Ikony v novém kabátě: autonomní kočár eVoiturette

Co začalo jako vize mladé designérky o autě budoucnosti, pokračuje proměnou ve skutečný model. Zhmotnění vize eVoiturette je k vidění v expozici Škoda Muzea v Rodném domě Ferdinanda Porscheho.

Vize vozu eVoiturette vznikla v rámci seriálu Škoda Storyboard – Ikony v novém kabátě. Jü-chan Čang, autorka studie eVoiturette si pro novodobé pojetí některé z legend historie automobilky vybrala první automobil, model Laurin&Klement Voiturette A. Její vize svým způsobem tradičního, ale přitom zároveň futuristického „kočáru“, který by mohl sloužit coby autonomní průvodce pro turisty, zaznamenala velký úspěch.

I proto se vize mladé čínské designérky dostala do další fáze. Během náročných více než 400 hodin výroby vznikla skutečná eVoiturette. Model od počátku vznikal s tím, že se stane součástí expozice pobočky Škoda Muzea ve Vratislavicích nad Nisou – v Rodném domě Ferdinanda Porscheho.

Tělo z umělého dřeva
„Vzhledem k delikátnosti a určení modelu pro dlouhodobé používání – prezentaci v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích – byl kladen důraz na vysokou kvalitu provedení,“ říká Vlastimil Pažout, koordinátor stavby modelů. „Designérka s námi od počátku úzce spolupracovala. Připravila základní data v 3D skice, ta jsme následně převedli do dat pro samotnou výrobu a následovala samotná realizace modelu,“ popisuje základní postup jeho kolega Lukáš Hrnčíř.

Vzhledem k požadavku na kvalitu a trvanlivost modelu využili modeláři kombinaci tradičních a moderních postupů. Hlavní těleso modelu je coby objemný díl vyfrézováno z „umělého dřeva“, mnoho dílů pochází z 3D tiskárny. „Tiskli jsme například logo nebo některé jemné díly, jako třeba držák interaktivního displeje, který tvoří palubní desku,“ popisuje Jü-chan Čang. Specialitou modelu je i LED podsvícení určitých partií: už ve svých skicách autorka využila diody coby jakýsi komunikační nástroj vozidla s okolím, a tak je modeláři zabudovali i do modelu.

Kromě designérky, modelářů a konstruktérů se na tvorbě modelu podíleli i další členové týmu Škoda Design, například z oddělení Color&Trim, ale také tým Škoda Muzea. „Po konzultaci s odborníky z muzea jsme měnili barevnost modelu. Oproti původnímu návrhu s modrými tóny jsme zvolili výraznější provedení v kombinaci červené a bílé barvy, které posiluje propojení minulosti s budoucností,“ vysvětluje Jü-chan. Jinak ale model věrně odpovídá skice, včetně všech detailů nebo proporcí, na těch se nic neměnilo.

Designérka se svým návrhem v původním modrém odstínu

Deset kilo snu
V průběhu stavby však došlo k úpravám některých konkrétních částí tak, aby model vypadal co nejlépe. „Nejzásadnější byla asi změna povrchu sedačky. Ten měl být u modelu původně lakovaný, nakonec jsme ale sedačku ve spolupráci s oddělením Color&Trim potáhli textilií,“ říká Pažout. Sedačka dokonce dodatečně dostala i knoflíky a prošití, takže působí opravdu velmi realisticky. „Vzhledem k tloušťce textilie si to vyžádalo novou konstrukci 3D tištěných dílů sedačky,“ popisuje změnu Hrnčíř.

Jednoduchý interiér s interaktivním průvodcem pro turisty

„Byl to krátký a intenzivní projekt, v průběhu kterého se mi zhmotnil sen. Bylo zábavné popustit uzdu fantazii a nemuset se držet dnešních technických mantinelů,“ popisuje Jü-chan své pocity z práce na eVoiturette. Zhmotněný sen talentované čínské designérky teď mohou obdivovat návštěvníci Rodného domu Ferdinanda Porscheho. Model o rozměrech 688×355×327 mm s hmotností téměř 10 kilogramů je novým prvkem tamní stálé expozice.

Voiturette A
Laurin&Klement Voiturette A byl prvním automobilem mladoboleslavské značky. Dvousedadlový vůz vznikl v roce 1905 a vyrobeno ho bylo celkem 44 kusů. Dvoumístný automobil byl poháněn vidlicovým dvouválcem, jehož výkon 5 kW (7 koní) byl přenášen na zadní kola. Maximální rychlost byla 40 km/h.

Původní Voiturette A

Mohlo by se vám líbit...