SOVA varuje: Ukrajina jako vrakoviště Evropy

Poslední dobou se v české inzerci objevují automobily původem z Ukrajiny. To vedlo Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA k varování motoristů, před rizikem nákupu těchto vozů. Ne všechny totiž mohou být dobrou koupí.

Foto: Newspress – Ilustrační foto

Je běžnou praxí, že vozy, které byly odepsány pojišťovnami jako totální škody, a které již nikdy neměly být provozovány na silnicích, končí nejčastěji ve východoevropských opravnách jako například na Ukrajině. Ojetiny, které již nikdy neměly být provozovány na silnicích, jsou v těchto zemích skvělým zdrojem laciného přivýdělku.

„Vozy, které se běžně v USA nebo Kanadě odepíšou pojišťovny jako totální škody velmi často končí na aukčních serverech, kde je skupují noví majitelé často z východoevropských zemí a za vidinou lehkého výdělku je lacině opraví a posílají dál do Evropy,“ říká Zbyněk Veselý předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) a dodává: „Renovace vozu po totální škodě je finančně i technicky náročná záležitost. Je důležité, aby tyto práce prováděli odborníci, kteří budou navíc i transparentní ve sdělování skutečného původního stavu ojetiny, což se samozřejmě většinou neděje.“

SOVA varuje především před inzeráty z veřejných serverů, které nejsou nijak legislativně regulovány a nedochází k prověřování prodejců. „Vůz, který se může jevit jako ojetina v perfektním stavu, může být ve skutečnosti ojetinou, která byla odepsána pojišťovnou a místo toho, aby byla ekologicky zlikvidována se prodala do pokoutné opravny, kde byla naoko opravena a bez přiznání skutečného stavu i původu, je prodávána na inzertním serveru soukromou osobou,“ říká Martin Pajer ředitel společnosti Cebia.

Hlavní důvody k ostražitosti při nákupu vozidel přes soukromé inzeráty:

Neznámý původ automobilu – Vozidla po totálních haváriích mohou pocházet z různých zemí a mohou mít nejasnou historii. Kupující by měli být opatrní a pečlivě zjišťovat původ, historii a totožnost majitele ojetiny.

Nedostatečná oprava – Existuje riziko, že některé ojetiny po totálních haváriích mohou být opraveny nedostatečně nebo s použitím nekvalitních náhradních dílů. To má negativní dopad na bezpečnost a spolehlivost vozidla.

Skryté problémy – Vozidla po totálních haváriích mohou mít skryté strukturální či elektronické problémy, které nejsou vždy viditelné na první pohled. Je nezbytné provést důkladnou kontrolu vozidla ještě před nákupem.

SOVA vyzývá veřejnost, aby byla opatrná při nákupech ojetých vozidel a důkladně prověřovala jejich historii a původ. Bezpečnost na silnicích a spolehlivost vozidel by měly být vždy na prvním místě.

Mohlo by se vám líbit...