Na co dát pozor při výběru ojetého vozu?

Nákup ojetiny není a nikdy nebyl bez rizika. Platí to i dnes, v době moderních automobilů, u kterých mnoho motoristů rizika podceňuje nebo si dokonce myslí, že některá zcela pominula – opak je pravdou!

Růst cen nových automobilů, ale i nedostupnost některých motorizací či přítomnost stále otravnějších jízdních asistentů zasahujících do řízení a vydávajících nepříjemné zvuky u zcela nových vozidel, to jsou hlavní důvody, které přivádějí na trh s ojetými automobily i ty, co dříve vybírali mezi novými automobily. Není to tak nečekané, překvapeny jsou jen samotné automobilky – to snad ani nemá cenu komentovat. Vždyť pořízení zánovní nebo mladé ojetiny s sebou sice nese určitá rizika, stejně tak ale přináší i řadu kladů.

Jedná se především o fakt, že takové vozidlo má za sebou největší cenový pokles, jenž přichází ihned po nákupu nového auta. Nezřídka je i nabídka na sekundárním trhu výrazně pestřejší. Na trhu nových vozidel se totiž do aktuálně nabízených motorizací promítají nejen přísné emisní normy „přirozeně“ ukončující nabídku motorů, které je už nemohou plnit, ale i to, jak si daná značka vede z hlediska celkové produkce emisí u všech prodaných automobilů v daném roce – pokud překročí nastavenou hranici, bude platit vysoké pokuty, nebo se jim lze vyhnout včasným stažením určitých verzí z nabídky. To logicky vede k ochuzení trhu, většinou o žádané motorizace. Vozy s těmito motory ale většinou lze na trhu s ojetými automobily najít. Zájem o ojeté automobily tak rozhodně neupadá.

Ale jak zde již padlo, sekundární trh přináší i rizika spojená s pořízením vozu, který už byl používaný někým jiným. Samozřejmě sem patří rizika plynoucí z historie automobilu (možná poškození nehodou, nevhodné chování předchozího majitele, skryté poruchy a vady). Řadu různých rizik motoristé stále podceňují, přitom kdo kupuje nový vůz, zárukám věnuje velkou pozornost. V případě ojetého, ale i zánovního automobilu by tomu nemělo být jinak.

Rizika rostou zejména u přeprodejů, kde prodávající není vlastníkem prodávaného vozidla. Zde by se kupující mohl dostat do velice složité situace, když by v případě problému dal prodávající od všeho ruce pryč, což by se nestalo poprvé. Nakonec u přeprodejů mají prodávající často postavenou smlouvu tak, že za nic neručí.

Na tomto místě musíme připomenout kauzu autobazaru Globus Car Praha, který před několika lety přijímal automobily do komisního prodeje a následně jich desítky prodal za hotové do Auto ESA, přičemž původním majitelům za vozidla nezaplatil. Autobazar Auto ESA následně auta prodával dál. Závěr této kauzy je poněkud nejasný: Auto ESA tvrdí, že původní majitelé byli odškodněni, na internetu ale stále lze dohledat informace, že tomu tak ve všech případech nebylo. Na tomto případu je jasně vidět, jak riskantní může být komisní prodej, ale i jak velice důležitý je výběr správného autobazaru.

ČTĚTE TAKÉ: Polovina českých řidičů netuší, jak se chovat k ojetému autu po jeho koupi

Záruky na ojetinu? I to je možné!
Každý, kde se rozhodne pořídit si ojetý či zánovní vůz, by jej právě z výše uvedených důvodů měl pořizovat auto přímo od majitele. Pokud si vybere dobrého prodejce, dostane navíc i důležité záruky, třeba na původ vozu nebo že vozidlo nebylo vytopené, což je po nedávných povodních, které se prohnaly nejen Českou republikou, ale zasáhly i část Rakouska a Německa, dost důležitá garance a toto riziko se dnes skutečně nevyplatí podceňovat. U některých prodejců se můžete setkat i s připojištěním závad v ceně vozu, nebo za nevelký příplatek.

Takové absolutní minimum představují záruky na původ, a že nebylo vozidlo vytopeno. To by měl být pro každého kupujícího naprostý základ! V obou případech je totiž riziko i stoprocentní škody, nemluvě o skutečnosti, že poškození vozidla vodou může zásadním způsobem ovlivnit jeho bezpečnost!

