Prodeje ojetin v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu
V březnu se na českém inzertním trhu prodalo 84 948 ojetých vozů s průměrnou cenou 309 778 korun. Cena vzrostla meziročně o 5,2 procenta, auta jsou v průměru stále stejně stará, a to 12 let.
Zatímco průměrné stáří ojetin zůstalo stejné, jejich nájezd se mírně zvýšil na 149 tisíc kilometrů. Postupně klesá podíl prodaných dieselů ve prospěch benzinových aut a elektromobilů. Čistě bateriové vozy meziročně „zlevnily“. Vyplývá to z analýzy sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.
„Sekundární automobilový trh s menšími výkyvy již více než rok v řadě roste. Potvrzuje to bez mála 85 tisíc ojetých aut, které v březnu našlo svého majitele na celém českém inzertním trhu. Prodeje ojetých aut rostou i u nás v AAA AUTO i na sousedních středoevropských trzích a je tak znát oživení trhu napříč celou střední Evropou,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
„S oživením trhu ale došlo i k nárůstu cen, meziročně o 5,2 procenta. Ceny přitom v druhé polovině loňského roku naopak stagnovaly. Meziročně mírně narostl i počet najetých kilometrů na tachometru na 149 tisíc. Auto se v průměru prodávalo 61 dní, než našlo svého kupce. Od ledna se tak doba prodeje měsíčně vždy o jeden den zkrátila,“ dodává Vaněček.
Přestože naftové vozy patří v České republice stále mezi nejprodávanější typy motorizace na sekundárním trhu, jejich podíl postupně klesá. Ještě v únoru tvořily 54,7 procenta na celkovém objemu prodaných aut, v březnu to bylo 53,1 procenta. Pokles nastává kvůli postupnému nárůstu prodejů vozidel s benzinovými motory (42,4%), ale také elektromobilů (1,4%).
„Velkou roli při této změně hraje spotřeba. Moderní benzinové vozy se totiž už právě v této oblasti dieselovým vyrovnávají a podporuje to i podobná cena těchto paliv. Elektromobily jsou úsporou při cestování na špici a její rostoucí obliba v kombinaci s klesající cenou jim jen nahrává,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Doba prodeje se také postupně mění. Nejrychleji se prodávají diesely, a to 59 dní. Meziročně se prodeje ale mírně zpomalily (+1 den). U benzínů i elektromobilů se naopak doba prodeje zkracuje. Benzinový vůz se v průměru prodá za 61 dní, o 4 dny rychleji než vloni. Elektromobil pak za 72 dní, meziročně dokonce o 18 dní rychleji.
„V neprospěch dieselů hraje i stav na tachometru. Tyto vozy jsou prostě výrazně ojetější,“ doplňuje Vaněček. Prodaný nafťák má v průměru najeto 177 tisíc kilometrů, benzíňák 112 tisíc a čistě bateriový vůz jen 47 700 a ještě je z této trojice suverénně nejmladší (3-4 roky). Cena dieselového a benzinového vozu je přitom srovnatelná – 295 vs. 301 tisíc. Elektromobily jsou stále více než dvojnásobně dražší, ale jejich cena kontinuálně klesá. Zatímco minulý rok v březnu takový vůz zájemce kupoval v průměru za 863 932 korun, letos to bylo už 695 172 Kč.
Nejprodávanějšími modely byly v březnu škodovky: Octavia (9,1%), Fabia (5,3%) a Superb (3%). Z elektromobilů se nejvíce prodalo Tesel Model 3 (14,9%), BMW i3 (8%) a Škody Enyaq (6,7%). Pozice aut s manuální převodovkou nadále oslabuje a automaty už na českém sekundárním trhu tvoří více než dvě pětiny prodejů.