Zastoupení Toyoty letos slaví 30 let na českém trhu

Toyota v letošním roce slaví 30 let na českém trhu a loňský rok byl pro Toyotu i Lexus nejúspěšnějším obdobím v třicetileté historii obou značek v České republice. Toyota meziročně zvýšila prodej o 15 procent na 13 728 vozů, Lexus rostl s 881 registracemi o 60 procent na prémiovém trhu. Toyota se tak stala čtvrtou nejprodávanější značkou v ČR a v růstu pokračuje i v letošním roce, kdy je podle předběžných údajů za tři měsíce s více než 4600 prodanými vozy na třetí pozici na trhu s podílem přes 8,2 procenta.

Toyota Corolla hybrid

Toyota v České republice jednoznačně a dlouhodobě vládne kategorii automobilů s hybridním pohonem. Hybridy Toyota v současnosti představují téměř čtvrtinu ze všech u nás registrovaných hybridních vozů. Hybridní pohon má nyní už víc než polovina všech v ČR prodaných automobilů Toyota (loni téměř 51 procent). Přitom první hybridní automobil Toyota Prius byl u nás prodán už před více než 20 lety a značka Toyota si po celou dobu drží jasné prvenství v této kategorii.

30 let na českém trhu
„Za 30 let od zahájení importu japonské značky na český trh si Češi pořídili více než 150 000 nových vozů. Pokud k tomu připočítáme více než 15 000 prodaných lehkých užitkových automobilů, prodeje se blíží už 166 000 nových vozů Toyota,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška a doplňuje: „Spolu s předanými modely Lexus jde o bezmála 172 000 nových vozů.“

Automobily značky Toyota se do České republiky začaly oficiálně dovážet v roce 1993, kdy byla založena společnost Toyota Tsusho ČR. V prvním roce dovozu bylo prodáno celkem 111 osobních a 16 lehkých užitkových automobilů této japonské značky. V druhém roce již překročil prodej automobilů Toyota tisícovku a od roku 2006 to bylo stabilně okolo 5000 vozů ročně. Od roku 2017 prodeje strmě rostou.

Ještě před zahájením oficiálního importu bylo v 80. letech minulého století dovezeno do tehdejšího Československa prostřednictvím podniků zahraničního obchodu Tuzex a Motokov, ale také státním podnikem Mototechna, několik desítek vozů Toyota Corolla 1.3. A to formou takzvaných přednostních dodávek na poukazy pro režimní prominenty. Prodány byly v Tuzexu.

V ČR jezdí přes 183 000 automobilů Toyota
V současné době je na českých registračních značkách evidováno více než 168 000 osobních a přes 15 000 lehkých automobilů, tedy celkem přes 183 000 vozů. Tyto počty se ale každým dnem navyšují, a to převážně novými automobily, protože ve srovnání s konkurenčními značkami jsou registrace dovážených ojetých vozů Toyota do ČR nepoměrně nižší.

Automobily značky Toyota patří mezi nejdéle držené svými majiteli a v bazarech jsou trvale mezi nedostatkovým zbožím. Důvodem je pověst vysoké kvality, kterou již řadu let potvrzují i skvělé výsledky německém žebříčku spolehlivost TÜV Report.

Široká paleta nabízených modelů
Současná nabídka značky Toyota v ČR čítá 20 modelů osobních vozů a čtyři lehké užitkové automobily. Nejprodávanějšími modely značky byly loni Corolla (2177 kusů), RAV4 (2093 kusů), Yaris (1641 kusů) a Yaris Cross (1435 kusů). Následují osobní verze modelů Proace a Proace City se 1432 respektive 1036 vozy, C-HR (844 kusů) a Aygo X (580 kusů). Z lehkých užitkových vozů je neprodávanější pick-up Hilux s 597 kusy.

Toyota Hilux má na kontě i řadu úspěchů v dálkových rallye, včetně legendární Rallye Dakar

Toyota Hilux kraluje pick-upům
Robustní užitkové automobily kategorie pick-up jsou u nás stále populárnější. Celosvětově jednoznačně nejoblíbenějším modelem je Toyota Hilux, který dlouhodobě vládne i českému trhu. Svědčí o tom celkem již více než 5000 prodaných nových vozů, včetně velkého kontraktu na více než 2000 vozů pro armádu České republiky.

Světová stálice Corolla
Celosvětově nejprodávanější osobní automobil Corolla je v České republice v současnosti čtvrtým nejprodávanějším modelem v nabité nižší střední třídě. V počtu dosud prodaných vozů je dvojkou mezi modely značky s více než 25 000 prodanými kusy.

Yaris je sázkou na jistotu
Dlouhodobý fenomén malých automobilů je Toyota Yaris. Za 25 let prodejů v ČR si našlo své zákazníky už na 50 000 Yarisů (včetně verze Cross). Přestože nová verze Cross není na trhu ještě ani dva roky, stala se letos v lednu už 15. nejprodávanějším modelem a současně i jedničkou českého trhu mezi malými crossovery. Aktuálně patří tomuto modelu 4. místo v segmentu B-SUV. V nabitém B segmentu je momentálně druhým nejprodávanějším modelem.

Toyota RAV4 byla před lety jedním z prvních SUV, které šlo v Evropě koupit. Vysokou spolehlivost si „ravka“ zachovala i ve své současné generaci.

Klasickým SUV je RAV4
Další stálicí v nabídce značky Toyota je SUV model RAV4, jehož prodeje se v tuzemsku už blíží k celkovému počtu 20 000 nových vozů a jeho obliba neustále roste. Loni se prodalo více než 2000 těchto praktických a oblíbených automobilů.

Proace je neprodávanější MPV/střední dodávka u nás
Nenápadná Toyota Proace se prosadila na českém trhu tak, že její prodeje všech čtyř provedení (Proace a Proace City v osobní i užitkové variantě) pomalu atakují hranici 12 000 kusů. Proace Verso a Proace City Verso jsou od začátku roku druhé nejprodávanější na českém trhu. Velké počty prodaných vozů jsou dobře patrné i v běžném provozu na našich silnících, a hlavně ve městech, kde se s těmito charakteristickými dodávkami setkáváme stále častěji.

Vodíková Toyota Mirai

Důraz na vodík a nová Mirai
Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V České republice už jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Dalším prodejům nahrává začátek rozvoje tuzemské vodíkové infrastruktury, kdy byla letos v Praze otevřená první plnohodnotná samoobslužná vodíková čerpací stanice a do roku 2030 by jich mělo být v ČR minimálně 40.

Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut. O Toyotě Mirai druhé generace jsme psali ZDE.

Mohlo by se vám líbit...