Modernizovaný Lexus RX dorazí ještě letos

Automobilka Lexus odhalila omlazené SUV s označením RX, přinášející některé optické a technické změny klíčového modelu značky. Prodej omlazeného modelu RX by měl být zahájen letos na podzim.

Karoserie faceliftovaného RX si zachovala svůj výrazný vzhled a přitom stále zůstává nadčasová a elegantní. Změn doznal přední nárazník nebo třeba optika koncových světel. To důležité se však událo pod povrchem. Konstruktéři znovu detailně prozkoumali každou část vozu a vylepšili tuhost karoserie i soustavy zavěšení kol a použili nové tlumiče a brzdový systém. Výsledkem těchto snah je zlepšení zpětné vazby i ovladatelnosti.

Omlazený Lexus RX je kromě toho vybaven celosvětově prvním systémem adaptivního ovládání dálkových světel typu BladeScan a nejnovější generací bezpečnostního paketu Lexus Safety System+. Důraz japonské automobilky na bezpečnost tedy ani nyní nepolevuje.

Vše začíná u podvozku
Jednou ze změn jsou vylepšení přispívající k potěšení z jízdy díky úpravám podvozku a vyšší tuhosti karoserie. Hlavní konstruktér Takeaki Kato z automobilky Lexus byl odhodlán nabídnout majitelům vozu vysoký požitek z jízdy prostřednictvím agilního jízdního chování a větší radosti z řízení. K dosažení uvedeného cíle pak tým konstruktérů úzce spolupracoval s týmem technologie výroby.

V rámci celého vozidla se v široké míře uplatnila technologie spojování laserem s housenkovými svary a bodového svařování, společně s intenzivnějším využitím vysokopevnostních lepidel (strategicky umístěné spoje o celkové délce 4,2 m). To společně se zvýšením tuhosti stabilizátorů (nyní jsou duté a o 1 mm širší) a vyšší tuhosti nábojů kol přineslo bezprostřednější odezvu na pokyny od volantu.

Modernizovaný RX nabízí aktivní asistent zatáčení, jenž potlačuje nedotáčivost při sešlápnutí plynového pedálu uprostřed zatáčky. Zároveň byl výrazně lépe odladěn elektrický posilovač řízení. To dohromady přineslo věrnou a lineární zpětnou vazbu řízení, aby řidič RX mohl přesně sledovat zamýšlenou jízdní stopu za jakýchkoli podmínek.

Součástí konstrukce tlumičů je pryž, která omezuje vysokofrekvenční vibrace, jenž by se samotným tlakem oleje odfiltrovat nepodařilo. Tlumiče rovněž umožňují projíždět zatáčky s menšími náklony karoserie. Díky nim řidič lépe vnímá chování vozu a posádce je zajištěn dostatek pohodlí i na nekvalitních vozovkách.

Adaptivní dálkové světlomety typu BladeScan
Lexus je technologickým průkopníkem na poli automobilových světel a byl vůbec prvním výrobcem, jenž vybavil svá vozidla LED světlomety a systémem adaptivních dálkových světel (AHS), která neoslňují protijedoucí vozidla. Pro nové RX opět Lexus představuje celosvětovou novinku v podobě systému AHS typu BladeScan.

Světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Světlo se na pohled nijak nepohybuje, neboť systém AHS typu BladeScan přesně reguluje distribuci světla tak, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů. Jelikož lze pokrytí dálkových světel snáze rozšířit, systém osvětluje i ta místa, která by bylo obtížné běžnými dálkovými světly zasáhnout (například oblast krajnice).

Systém dále řidiči umožňuje mnohem dříve spatřit chodce a dopravní značky, a to bez oslňování řidičů vozidel jedoucích vpředu ve stejném pruhu i řidičů protijedoucích automobilů. Rozpoznávání chodců v noci po vylepšení funguje na vzdálenost až 56 metrů před vozidlem (u předchozího systému 32 metrů).

Změn doznal i interiér
Třetí řada sedadel prodloužené verze RX L nyní nabízí dvě různé polohy sezení. Nové uspořádání skýtá ještě více prostoru pro nohy, pokud si to aktuální situace žádá. Sedadla ve druhé řadě RX L byla přebudována na dvojici samostatných sedadel, tedy nezávislé levé a pravé sedadlo, což cestujícím ve třetí řadě přineslo o 95 mm místa pro nohy navíc a napomohlo vytvořit prostornou a pohodlnou kabinu pro všechny zadní cestující.

Zavazadelník by měl zůstat bez změn a nabídnout objem 652 litrů, v případě pětimístného provedení pak 539 litrů. To jsou v obou případech zcela vyhovující hodnoty. Přičteme-li prostorný interiér, je zcela jasné, že z hlediska nabídky místa pro posádku a zavazadla si vůz stojí dobře.

Omlazený model RX kromě originálního rozhraní RTI automobilky Lexus nabízí novou dotykovou obrazovku (namísto původního ovladače se nyní používá trackpad). Do celkové koncepce je začleněno používání chytrých telefonů, včetně nového držáku telefonu a USB portu, a konektivity se systémy Apple CarPlay a Android Auto. Hlasové ovládání je k dispozici prostřednictvím telefonů uživatelů vozu s využitím služeb Apple Siri nebo Google Assistant. Podobně se může řidič rozhodnout, zda chce používat navigační systém Lexus, nebo verzi pro smartphone.

Bezpečnostní technologie Lexus Safety System+
Modernizovaný RX je vybaven nejnovější verzí paketu Lexus Safety System+, jenž zahrnuje vyspělé bezpečnostní technologie a systémy pro předcházení nehodám. Hlavní součástí paketu Lexus Safety System+ je předkolizní bezpečnostní systém používá palubní kameru a milimetrový radar zabudovaný do masky chladiče, který pomáhá rozpoznávat cyklisty za denního světla a chodce během dne i po setmění.

Vůz těží také ze spojením dynamického tempomatu řízeného radarem a asistenta pro udržení v jízdním pruhu. Pokud systém zaznamená riziko vyjetí z pruhu, upozorní řidiče optickou výstrahou a zvukovým signálem nebo vibracemi volantu. Případně může provést mírnou korekci řízení.

Sopučástí je také systém rozpoznávání dopravních značek. Ten pomocí kamery a mapových podkladů získává informace o dopravních značkách, které zobrazuje na Head-Up displeji a multifunkčním displeji. Systém tak snižuje riziko přehlédnutí značky řidičem a přispívá k bezpečné jízdě.

 

Mohlo by se vám líbit...