělila.

Čtvrtá generace modelu Fabia využívá platformu MQB-A0, díky které novinka oproti předchůdci povyrostla. Nová Fabia je tak 4107 mm dlouhá (+ 110 mm), 1780 mm široká (+ 48 mm) a rozvor narostl o 94 mm na 2564 mm. Tento nárůst rozměrů přináší výrazně větší prostor jak pro posádku, tak pro zavazadla. Objem zavazadelníku se vyšplhal na 380 litrů. Přes značný nárůst rozměrů se pak konstruktérům podařilo udržet hmotnost nové generace prakticky na konstantní hodnotě.

Příď nového vozu zdobí ostře řezané přední světlomety zasahující do masky chladiče. Již základní verze světlometů využívá moderní LED technologii. Na přání jsou k dispozici také full LED přední světlomety s rozsáhlými funkcemi. Full LED verze je k dispozici na přání také pro zadní světla, která zdobí krystalické prvky typické pro modely značky Škoda.

Pocit velkorysého prostoru ve voze s kompaktními vnějšími rozměry umocňuje nový design interiéru. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. Fabia také poprvé nabízí virtuální kokpit. Při uvedení na trh budou k dispozici tradiční výbavové stupně Active, Ambition a Style, které však přinesou nové barvy a materiály.

Nová generace motorů
Novinka si zachová příznivou dynamiku a díky nové generaci motorů EVO a příznivé hmotnosti, která má pozitivní vliv také na spotřebu paliva. K nižší spotřebě přispívá i aerodynamika, součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,28, což je nejnižší hodnota ve třídě malých vozů. K dosažení tak skvělého výsledku pomáhá třeba i nový design kol a optimalizace proudění kolem nich, ale také již z modelu Octavia známé aktivní lamely ve spodním vstupu chladícího vzduchu v předním nárazníku.

Spotřeba by tak měla být zhruba 5 l/100 km v režimu WLTP. Díky tomu je nová Fabia až o 10% úspornější než její předchůdce. V kombinaci s padesátilitrovou nádrží, která bude k dispozici na přání, tak činí dojezd více než 950 km. Pohonné jednotky o objemu jeden litr jsou nabízeny standardně se palivovou nádrží o objemu 40 litrů (50 za příplatek), patnáctistovka má padesátilitrovou nádrž standardně.

V nabídce bude pětice pohonných jednotek. Základem nabídky jsou dva tříválce 1.0 MPI, tedy motory s atmosférickým plněním. Ty mají výkon 48 nebo 59 kW a jsou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. Dalším stupněm v nabídce jsou dva přeplňované tříválce 1.0 TSI, jeden s výkonem 70 kW (opět spojený s pětistupňovým manuálem), druhý s 81 kW a volitelně šestistupňovou přímo řazenou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Vrcholnou motorizací bude čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW, který je standardně spřažen se sedmistupňovou převodovkou DSG.

Oba tříválcové motory 1.0 TSI generace Evo mají inovativní vrstvu nanášenou pomocí plazmy. Prášková vrstva o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetrů) nanášená na vložky válců snižuje vnitřní tření a tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Motor 1.5 TSI, který využívají také ostatní modely Škoda, je vybaven aktivním řízením válců ACT. Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce a snižuje tak spotřebu. Všechny motory TSI v nové generaci Škody Fabia jsou vybaveny filtrem pevných částic a splňují aktuální emisní normu Euro 6d.

Až 9 airbagů a moderní asistenty
Samozřejmostí je také široká paleta bezpečnostních a asistenčních systémů. Škoda Fabia čtvrté generace může být vybavena až devíti airbagy (většina je standard, volitelně se dodávají kolenní airbag a zadní boční airbagy) a na všech sedadlech pro spolucestující má úchyty ISOFIX pro dětské sedačky. Díky karoserii s prvky z vysokopevnostní oceli by podle výrobce měla nová Fabia patřit k nejbezpečnějším vozům svého segmentu.

Novinka může být vybavena také balíčkem Travel Assist, který přináší funkce automatizovaného řízení. Díky Asistované jízdě 1.0 vůz nabízí automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu. Tento systém, který je dostupný na přání, lze aktivovat jediným tlačítkem. Asistovaná jízda 1.0 kombinuje mimo jiné adaptivní tempomat (ACC), který je aktivní do rychlosti 210 km/h a který automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu, a Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Lane Assist pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu jemnými zásahy do řízení.

Na přání je dostupný také vylepšený Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je aktivní až do vzdálenosti 70 m a varuje řidiče, pokud se blíží jiná vozidla nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Komfortní pomoc při parkování nabízí Automatické parkování, které je aktivní do rychlosti 40 km/h a které zobrazí vhodné místo a také zaparkuje vůz do řady podélně i příčně stojících vozidel. Pokud senzory Asistenta pro manévrování zaregistrují při parkování nebezpečnou překážku, která se nachází před nebo za vozidlem, automaticky vůz zabrzdí. Poprvé nabízí Fabia také Rozpoznávání dopravních značek.

Tucet Simply Clever pomocníků
Fabia čtvrté řady je také premiantem v oblasti Simply Clever prvků. Celkem jich tu nalezneme 43 a dvanáct z nich je zbrusu nových. Jednou z vychytávek je například USB-C konektor ve středovém zpětném zrcátku, další třeba jakýsi multifunkční vak pod krytem zavazadlového prostoru. Vak by měl být podle automobilky vhodný třeba pro uložení kabátu. Tradiční prvky jako škrabka na led ve víčku nádrže nebo držák parkovacího lístku u A sloupku na straně řidiče samozřejmě zůstávají.

Snímky interiéru a odmaskované karoserie mladoboleslavská automobilka zatím tají. Určitě se ale již brzo pochlubí a jakmile se tak stane, najdete je samozřejmě zde, na stránkách magazínu AutoMotoLife.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.