Na průměrnou ojetinu Češi šetří 5 let, situace se asi nezlepší
Nákup ojetého vozu volí stále více českých řidičů a častěji automobil vnímají jako investici. Podle dat, která se ale ve světle drahých energií a výhledově možných komplikací na trhu práce zdají být optimistická, na průměrný ojetý vůz Čech šetří dlouhých pět let!
Pokud budeme vycházet z dat, podle nichž čtyři z pěti českých domácností (82%) měsíčně ušetří alespoň 10% svého platu, budou na průměrný ojetý automobil šetřit ne více než 5 let. Avšak průměrnou Škodu Octavia si zvládne Čech přivézt domů za čtyři roky a osm měsíců. Data vyplývají z každoroční zprávy společnosti Intrum Czech založené na průzkumu, který je souběžně prováděn ve 24 zemích v Evropě a z pravidelné analýzy sekundárního automobilového trhu, kterou provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Střední hodnota ceny ojetého automobilu na českém trhu aktuálně činí 194 900 korun a již několik měsíců významně nekolísá. Průměrná hrubá mzda v České republice podle Českého statistického úřadu dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2022 hodnoty 39 858 Kč, což je o 2295 Kč (6,1%) více než ve stejném období roku 2021. Čistá průměrná mzda pak bez daňových úlev činí 32 059 korun. Jak snadno tedy mohou české domácnosti na průměrný ojetý vůz ušetřit?
Podle společnosti Intrum Czech tak minimálně 82% Čechů měsíčně dokáže ušetřit alespoň 10% své výplaty. Co to tedy znamená v praxi? Rozdělme si to na dva příklady. Bez ohledu na značku a model ojetého automobilu činí střední hodnota ceny na českém trhu 194 900 korun. Při úspoře na vůz ve výši alespoň 10% svého platu (3206 Kč) tak šetří průměrný Čech na průměrnou ojetinu 60,7 měsíce, tedy asi 5 let. Druhým modelovým příkladem je Škoda Octavia, která byla nejčastěji nabízeným modelem ojetých vozů na českém trhu s cenovým mediánem 180 500 korun. V případě totožné měsíční úspory 3206 korun by si tak průměrný Čech dokázal pořídit průměrnou Octavii za cca 56,3 měsíců, což představuje čtyři roky a osm měsíců.
Otázkou je, co udělají s českými příjmy vysoké ceny energií a další komplikace spojené s inflací, k nimž se brzo může připojit i propouštění, které dle názoru naší redakce hrozí zejména v segmentu automotive. Nicméně ani tak není tento výsledek nijak pozitivní, vždyť se bavíme o pětiletém šestření na ojetý automobil v hodnotě necelých 200 000 korun!
Opravdu je auto nutností? „Odpověď je a vždy bude pro každou domácnost individuální. Nicméně, v dnešních dnech, kdy jsou auta na českém trhu stále nedostatkovým zbožím, jsou stále více vnímána i jako investice,“ vysvětluje generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová a pokračuje: „Zejména ojeté automobily si zachovávají svou hodnotu mnohem intenzivněji, než tomu bylo před začátkem krize. Dá se spíše předpokládat, že ceny aut půjdou v příštím roce nahoru, a proto již teď evidujeme rostoucí zájem o nákup vozů ještě před zdražením. Chybějící finanční prostředky stále více zákazníků doplňuje úvěrem.“
U nás v redakci rozhodně očekáváme růst cen na trhu s novými vozy, na sekundárním trhu pak předpokládáme výraznější růst cen zejména u elektromobilů. Tlak na elektromobilitu je v Evropské unii tak velký, že lze předpokládat, že mu bude stále více motoristů podléhat i při výběru ojetého automobilu. Navíc již nyní, po několika letech výroby elektro aut, lze dobře odlišit ty, co mají častěji potíže s baterií pohonu a ty, které patří ke spolehlivějším a navíc těží z dobrého servisního zázemí. Pro zájemce o ojetý elektromobil je tak situace mnohem snazší a přehlednější než třeba před třemi lety, zejména pokud k pořízení elektromobilu přizvou odborníka, který jim vůz prověří.