Přísně střežená pevnost Peugeotu skrývá ta největší tajemství
Dostat se do vývojového střediska automobilky je snem každého milovníka aut. Koho by ostatně nelákalo vidět v předstihu modely, které se objeví až za několik let? Nebo třeba neschválené prototypy, které se smetly ze stolu, protože byly na svoji dobu moc extravagantní. Určitě by bylo zajímavé probírat se náčrty a výsledky kreativity nejlepších designérů. S tím vším se člověk může setkat, podaří-li se mu proniknout do samého srdce automobilového vývoje a výzkumu. Jenže to se jen tak někomu nepovede, a pokud ano, je to za nejpřísnějších bezpečnostních podmínek.

Vývojového středisko automobilky Peugeot
Na východě Paříže, za zdmi budovy vývojového střediska, ukrývá Peugeot ty nejtajnější projekty. Tomu odpovídají i opatření pro vstup. Opevněnou recepci hlídají dva členové ochranky a dovnitř vás pustí, jen pokud vaše propustka byla minimálně den předem schválena ředitelem centra. Při vstupu hlídači pečlivě prověří vaše doklady a zabaví vám telefon, fotoaparát a cokoli dalšího, čím by se daly pořídit fotky. A i když se pak dostanete dovnitř budovy, bude vám zpřístupněn jen zlomek jejích prostor. Většina areálu o rozloze 70 000 m2 je totiž pro kohokoli, kdo tam nepracuje, nepřístupná. Z 300 zaměstnanců včetně asi stovky designérů je jen pár oprávněných mluvit s návštěvníky zvenku. A ti, kteří toto oprávnění mají, vám neřeknou víc, než je nezbytně nutné. Zajímá-li vás třeba, zda jak je budova chráněna proti průmyslové špionáži či jak se zajistí, aby rozlehlou terasu, kde se testují tajné prototypy, nezachytil dron, raději se neptejte. Odpovědi se určitě nedočkáte, a navíc vzbudíte podezření.
Genová terapie
Vývojové středisko Peugeotu má pro značku klíčový význam. O tom částečně vypovídá i jeho samotný název: ADN. Tato zkratka vznikla ze slov Automotive Design Network. Ovšem nejen to, její význam je mnohem hlubší. ADN totiž ve francouzštině vyjadřuje zkratku pro DNA, tedy nositele genetické informace neboli klíčovou součást každé živé bytosti. Je to tedy místo, kde se rodí geny značky Peugeot. Nejpřísnější ochrana je tedy na místě.
Impozantní sídlo
Designérské centrum ADN vzniklo přesně před 20 lety v areálu společnosti PSA ve Vélizy, ve východní části Paříže. Majestátní třípatrová budova je domovem oddělení designu, vývoje a výzkumu, ale poskytuje například i technologická zázemí pro výrobu prototypů (frézy, lakovny, montážní dílny…). V komplexu se nacházejí sály a meetingové místnosti pro jednání s dodavateli, několik teras s přirozeným osvětlením určených k expozici vozů a 900 m2 velký konferenční sál s hledištěm. Stylisté a návrháři, pracují ve středisku, kde mají k dispozici pečlivě propracované možnosti osvětlení – přímé denní světlo nebo mohou podle potřeby používat umělé přisvěcování.
Virtuální svět, ale reálné miliony eur
Jednou z klíčových součástí ADN je středisko virtuální reality. To Peugeot otevřel už v roce 2004 stejně jako samotné vývojové centrum. Od té doby zde vzniklo přes 3000 projektů. Někdy se jednalo o jednotlivý díl, jindy o celé auto. Prvními modely, které virtuální realita vytvořila, byly dle našich odhadů například úplně první generace modelu 308, nebo třeba modely řad, které už dnes dávno neexistují jako legendární RCZ či kdysi uvedené SUV Peugeot 4007. Velkou předností virtuální reality je to, že šetří čas a peníze. Peugeotu prý ušetřila za 20 let přes tři miliony eur, tedy v přepočtu 75 milionů korun.

Středisko virtuální reality
Pohlcující prostor
Středisko virtuální reality si můžete představit jako prostor, který vás dokonale pohltí a totálně oddělí od ostatního světa. Tento prostor byl na začátku tvořen pěti projektory s rozlišením 1280×1024 pixelů, kombinovanými s pěti pevnými obrazovkami o rozměrech 2,90×2,32 metru. Dohromady tvořily krychlovou místnost, na jejíž stěny se promítal obraz. Uživatel se tak ponořil do 3D prostředí, v němž lze realisticky prezentovat vozidla nebo jednotlivé díly v reálné velikosti.

Terasa s přirozeným i umělým osvětlením určená k expozici vozů
Virtuální pokrok
Za dvacet let se samozřejmě středisko virtuální reality posunulo na úplně jinou úroveň. Zejména se zkvalitnilo rozlišení. Dnes mají vývojáři značky Peugeot k dispozici šest projektorů s rozlišením 4K (4096×2160 pixelů). Obraz se promítá na pět stěn s délkou 4,50m, výškou 2,37m a hloubkou 3,50m. Pracuje se s třiceti počítači se sedmdesáti grafickými kartami. Tento IT arsenál zajistí nebývalý výpočetní výkon, se kterým je možné pracovat do větší hloubky na specifických prvcích designu exteriéru a interiéru, jako jsou kombinace barev a materiálů. Dále se dají vytvářet fyzické modely, které se používají v oblasti ergonomie a výrobních procesů. Celkově virtuální realita usnadňuje porozumění projektům a jejich sdílení mezi různými týmy, urychluje realizaci a nabízí nové možnosti rychlého provádění úprav.

Zatím ještě nepředstavený nový Peugeot 5008
To, co ještě nikdo neviděl
Ve vývojovém centru Peugeot probíhá souběžně mnoho projektů. Některé jsou takřka před dokončením, jiné se ještě trochu pozmění, některé kompletně překopou a řada z nich se úplně smete ze stolu. Pak jsou tu ale hotové vozy, které čekají už jen na to, aby byly představeny veřejnosti. To je případ nového modelu Peugeot 5008. Toto nové sedmimístné SUV má být na evropský trh uvedeno na konci letošního roku. Naživo ho ještě skoro nikdo neviděl, a ještě pár měsíců ho nikdo neuvidí, zatímco v designovém centru se na rozlehlé, desítky metrů vysoké terase obehnané vysokým plotem už několik týdnů prohánějí první vyrobené exempláře. Testují se zde jejich jízdní vlastnosti – ovladatelnost, manévrovatelnost atd. Poté vyrazí stovky vozů pokrytých kamuflážní fólií do ulic a na dálnice za účelem komplexního testování. Na podzim se pak veřejnost dočká prvních aut. Zákazníci budou obdivovat inovativní, radikálně moderní linie vozu, stejně jako i revoluční technologie, a přitom si ani neuvědomí, že tento super moderní model vznikl za přísně střeženými zdmi designového centra ADN už před několika lety.

Nový Peugeot E-5008

Nové sedmimístné SUV Peugeot E-5008 má být na evropský trh uvedeno na konci letošního roku

Nový plně elektrický Peugeot E-5008 bude konkurentem Škody Enyaq či Tesly Model Y