Goodyear slaví 125 let

Jeden z pěti největších světových výrobců pneumatik si letos připomíná výročí svého založení. Společnost, kterou v roce 1898 založil Frank Seiberling, nese jméno vynálezce vulkanizace Charlese Goodyeara, a po 125 letech od založení vyrábí ucelený sortiment pneumatik pro osobní a nákladní vozidla, motocykly, těžkou off-road techniku i letadla.

Pneumatika se silikou z kukuřičných slupek je zatím posledním produktem vývoje společnosti Goodyear

Po celou dobu její existence bylo cílem společnosti vyvíjet a nabízet špičkové a přelomové technologie, které vytvářejí budoucnost dopravy a mobility. Do historie se zapsala jako průkopník radiálních pneumatik, exceluje v oblasti celoročních pneumatik a sbírá úspěchy v odborných testech. Zaujímá výjimečně postavení jako partner automobilových závodů a v posledních letech představila několik revolučních řešení pro trvale udržitelnou dopravu.

Když Goodyear vyrobil nejrychlejší pneumatiky světa
Během jeho 125leté historie Goodyear vždy poháněly technologické inovace. Jednou z nich, na kterou je Goodyear obzvlášť hrdý, byl vývoj „nejrychlejších pneumatik světa“ – který vlastně v mnoha ohledech platí do dneška.

Dne 23. října 1970 se automobilová technika posunula o pěkný kus dopředu, když vůz Blue Flame (Modrý plamen) s raketovým motorem a pneumatikami Goodyear překonal pozemní rychlostní rekord Mezinárodní automobilové federace (FIA). Dosáhl ohromující rychlosti s 622,407 mílí za hodinu (1001,67 km/h) na letmou míli a 630,388 m/h (1014,51 km/h) na letmý kilometr.
Tyto hodnoty mu naměřili na Bonnevillské solné pláni v Utahu, která poskytla ideální podmínky pro testování hranic rychlosti a výkonu vozidel. Působivost pozoruhodného výkonu, při němž padaly rekordy, podtrhuje skutečnost, že na pláni tehdy ležely tři centimetry sněhu.

Goodyear pro vozidlo navrhl pneumatiky 8:00-25 s vnějším průměrem 34,8 palce a hladkým povrchem běhounu, který pomáhá předcházet zahřívání. Pneumatiky byly nahuštěny plynným dusíkem pod tlakem 350 PSI. K překonání do té doby platného rekordu přispěla výjimečná konstrukce a technické řešení Blue Flame, včetně pokročilého raketového pohonu. Úspěch pak posloužil jako katalyzátor pro další inovace v této oblasti.

Foto: Flicker, Gary Gabelich, licencováno CC BY 2.0

Není pochyb o tom, že pozoruhodný úspěch vozidla při překonávání rekordu závisel na jeho vysoce výkonných pneumatikách Goodyear, bez nichž by dosažení takové rychlosti nebylo možné. Pneumatiky, které vozidlu umožnily dosáhnout nebývalé rychlosti a výkonnosti, zůstávají pozoruhodnou ukázkou lidských schopností inovace a inženýrských znalostí. Tento úspěch nebyl pro Goodyear ojedinělý, protože již dříve prokázala mimořádnou schopnost překonávat platné rekordy.

V roce 1963 Goodyear například jako první vyvinul pneumatiky schopné překročit rychlost 400 km/h, když Craig Breedlove sklízel úspěchy s jeho prvním vozem Spirit of America. V posledních letech Goodyear obul také vůz britské výroby JCB DieselMax, který si v roce 2006 zapsal pozemní rychlostní rekord pro vozidlo s dieselovým motorem na 328 km/h, a tahač The Iron Knight švédského výrobce Volvo Trucks, který v roce 2016 překonal dva světové rychlostní rekordy pro nákladní vozidla. Tahač dosáhl průměrné rychlosti 105 mil za hodinu při překonání vzdálenosti 1000 metrů a rozjezdu z místa v čase 21,29 sekundy. Iron Knight překonal rekord i na vzdálenosti 500 metrů, když dosáhl rychlosti 81,6 km/h za 13,71 sekundy při rozjezdu z místa.