Bezpečný nákup moderního auta vyžaduje odpovídající vybavení
Mnoho motoristů kupuje ojetý automobil takříkajíc na vlastní pěst, přitom většinou nemají potřebné znalosti ani vybavení potřebné k prověření vozu. Dnes mají i auta za dvacet tisíc korun několik řídicích jednotek a mohou tedy mít velice drahé skryté vady. Ani takto cenově dostupnou ojetinu tedy nelze bezpečně koupit pouze na základě fyzické prohlídky a testovací jízdy. Rozhodně i zde je důležité načíst paměť závad diagnostikou a samozřejmě se pak umět ve výsledcích zorientovat – o dražších automobilech nemluvě.

ČTĚTE TAKÉ: Pozor na auta, která skončila pod vodou

Máte bluetooth modul a aplikaci v mobilním telefonu? To může být dobrý pomocník v určitých situacích, kdy lze získat povědomí o tom, proč se auto chová nějak nestandardně, ale zapomeňte na to, že tímto způsobem dokážete odhalit všechny závady – o žádné kvalitní prověření tímto způsobem opravdu nejde. Stejně jako bluetooth modul spárovaný s telefonem vybaveným nějakou aplikací za pár korun, ani nějaká laciná „diagnostika“ z Číny za pár tisíc nedokáže vše odhalit – ani náhodou! Kdyby tomu tak bylo, proč by si autoservisy pořizovaly drahé autodiagnostiky za desítky tisíc korun? Proč by posílali své mechaniky na drahá školení, aby se s diagnostikami naučili pracovat? Asistence mechanika s pořádnou autodiagnostikou je tedy při nákupu ojetého vozu velice důležitá a dnes by se takto měl kupovat každý starší automobil.

Obchodníci s ojetými vozy také při výkupu načítají paměť závad diagnostikou. Pokud jsou poctiví, nebudou ani případnému zájemci o vozidlo bránit, před koupí vůz prověřit. Vždyť dobrý prodejce se pozná i podle toho, že umožní přítomnost mechanika kupujícího a vše ho nechá důkladně prohlédnout.

Elektromobil a jeho baterie je další disciplínou
Plně elektrická auta i hybridní vozy jsou vybaveny baterií, jejíž stav je pro provoz velice důležitý. Proto je u baterie důležité znát nejen tzv. SoH vyjádřené procenty (zdraví baterie, respektive na kolik procent poklesla její kapacita za celou dobu života automobilu), ale ideálně i vybalancování jednotlivých článků a rozdíl v degradaci mezi nejlepším a nejhorším z nich – to vše vypovídá o kondici baterie. To opět dokáže zjistit technik vybavený kvalitní diagnostikou.

Existují i prodejci, kteří tyto informace poskytují, samozřejmě spolu s příslušným protokolem z měření – zde je důležité, jak byly tyto údaje naměřeny, zda pomocí kvalitního diagnostického přístroje. Zde tedy pozor, zdaleka ne všichni obchodníci totiž mají odpovídající vybavení pro prověření baterie a mnohdy se spokojí s načtením degradace pomocí aplikace pro mobilní telefony. Rozhodně se vyplatí jít tam, kde jej umějí při výkupu baterii vozu prověřit a poskytnou vám potřebné informace i s originálním protokolem.

ČTĚTE TAKÉ: Podvody na trhu ojetin přetrvávají: ČOI dala pokutu Auto ESA

Bohužel, ani v případě elektromobilů nejsou výjimkou vozidla mající stočená počítadla ujeté vzdálenosti. Mnoho motoristů si přitom myslí, že něco takového u elektromobilu není možné. Nejen že takto podvádět i u plně elektrických aut jde, ale navíc se tak i děje: někteří nepoctiví překupníci takto řeší obavy z vysokého nájezdu u zájemců o elektromobil. Ti se bojí stavu baterie, ale pokud akumulátor nevykazuje závadu či nevyhovující odchylky (odhalí je dobrá diagnostika), není třeba mít z počtu ujetých kilometrů strach. Proto lze doporučit pouze prodejce, který k vozidlu poskytne odpovídající protokol z diagnostiky, případně automobil přímo před zájemcem diagnostikou načte. Zde taktéž zpozorněte: v soukromé inzerci jsme totiž už zaznamenali i falešné diagnostické protokoly, což je něco, co laik jen těžko odhalí.

Pořízení ojetého automobilu zkrátka není v dnešní době zrovna jednoduché. Rizika se tak nevyplatí podceňovat ani u levnějších vozidel, protože dnes už i v této kategorii najdete technicky poměrně složitá auta s řadou řídicích jednotek.

Mohlo by se vám líbit...