Honda Jazz (2002 – 2008): kouzelník s prostorem

První generace Hondy Jazz je neprávem přehlíženou skvělou ojetinou. Malý automobil vyniká nejen kvalitou a jízdními vlastnostmi, ale i nečekaným prostorem a variabilitou interiéru.

Malý automobil Honda Jazz vstoupil na evropský trh v roce 2002. Tomu předcházel zisk titulu Japonský automobil roku, který vůz získal při svém uvedení na domácí trh v roce 2001, kde se však nabízel pod jménem Honda Fit. Se jmény to měl tento automobil vůbec složité, původně se totiž chystal do Evropy dorazit pod označením Fitta. Už se dokonce tiskly propagační materiály, když se ukázalo, že v severských zemích je „Fitta“ vulgární označení pro ženské přirození. To navíc ve spojení s chystanými reklamními texty jako „Honda Fitta, každodenní potěšen“ nebo „Velikost je malá, překvapení veliké“ prostě nešlo. Na poslední chvíli tak japonská automobila měnila jméno vozu.

Automobil se u nás kvůli vysoké ceně tolik neprodával a tak na trhu najdete řadu ojetin dovezených ze zahraničí. Přesto není nabídka nijak široká. Při výběru mějte na mysli, že už v roce 2004 prošel Jazz faceliftem. Žádná zásadní změna to ale nebyla. Stejně tak, když jej v roce 2008 nahradil stejnojmenný nástupce, opět nešlo o nějakou designovou revoluci. Druhé řadě se ale věnovat nebudeme, naše pozornost se upře na model první generace.

Honda Jazz první řady dodnes zaujme líbivým designem karoserie. Ta těží z určité nadčasovosti. Pochválit ale musíme i interiér, vynikající nejen mimořádnou prostorností, ale i pohlednou a přehlednou palubní deskou nebo pohodlnými sedadly (vpředu s bočním vedením těla). Ve vozidle najdete i dostatek odkládacích míst, k nimžpatří i police pod palubní deskou, táhnoucí se od levých až k pravým předním dveřím. Kvalitně působí také použité materiály. Jedinou výtku lze mít ke kličkám na stahování oken, z nichž se někdy loupe lak.

Místa je ve voze tolik, že se nebudete tísnit ani na zadních sedačkách. Navíc potěší zavazadlový prostor, který ve třídě malých aut nabízí skvělý objem 380 litrů, čímž Jazz zdatně konkuruje o třídu větším vozidlům (takový objem zavazadelníku mají běžně hatchbacky nižší střední třídy). Tím jste ale ani zdaleka přepravní kapacity Hondy Jazz nevyčerpali.

Pokud totiž sklopíte zadní sedadla (sedák zajíždí do podlahy, takže vznikne zcela rovná ložná plocha), získáte nákladový prostor o objemu 845 litrů. To je hodnota naměřená po spodní hranu oken. Kdo se rozhodne automobil naložit až po střechu, bude mít k dispozici neuvěřitelných 1320 litrů místa! Zajímavostí je také možnost zvednutí sedáku zadního sedadla, čímž vznikne větší přepravní prostor pro náklad za předními sedačkami, aniž by bylo nutné zadní sedadla sklápět – díky děleným zadním sedadlům toto lze učinit jen na jedné straně vozu, zatímco na druhé bude sedět cestující.

Dalším kladem automobilu je výborně naladěný podvozek. Díky němu se Jazz pohybuje v zatáčkách s velkou jistotou a i případný vyhýbací manévr tak zdatně zvládá ve vyšší rychlosti. Výbroně ovladatelný vůz má ale i své dva menší minusy: jedním je opravdu citlivé řízení, na nejž si musíte zvykat a druhým fakt, že řízení je ve vyšších rychostech přeposilované, což se jak známo negativně projevuje na zpětné vazbě. I tak ale Honda Jazz patří po stránce jízdních vlastností k tomu nejlepšímu, co v dané třídě můžete mít.

Vozidlo se nabízelo výhradně s benzinovými čtyřválci, větší z nich byl navíc v České republice po čase stažen z nabídky pro nezájem zákazníků. Čtrnáctistovka o výkonu 61 kW měla totiž ve vydařené základní pohonné jednotce 1.2 i-DSI zdatného konkurenta. Malý čtyřválec s výkonem 57 kW vyniká kultivovaným během, nízkou spotřebou a nečekanou ochotou jít za plynem. Při normální jízdě si bez problémů vystačí se spotřebou 5,5 litru na 100 kilometrů, pokud budete motor držet ve vyšších otáčkách, Hondu v sobě nezapře a požene malý automobil směle vpřed. Spolu s povedeným podvozkem pak na kliktých silničkách dokáže vyloudit úsměv na tváři řidiče.

Pochvalu si zaslouží také přesné manuální řazení. Jazz se nabízel i s automatem, ten ale u ojetin někdy pronásledují problémy, proto je dobré zvolit manuální převodovku. „U některých vozidel se můžete setkat s nižší svítivostí světlometů. Mnohdy stačí vyměnit žárovky,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zcela valoučit nelze zvlněné brzdové kotouče, což je ale spíše důsledek zanedbané údržby. Zřídka potkáte vůz s nadměrně opotřebeným ložiskem kola, jehož špatný stav prozradí typické hučení.

Na vysoké úrovni je antikorozní ochrana. „Koroze ale napadá výfuk, jeho stav před koupí vozu prověřte,“ radí zástupce AAA AUTO. Vůle občas vznikají na přední nápravě, což vzhledem ke stavu našich silnic není nic překvapivého. „S elektrickou výbavou nebývají potíže, prověřte však klimatizaci, která ne vždy funguje,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO.

Obecně je Honda Jazz považována za velice spolehlivý automobil, což dokládají i německé statistiky TÜV a ADAC. Velice dobře si vůz stojí i z hlediska bezpečnosti. V nárazovém testu Euro NCAP totiž v roce 2004 dostal za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách byla ohodnocena třemi hvězdami z maximálních pěti a ohleduplnost při střetu s chodcem trojicí hvězd ze čtyř v této disciplíně udělovaných.

Jazzu můžeme podobně jako jiným hondám vytknout vysoké ceny některých originálních náhradních dílů. V druhovýrobě ale najdete náhradní díly za příznivé ceny a často vysoké kvality. Můžete se třeba obrátit na náš partnerský eshop KvalitniDily.cz, kde s výběrem správného a kvalitního náhradního dílu za příznivou cenu rádi pomohou.

Mohlo by se vám líbit...