Jak se změnila výroba automobilů za posledních 50 let?

Automobilový průmysl udělal v posledních desetiletích obrovský krok vpřed. Změnilo se prakticky vše, což dokazuje nejen tento článek, ale i krátké video z dílny automobilky Seat.

Dříve udávaly tón černobílé fotografie, dnes videa s rozlišením 4K. Kdysi se zprávy posílaly faxem, nyní k tomuto účelu slouží aplikace. Hudbu jsme poslouchali z vinylových dlouhohrajících desek, v současnosti si přehráváme zvukové soubory MP3. Lidská společnost prodělala v uplynulých 50 letech nesmírný vývoj. Jakým způsobem se však změnil automobilový průmysl? Podívejme se na některé ukazatele, které nám rozsah těchto změn trochu přiblíží.

Od tužky a gumy až po virtuální realitu
Moderní designérské a vývojové centrum se vůbec nepodobá pracovištím z 60. a 70. let. Kružítka, gumy a dlouhé pracovní stoly s nekonečnými stohy výkresů ustoupily tabletům, brýlím s virtuální realitou a velkoformátovým displejům. „Díky virtuální realitě lze v současnosti posoudit a schválit 90% designu, aniž by existoval model jakéhokoli dílu vozidla,“ říká Manel Garcés, který nese ve společnosti Seat odpovědnost za vizualizaci a digitální designérské procesy.

Z 5 na 2400 vozů denně
Po zprovoznění prvního výrobního závodu Seat v barcelonské logistické a průmyslové zóně Zona Franca v roce 1950 v něm vznikalo 5 vozů denně. Výrobní závod Martorell vyrábí v současnosti více než 2300 vozidel denně, což znamená, že každé 3 minuty vyjede z bran závodu stejný počet automobilů jako za celý den na počátku historie společnosti Seat. Díky tomuto vývoji se podařilo postavit celé Španělsko na kola. V 50. letech bylo ve Španělsku 3,1 vozu na 1000 lidí v porovnání s 480 v současnosti.

Od manuální práce k robotům
V počátcích byli roboti science fiction. V 60. a 70. letech byly automobily lakovány kompletně ručně, zatímco v současnosti nanáší tenké vrstvy laku 84 robotů v lakovacích komorách a nejnovější generace skenerů zkontroluje hladkost povrchu během 43 sekund. Bouřlivý technický vývoj dokládá také více než 2000 robotů v karosárně a 125 autonomních robotů v montážních halách 9 a 10. Všichni roboti každý den spolupracují s více než 7000 zaměstnanci ve výrobním závodě Martorell.

Od práce ve 40stupňovém horku k biomechanickým zařízením
Bez klimatizace, v nízkých teplotách v zimě a téměř 40 stupních Celsia v létě. V takových podmínkách se pracovalo ve výrobních závodech před půl stoletím. Současné výrobní závody jsou vybaveny systémy pro udržování konstantní teploty a disponují nejmodernějšími ergonomickými prvky, které jsou prevencí pracovních úrazů. Zdravotní a rehabilitační středisko CARS v závodě Martorell například vyvíjí biomechanická zařízení, která pomocí virtuální reality simulují pohyby pracovníků na montážní lince za účelem vylepšování ergonomie pracovních stanic.

Od domácího trhu k exportu
Vývoz automobilů byl pro značku Seat v roce 1965 něčím neslýchaným. Symbolickým krokem byla letecká přeprava tehdejších modelů značky do Kolumbie. Seat se začal důsledněji věnovat vývozu až po roce 1983. V té době byl zahájen prodej modelu Ronda v Nizozemí. V roce 2018 vyvezla automobilka 80 procent z 474 300 vozů vyrobených v Martorellu. Pokud bychom tyto automobily seřadili těsně za sebou, propojily by Barcelonu a Sydney.

Od dvouleté čekací lhůty k několika kliknutím
Způsob, jímž kupujeme automobily se nesmírně změnil. Jediným místem kontaktu zákazníka se značkou byla dealerství. V současnosti 71 procent zákazníků hledá nejprve informace na internetu a až poté navštíví svého prodejce. To však není všechno. V polovině 60. let museli zákazníci čekat na svůj vůz Seat 600 dva roky. V současnosti můžete automobil zakoupit za pouhých 10 minut po pouhých 5 kliknutích v případě projektu internetového prodeje, který Seat spustil v Norsku. To samozřejmě neznamená, že vůz máte ihned, i tak se ale nákup vozu výrazně zjednodušil a zkrátil.

Mohlo by se vám líbit...