Goodyear nikdy nepřestal posouvat hranice možného. Jeho pneumatiky nyní představují století a čtvrt inovací, které jsou poháněny technologickým pokrokem a nadšením nad poskytováním nejkvalitnějších a svému účelu dokonale uzpůsobených pneumatik. Historické postavení značky Goodyear není dáno jen samotným vývojem pneumatik, vyplývá i z významného pokroku a inovačního tempa, kterým její technologie za posledních 125 let prošly.

Časová osa technologií značky Goodyear
1898: Goodyear Tire and Rubber Company zahájila výrobu pneumatik pro koňské povozy a jízdní kola 21. listopadu 1898, jen pár týdnů po svém založení 29. srpna. O rok později pak společnost začala vyrábět také pneumatiky pro automobily a zahájila tak 125letou éru vývoje technologií, které změnily způsob, jak se svět udržuje v pohybu.

1903: Goodyear si nechal patentovat první bezdušovou pneumatiku, která však až do poloviny dvacátého století nenašla komerční využití.

1906: Goodyear vyvinul rychloupínací pneumatiku, revoluční konstrukci, která usnadnila demontáž pneumatiky z kola a zároveň zabraňovala jejímu proříznutí v oblasti ráfku. V době, kdy automobily začaly nahrazovat koňské povozy, to byl významný krok vpřed, pokud jde o bezpečnost a pohodlí.

1908: Goodyear uvedl na trh první dezén pneumatik do každého počasí. Dezén s kosočtvercovými proužky se pak jen s malými úpravami používal téměř 40 let.

1927: Goodyear uvedl na trh nízkotlakou pneumatiku Airwheel, kterou vyvinul pro letadla, ale později upravil pro použití v osobních automobilech. Tyto „balónové pneumatiky“ v kombinaci s ráfkem o malém průměru umožňovaly letadlům mnohem měkčí přistání a přinesly jízdní komfort i do silničního dopravy; už tři roky od uvedení na trh se jako originální výbava montovaly do vozů Ford a Chevrolet.

1934: Goodyear uvedl na trh pneumatiky s hroty pro jízdu v blátě a sněhu. Pneumatiky s hroty se staly standardním řešením pro zimní jízdu v extrémních podmínkách, zejména na ledu, na celá desetiletí, dokud společnost nevyvinula v 70. letech 20. století pneumatiky F32 All Winter Radial a později na konci 20. století řadu UltraGrip Ice pro severské a arktické trhy.

1937: Goodyear vyrobil první pneumatiky ze syntetického kaučuku v USA. Ve snaze snižovat negativní dopady na přírodní zdroje a zlepšovat výkonnost pneumatik se společnost zařadila do čela výroby syntetického kaučuku.

1938: Goodyear představil pneumatiky LifeGuard, bezpečnostní pneumatiky s „vestavěnou rezervou“. Jednalo se vlastně o předchůdce pneumatik typu run-on-flat, které používaly oddělené vzduchové komory v blízkosti běhounu a ráfku, aby v případě defektu nebo prasknutí úplně nesplaskly. Tyto bezpečnostní pneumatiky, známé také pod názvem Double Eagle, byly v té době standardní výbavou závodů NASCAR.

1947: Pneumatiky Goodyear Super Cushion nastavily novou laťku jízdního komfortu. Pneumatiky kombinovaly princip odpružení balonových pneumatik, jako v případě pneumatik Airwheel, se schopností provozu při mnohem nižším tlaku. Díky tomu se pneumatiky méně zahřívaly, a tedy měly i delší životnost. Během pouhých šesti měsíců dodal Goodyear na trh celkem 3,5 milionu pneumatik Super Cushion.

1955: Téměř půl století po udělení patentu se bezdušové pneumatiky Goodyear staly běžnou výbavou moderních automobilů. Technologie LifeGuard Blowout Shield umožňovala řidičům pokračovat v jízdě až 100 mil po defektu.

1958: Goodyear představil pneumatiky Unisteel s radiálním vedením kovového kordu a třemi vrstvami pláten. Řada Unisteel byla svou odolností a kilometrovým nájezdem proslulá po celá na další desetiletí.

1962: Goodyear uvedl na trh pneumatiky Super Single pro návěsy nákladních souprav. Jediná široká pneumatika, která nahradila dvojmontáž, snížila hmotnost nákladních vozidel a současně zvýšila jejich nosnost.

