Suzuki Swift Sport je lehčí a rychlejší

Suzuki přichází na český trh s novou verzí sportovního hatchbacku Swift Sport. Nejnovější, třetí generace se ve srovnání s předchůdci vyznačuje nižší hmotností, vylepšeným podvozkem a především podstatně silnějším motorem. Jako tradičně se může pochlubit bohatou standardní výbavou.

Na evropské trhy Suzuki poprvé uvedlo sportovní verzi modelu Swift v roce 2006. Třídveřový hatchback s výrazným vzhledem, sníženým podvozkem a motorem o objemu 1,6 l a výkonu 92 kW (125 koní) si rychle získal oblibu. Druhá generace z roku 2012 přinesla posílení na 100 kW (136 koní), bohatší výbavu a volitelně pětidveřovou karoserii. Novinka opět zvedá laťku, má pětidveřovou karoserii se vzhledem třídveřové, silný přeplňovaný motor a využívá nejmodernější technologie.

Tradice sportovních modelů Suzuki ale sahá mnohem dál. Předchůdcem Swiftu Sport byl třídveřový Ignis Sport z let 2003 až 2005, který stejně jako Swift Sport závodil také na juniorském mistrovství světa v rallye. Součástí dědictví je i legendární Swift GTi, vyráběný ve dvou generacích v letech 1986 až 1995. Ten si velice oblíbili jezdci rallye, jakožto jeden z nejdostupnějších vozů vhodný pro stavbu skutečného závodního automobilu.

Nováčka nepřehlédnete
Právě uvedený model Swift Sport má specifický design masky chladiče a předního nárazníku, aerodynamický spoiler pod nárazníkem, nástavce prahů, zadní difuzor a střešní křídlo. Výrazný vzhled dotvářejí leštěné sedmnáctipalcové disky kol, dvě koncovky výfuku a volitelně žlutá barva karoserie. Všechny tyto modifikace odlišují Swift Sport od ostatních zástupců řady Swift.

Karoserie je vždy pětidveřová, ačkoliv díky zapuštěným klikám zadních dveří na pohled připomíná třídveřový hatchback. Rozvor náprav je o 20 mm delší než u předchozí generace Swiftu Sport, rozchod kol je za účelem zlepšení stability v přímém směru na přední i zadní nápravě širší o celých 40 mm. V souladu s důrazem na sportovní výkony a radost z řízení je nový Swift Sport také o 15 mm nižší a o 40 mm širší. To svědčí jízdním vlastnostem, zároveň to však karoserii dodává atletičtější proporce.

Díky optimalizovanému krytu pod motorem, aerodynamickým prvkům na podlaze a dalším detailům má nový Swift Sport o 10% nižší součinitel odporu vzduchu než předchozí generace. Exkluzivní žlutý odstín Champion Yellow je odvozen od barevného schématu továrního vozu, se kterým se tým Suzuki Works účastnil juniorského mistrovství světa v rallye. Celkem je na výběr sedm odstínů laku včetně nové červené Burning Red Pearl Metallic a modré Speedy Blue Metallic, které jsou dostupné i pro standardní verze modelu Swift.

Nižší hmotnost a silnější motor
Hmotnost nové generace se snížila o 80 kg na 975 kg, naproti tomu maximum točivého momentu 230 Nm je o celých 80 Nm vyšší než dosud. Zážehový motor 1.4 BOOSTERJET používá turbodmychadla k přímému vstřikování paliva využívá trysky se sedmi otvory. Díky tomu je možné palivo vstřikovat pod vyšším tlakem (až 200 barů) a ve vysoce atomizované podobě, což svědčí výkonu i čistotě výfukových plynů. Přímé sací kanály a speciální tvar pístů zajišťují víření, při němž dochází ke správnému promíchání směsi. Ta je bohatší okolo zapalovací svíčky a chudší v okrajích, aby se energie ze spalování paliva využila s maximální účinností.

Turbodmychadlo je řízeno obtokovým ventilem. Při jízdě ustálenou rychlostí se ventil vedoucí výfukové plyny mimo turbodmychadlo otevře. Toto řešení snižuje čerpací ztráty a pomáhá tak snížit spotřebu. Jakmile je potřeba zrychlit, obtokový ventil je uzavřen a turbodmychadlo dodává potřebný plnící tlak. Umístění turbodmychadla přímo na výfukovém kanále hlavy motoru a použití blow-off ventilu zkracují prodlevu nástupu plnícího tlaku při sešlápnutí plynového pedálu na naprosté minimum. Turbodmychadlo vytváří přetlak 1 bar.

K dalším zajímavým vlastnostem motoru 1.4 BOOSTERJET o výkonu 103 kW patří systém proměnlivého tlaku paliva, který snižuje hodnoty PM (objem pevných částic) a PN (počet pevných částic),
zdvojený senzor tlaku nasávaného vzduchu pro co nejrychlejší reakce motoru, vzduchový mezichladič stlačeného vzduchu zvyšující účinnost přeplňování, větší chladič a o 38% výkonnější větráky zvyšují účinnost chladicího systému o třetinu, krátké sací kanály, sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy motoru a kompaktní uložení kyvadlového typu.

Vyšší potenciál nového Swiftu Sport podtrhuje vylepšená šestistupňová převodovka a kompletně přepracovaný podvozek, stabilnější a s menším poloměrem otáčení. Řadicí páka má o 10% kratší dráhy v kulise než tomu bylo u předchozí generace, modifikací prošla také synchronizace jednotlivých převodů. První a druhý převod mají nově trojitou synchronizaci a třetí převod dvojitou. Robustnější spojka s upravenou směsí lépe odolává rozjezdům pod zátěží.

Stylový interiér a rozsáhlá výbava
Důkladně přepracovaný interiér působí na řidičovy smysly. Červený dekor palubní desky, velké a dobře čitelné přístroje s barevným podkreslením, sportovní anatomicky tvarovaná sedadla a kvalitní materiály – to vše je navrženo tak, aby si řidič mohl užít jízdu naplno, měl přehled o dění a vše neustále pod kontrolou.

Nový Swift Sport přichází vyzbrojen celou armádou asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem a asistenty pro bezpečnou jízdu v pruzích. Součástí standardní výbavy jsou také LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel nebo pokročilý multimediální systém doplněný o parkovací kameru. Multimediální systém Smartphone Linkage Display Audio se 7palcovým dotykovým displejem je součástí standardní výbavy. Má vestavěnou navigaci, bluetooth a plnou konektivitou s chytrými telefony – systém SLDA je vybaven rozhraním Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink.

Příznivá cena
Nový Swift Sport vstupil na český trh 7. ledna 2019 s cenou 479 900 Kč. Na výběr je sedm odstínů karoserie, výbava je vždy maximální. Standardem jsou mimo jiné LED světlomety, vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, automatická klimatizace a již zmiňovaná široká paleta asistenčních a bezpečnostních systémů.

Mohlo by se vám líbit...