Mladé a starší řidičky nedají dopustit na hatchbacky, maminky a zralé ženy chtějí SUV
Mezinárodní den žen již tradičně připomíná doby, kdy ženy měly omezená práva a nesměly ani volit. To už je za námi a dnešní ženy jsou nejen svobodné, ale mnohdy i řidičky. Jaké vozy si vybírají?
Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, poskytla data o preferencích svých zákaznic. Za poslední roky se preference značně změnily, a to třeba ve výběru typu karoserie. Ještě před pěti lety si větší vozy, nejčastěji kombi, pořizovaly často jen z nutnosti, tedy maminky. Dnešní ženy ale větší vozy baví a pořizují si je daleko častěji.
Přestože hatchbacky patří u žen stále mezi nejběžnější typ vozu, například u žen ve středním věku je již předehnala SUV. Ta u nich nejspíše bodují nejen díky prostornosti, ale i robustnosti, vyvolávající pocit bezpečí. Nejčastěji prodávanými vozy napříč generacemi jsou však stále nejtuctovější škodovky, tedy modely Octavia a Fabia.
„Mezi dámami jsou u nás v AAA AUTO nejpočetnější skupinou ženy ve věku 37 až 50 let, které tvoří třicet sedm procent všech zákaznic. Jde většinou o pracující mámy, které z téměř sedmdesáti procent volí prostornější vozy. Hatchbacky ale kupují stále nejčastěji, a to z 31,2 procent. Nicméně obliba SUV u nich rapidně roste a už si tento typ vozu kupuje 28,7 procent těchto dam,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně skupiny AURES Holdings, provozovatele největší středoevropské sítě autocenter AAA AUTO.
Druhou nejpočetnější skupinou zákaznic v AAA AUTO jsou pak zralé pracující ženy ve věku od 51 do 65 let (26,3%). Ty jednoznačně preferují městské crossovery a SUV (34%). Hatchbacky mají až na druhé pozici s 33,6% podílem.
Nejmladší ženy ve věku do 25 let tvoří nejmenší část zákaznic (10,9%) v AAA AUTO, ale rozhodně ne nevýznamnou. „Nelze říct, že by mladé ženy méně řídily, spíš si jen méně pořizují samy auto a častěji si ho pak půjčují od rodičů nebo partnerů. Pokud už si vůz kupují samy na sebe, tak z 49,7 procent volí hatchbacky a z 29,3 procent kombíky. SUV u nich tvoří jen 10,3 procenta,“ doplňuje Karolína Topolová.
Nejprodávanější modely aut v AAA AUTO u českých žen dle věku:
Pořadí | 18-25 let | 26-36 let | 37-50 let | 51-65 let | nad 65 let |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
3. | VW Golf | Hyundai i30 | Hyundai i30 | Škoda Karoq | Hyundai i20 |
4. | Škoda Rapid | VW Golf | Škoda Superb | Hyundai Tucson | Hyundai ix20 |
5. | Hyundai i30 | VW Passat | VW Golf | Škoda Superb | Toyota Yaris |
6. | Škoda Superb | Škoda Superb | VW Passat | Peugeot 2008 | Dacia Sandero |
7. | VW Passat | Škoda Rapid | Hyundai Tucson | Hyundai ix20 | Citroen C3 |
8. | VW Polo | Kia Ceed | Kia Sportage | Hyundai i30 | Hyundai i30 |
9. | Ford Focus | Škoda Scala | Kia Ceed | Kia Sportage | Škoda Citigo |
10. | Škoda Scala | Hyundai Tucson | Škoda Kodiaq | Toyota Yaris | Hyundai i10 |
I přes rozdílné potřeby a různý věk, preferují ženy nejčastěji vozy značky Škoda, konkrétně modely Octavia a Fabia. Tyto vozy jsou na prvních příčkách napříč generacemi, jen se mění jejich pořadí. Zvyšující se zájem o automatické převodovky jde pak ruku v ruce s nabídkou na trhu, i když určitý nárůst zájmu o komfortnější automatické řazení lze bez ohledu na nabídku taktéž předpokládat.
„Zajímavý vývoj můžeme pozorovat v oblibě typu převodovky. Automatickou převodovku vždy volily nejčastěji ženy ve věku od 26 do 36 let. Před pěti lety u nich podíl dosahoval sotva osmnácti procent, nyní to je již třicet jedna procentních bodů. Už i nejmladší řidičky volí automat z dvaceti tří procent a v jejich případě se poptávka za pět let více než zdvojnásobila. Nejčastějšími uživatelkami manuálu stále věrné ty nejstarší dámy, které automat volí stále sotva ve dvaceti procentech,“ upozorňuje Karolína Topolová.
Pokud jde o preference paliv, tak asi nikoho nepřekvapí, že si ženy vybírají většinou benzinové vozy – jejich podíl s rostoucím věkem postupně stoupá. Nicméně i ženy začínají přicházet na chuť alternativním pohonům. Největší oblibě se těší hybridy, které si pořizuje více než 4% zákaznic nad 50 let (i zde má značný vliv nabídka na trhu). Naopak elektromobily tvoří nejvyšší podíl u žen ve středním věku (1%).