Legendární Ford GT40 na pneumatikách Goodyear, který ve slavném závodu 24h Le Mans dokázal porazit do té doby suverénní vozy Ferrari

1973: Pneumatiky Goodyear Custom Steelguard dominují americkému trhu s originálním výbavou a jsou jedinými radiálními pneumatikami s ocelovým kordem, které pro svá vozidla schválili všichni čtyři američtí výrobci automobilů.

1984: Goodyear uvedl na evropský trh celoroční pneumatiky v podobě první řady pneumatik Goodyear Vector. Od té doby Goodyear neúnavně usiluje o vývoj pneumatik, které by byly plně funkční po celý rok, ať už na slunci, v dešti nebo na sněhu. A tato snaha se vyplácí: pneumatiky Goodyear Vector vyhrály více testů celoročních pneumatik než pneumatiky jakékoli jiné značky.

1992: Formule 1 na silnici: Na kultovním supersportu McLaren F1 byly použity speciálně vyvinuté pneumatiky Goodyear Eagle F1, které zvládaly výkon 620 koní dvanáctiválcového motoru o objemu 6,1 litru. Původní tisková zpráva McLarenu zdůrazňovala, do jaké míry se na jeho úspěchu podílel Goodyear: „Již od počátečního návrhu vozu McLaren pro F1 byly pneumatiky považovány za neodmyslitelný prvek odpružení v rámci komplexních výpočtů programu týkajících se jízdních vlastností a komfortu. Hmotnost, bezpečnost, hlučnost a dynamické vlastnosti představovaly zásadní faktory.“

1994: Pneumatiky Goodyear Eagle F1 nastavily novou laťku výkonnosti. Řada byla rozšířena o charakteristickou pneumatiku Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional) pro supersportovní a sportovní vozy a později také model GS-D3. Jejich výrazné směrové dezény si oblíbili řidiči a technici výkonných vozů, protože spojují skvělé jízdní vlastnosti za sucha s mimořádnou přilnavostí za mokra.

Pneumatiky Run Flat umožňují dojezd vozu omezenou rychlostí i po ztrátě tlaku

2001: Na ženevském autosalonu byly představeny pneumatiky Goodyear GT3, první pneumatiky na světě vyrobené ze směsi na bázi kukuřice.

2005: Goodyear představil technologii DuraSeal, která umožňuje okamžitou opravu proražené nákladní pneumatiky za jízdy.

2006: Goodyear představil novou technologii nákladních pneumatik. Technologie Fuel Max šetří palivo díky pokročilé konstrukci a směsi, jež snižuje valivý odpor v dálkové silniční nákladní dopravě.

2007: V souvislosti s nárůstem hmotnosti, točivého momentu a výkonu silných výkonných vozů doznaly pneumatiky Goodyear Eagle F1 dramatické změny dezénu. Charakteristický směrový dezén nahradila zcela nová, asymetrická konstrukce, která zlepšila užitné vlastnosti pneumatik v zatáčkách a zvýšila citlivost řízení.

2018: Goodyear odhalil pneumatiky EfficientGrip Performance, první pneumatiky s technologií pro použití na vozidlech s elektrickým pohonem, aby tak vyšel vstříc rostoucí popularitě elektromobilů.

2021: Goodyear spustil SightLine. Tato globální platforma pro sledování pneumatik byla navržena tak, aby identifikovala a řešila potenciální problémy v souvislosti s pneumatikami a předávala informace, které znají pouze samy pneumatiky.

Bezvzduchová pneumatika Goodyear

2021: Goodyear uvedl na trh NexTrek, nepneumatické („bezvzduchové“) pneumatiky, které se začaly testovat v terénu na autonomních vozidlech. Goodyear věří, že bezvzduchové pneumatiky dokáží v budoucnu vytvořit udržitelnou, bezúdržbovou a trvanlivější alternativu konvenčních pneumatik.

2023: Goodyear představil demonstrační pneumatiky vyrobené z 90 % z udržitelných materiálů, která obsahuje 17 složek z 12 různých surovin komponentů. Společnost tak pokračuje na cestě ke svému cíli – nabídnout do roku 2030 první světové pneumatiky ze 100 % udržitelných materiálů.

Mohlo by se vám líbit...