Zánovních ojetin opět přibylo, jsou mladší a s nižším nájezdem

Češi se stále více přiklánějí na stranu zánovních automobilů, které mají parametry nových, ale jsou výrazně levnější a ihned k dispozici. Jen za poslední pololetí jich bylo v nabídce o 5000 více.

Zatímco trh s novými automobily oslabuje, zánovních automobilů na trhu přibývá. Češi si za uplynulé pololetí mohli vybírat z celkového počtu 71 044 inzerovaných ojetých vozů do 5 let stáří s nájezdem do 50 000 kilometrů a vyšším standardem výbavy. Nájezd kilometrů na tachometru klesl oproti předchozímu pololetí o 863 km na 16 153 najetých kilometrů. Stejně tak kleslo i stáří těchto automobilů, a to nejčastěji na 1,2 roku. Vyplynulo to z analýzy skupiny AURES Holdings, kam patří znovuobnovená značka Mototechna, specializující se na zánovní ojeté vozy.

Motoristická sezóna je stejně jako rok 2019 ve své polovině a čeští řidiči a zájemci o zánovní vozy mají doslova žně. Za první pololetí si mohli vybírat z celkového počtu 71 044 zánovních automobilů, což je o 4958 více než v pololetí předchozím. Nejvíce vozů bylo inzerováno tradičně v Praze (26 303), nejméně pak v Karlovarském kraji (1103).

„Trh s novými automobily v letošním roce oslabil, a to na úkor právě zánovních vozů. Lidé si uvědomují ekonomickou úsporu těchto automobilů oproti novým, ale zároveň kvitují okamžitou dostupnost a tovární záruku, kterou tyto vozy mívají,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, kam patří i značka Mototechna.

Převahu mají benziňáky
Znatelný nárůst zaznamenala nabídka vozů poháněných benzínovými motory. V porovnání s předchozím pololetím jich na trhu bylo nabídnuto o 12% více a jejich počet se tak zastavil na čísle 40 350. Automobily poháněné naftou měly zastoupení ve 29 039 případech. Zbylých 1655 vozů v nabídce činila auta poháněná alternativními palivy. Cena zánovních automobilů se nejčastěji dostala k částce 440 000 Kč.

Obliba jednotlivých výrobců se v případě zánovních vozidel poměrně liší od jednotlivých nejpopulárnějších modelů klasických ojetých automobilů. Zatímco konkrétní modely některých továrních značek se v TOP10 nejoblíbenějších oketých modelů prakticky vůbec neobjevují, v kategorii zánovních vozů si již dlouhodobě drží své místo. Řeč je zejména o značkách Hyundai, Mercedes, Kia a Toyota. „Velká část zánovních automobilů nabízených na trhu pochází z firemních flotil, což pak zvyšuje nabídku značek, které nejsou jednotlivci tolik preferované často z důvodu vyšší pořizovací ceny,“ poznamenal Vaněček.

Nabídka zánovních ojetin roste, těch z dovozu ale ubylo
Zatímco nabídka dovážených ojetin na českém trhu roste, v případě dovozových zánovních automobilů poklesla ze 7,8% na 6,5%. „Import zánovních automobilů do České republiky klesá na úkor nekvalitních starších ojetin, které se k nám stále hojně dováží a zvyšují průměrné stáří českého trhu s ojetými vozy. Novější nebourané automobily z dovozu nemohou svojí cenou konkurovat tuzemským automobilům, které oproti takovým mají prokazatelnou historií,“ doplnil Petr Vaněček.

Žebříček zánovních ojetin vede Škoda
V nabídce zánovních automobilů u nás vedly jednoznačně modely Škoda Rapid, Škoda Fabia, Škoda Octavia a Škoda Superb. Na čtvrté místo probojoval Hyundai i30. Škoda vede také v pořadí značek zánovních ojetin, následovaná Volkswagenem, Hyundaiem, Mercedesem a dalšími.

Mohlo by se vám líbit...