Nové Polo se systémem IQ.DRIVE Travel Assist jezdí částečně automatizovaně

S novým modelem Polo přichází nyní na trh jeden z prvních malých vozů na světě, který nabízí částečně automatizovanou jízdu. Tento Volkswagen na přání řídí, brzdí a zrychluje automaticky, a to díky systému IQ.DRIVE Travel Assist.

Značka IQ.DRIVE zastřešuje systémy Volkswagen vedoucí k automatizované jízdě. Tyto technologie byly dosud nabízeny pouze ve větších modelech Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg. Nyní dokáže i Polo jezdit částečně automatizovaně v celém rozsahu provozních rychlostí. IQ.DRIVE Travel Assist nabízí především při dálničních přesunech výrazné zvýšení komfortu.

IQ.DRIVE Travel Assist se ovládá snadno. Pro chytrý asistenční systém je na sériově dodávaném multifunkčním volantu vyhrazeno samostatné ovládací tlačítko. Nové Polo po jeho stisknutí zajistí částečně automatizované řízení vozu v podélném i příčném směru. Systém vznikl fúzí adaptivního tempomatu ACC a adaptivního udržování vozu v jízdním pruhu, tedy kombinací řízení v podélném a příčném směru. Polo se touto aliancí asistenčních systémů vyrovná vozidlům z vyšších tříd.

A jak to funguje? ACC zajišťuje, aby Polo automaticky udržovalo řidičem zvolenou rychlost jízdy, respektive právě platný rychlostní limit. Vůz díky kamerovému rozpoznávání dopravních značek ví, jak rychle smí jet. Navíc prostřednictvím radarového senzoru rozpozná, že se přibližuje k pomalejšímu vozidlu. Pak zpomalí a udržuje bezpečnostní odstup.

Malý volkswagen po uvolnění jízdního pruhu znovu zrychlí. V kombinaci s navigačním systémem a dvouspojkovou převodovkou DSG je ACC navíc prediktivní – předvídavý. To znamená, že vůz také reaguje například na zatáčky nebo začátek obce a sníží rychlost jízdy.

Asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, sleduje prostor před vozem stejnou kamerou na čelním skle jako systém pro rozpoznávání dopravních značek. Asistenční systém přitom sleduje linie vymezující jízdní pruhy a vozovku. Pokud hrozí nechtěné vyjetí z jízdního pruhu, zasáhne do řízení.

Při aktivovaném systému IQ.DRIVE Travel Assist probíhá vzájemná spolupráce mezi prediktivním adaptivním tempomatem ACC a adaptivním udržováním vozu v jízdním pruhu. To znamená, že Polo v rámci systémových limitů automaticky brzdí, zrychluje a řídí. Řidič ale musí mít ruce na volantu. Neustále nese odpovědnost za sledování dopravní a jízdní situace a musí být schopen kdykoli převzít nad vozem kontrolu.

Nový Volkswagen Polo může být vybaven systémem pro částečně automatizovanou jízdu.

S pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovkou může řidič využívat funkci IQ.DRIVE Travel Assist od 30 km/h až po nejvyšší rychlost (maximálně 210 km/h). Je-li Polo vybaveno sedmistupňovou převodovkou DSG, funguje asistenční systém již od 0 km/h. Prostřednictvím asistenčního systému IQ.DRIVE Travel Assist a DSG je proto možné ještě komfortněji absolvovat jízdu dokonce i v popojíždějících kolonách při dopravních zácpách.

Aktivní řidiči mohou ponechat tlačítko pro aktivaci systému IQ.DRIVE Travel Assist bez povšimnutí. Na dlouhých trasách však asistenční systémy pro částečně automatizovanou jízdu významně snižují zatížení řidiče. A právě o zvýšení komfortu tu jde. IQ.DRIVE Travel Assist a ACC jsou pro Polo k dispozici jako součást za příplatek dodávaného paketu IQ.DRIVE. Lane Assist patří mezi asistenční systémy, které se pro Polo dodávají standardně.

Automatizovaná jízda se v mezinárodní klasifikaci dělí do šesti stupňů od úrovně 0 do úrovně 5. Na úrovni 0 nemá řidič žádnou podporu v podobě zásahů asistenčních systémů. Na úrovni 1 přebírají asistenční funkce vozu řízení buď v příčném, nebo podélném směru, zatímco řidiči zůstává zbývající část řidičských povinností. IQ.DRIVE Travel Assist odpovídá částečně automatizované jízdě na úrovni 2, protože má současně na starosti řízení v příčném i podélném směru.

Úroveň 2 představuje s ohledem na stav legislativy a bezpečnost současné status quo. Řidič musí z bezpečnostních důvodů činnost systému nepřetržitě sledovat. Až to nebude nutné, bude se jednat o dalších velký vývojový skok – vysoce automatizovanou jízdu úrovně 3. I na úrovni 3 však musí být řidič připraven ujmout se po vyzvání znovu řízení vozu.

Při zcela automatizované jízdě úrovně 4 předává řidič odpovědnost kompletně vozidlu za specifických podmínek – například při jízdě na dálnici. Pokud vůz jede zcela bez řidiče od startu do cíle, hovoří se o úrovni 5. Potřebný hardware a software by mohl být k dispozici v příštím desetiletí.

Mohlo by se vám líbit...