Toyota Mirai druhé generace je branou do vodíkové budoucnosti

Toyota v roce 2014 překvapila celý svět uvedením vodíkového sedanu Mirai. Nyní je automobilka připravena posunout svoji propracovanou technologii bezemisního elektromobilu na palivové články (FCEV) na novou úroveň, což dokládá ukázka modelu Mirai druhé generace v rámci speciální expozice na letošním autosalonu v Tokiu.

Aktuální Toyota Mirai plní roli katalyzátoru pro budování celosvětového povědomí o možnostech budoucí čisté a udržitelné vodíkové společnosti. Jde o technicky propracovaný vůz, který je však i nesmírně praktický díky svému dojezdu asi 500 km, tankování v řádu minut a provozu zcela bez emisí, neboť vypouští jen čistou vodní páru. Od uvedení se prodalo přibližně 10 000 těchto vozů. Toyota navíc v celosvětovém měřítku aktivně podporuje rozvoj infrastruktury pro čerpání vodíkového paliva.

A to je pouze začátek, na autosalonu v Tokiu umožní Toyota nahlédnout pod pokličku svého vývoje a představí pokrok, kterého dosáhla s novým modelem Mirai ve smyslu technické propracovanosti, dynamických jízdních schopností a poutavého designu. Nová Toyota Mirai, jejíž uvedení na trh je naplánováno na počátek roku 2020 (nejdříve v Japonsku, Severní Americe a Evropě), nebude pouhým eko-automobilem, ale ukáže, že technologie pohonu FCEV dovoluje vzniknout i takovým vozidlům, která jsou zajímavá z pohledu řidiče.

Klíčový je však i nadále hospodárný provoz, a tak Toyota usiluje o prodloužení dojezdové vzdálenosti modelu Mirai o 30% vylepšováním systému palivových článků a nasazením větších nádrží na vodík. Více o tom říká Jošikazu Tanaka, nový hlavní konstruktér modelu Mirai: „Naším cílem bylo vytvořit takový vůz, který zákazníci budou sami chtít neustále řídit, vůz, jenž vzbuzuje emoce a chlubí se atraktivním designem i dynamickými schopnostmi a odezvou, která na tváři řidičů vyloudí radostný úsměv.“

„Chci, aby si zákazníci řekli: Pro Mirai jsem se rozhodl nejen proto, že je to FCEV, ale kvůli tomu, že jsem tento vůz jednoduše chtěl. Budeme pokračovat ve vývoji zaměřeném právě na tyto emoce a já doufám, že s novou Toyotou Mirai budeme kráčet v čele formování vodíkové společnosti.“

Nová Toyota bezprostředně zaujme svým vnějším designem s nízkými křivkami, elegantními proporcemi, štíhlou a napnutou karoserií nebo velkými 20″ koly, čím upoutá vzhled. Ukázkový vůz bude prezentován v novém speciálně navrženém modrém laku, naneseném v několika vrstvách k dosažení mimořádného lesku a hloubky barev.

Interiér je pojat jako jednoduchý moderní prostor s přívětivou atmosférou, která potvrzuje skutečnost, že tento vůz je atraktivní pro řidiče a současně příjemným společníkem pro cestování. Z klíčových prvků jmenujme centrální displej o úhlopříčce 12,3″ a přístrojový panel obklopující řidiče. Díky použité platformě a chytrému obestavění prostoru se podařilo počet míst v kabině Mirai zvýšit z dosavadních čtyř na pět.

Jednou z výhod konstrukce na nejnovější modulární platformě Toyoty pro vozidla s pohonem zadních kol je i široké pole působnosti pro emotivnější a atraktivní design a možnost zástavby různých hnacích ústrojí – včetně vodíkových palivových článků. Kromě toho nové Toyotě Mirai propůjčuje vyšší tuhost karoserie, která přispívá k lepší jízdní agilitě a odezvě, stejně tak jako nižší těžiště, stojící za mrštností, čitelností a ovladatelností tohoto vozu.

Mohlo by se vám líbit...