Nabídku škodovek rozšíří nová Octavia G-TEC
Nová Octavia G-TEC nabízí pohon na zemní plyn (CNG), který je šetrný k životnímu prostředí. Dodává se s motorem 1.5 TSI o výkonu 96 kW (130 koní) a při provozu čistě na zemní plyn má dojezd až 500 kilometrů v režimu WLTP. Zemní plyn se uchovává ve třech nádržích, které jsou uloženy v podvozku a mají celkovou kapacitu 17,33 kg. Na evropský trh bude uvedena na podzim letošního roku.
Octavia G-TEC produkuje při provozu na zemní plyn přibližně o 25% nižší emise CO2 než provedení s benzinovým motorem. Vůz také produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor pracuje úsporně i díky proměnnému časování sacích ventilů, které umožňuje chod v takzvaném Millerově spalovacím cyklu. Spotřeba činí 3,4−3,6 kg CNG/100 km při provozu na zemní plyn a 4,6 l/100 km v benzinovém režimu. Vůz má na benzin ale jen devítilitrovou nádrž.
Díky nádržím na zemní plyn s kapacitou 17,33 kg má Octavia G-TEC dojezd až 500 km v režimu WLTP při provozu na zemní plyn. V kombinaci s benzinovou nádrží o objemu 9 litrů se dojezd podle údajů výrobce zvyšuje o dalších 190 km. Přepínání mezi benzinovým režimem a režimem na zemní plyn probíhá automaticky, bez zásahu řidiče.
Vůz využívá benzinový motor pouze v případě, když startuje po doplnění zemního plynu, pokud venkovní teplota klesne pod -10°C nebo pokud jsou zásoby zemního plynu natolik vyčerpány, že tlak v nádrži klesne pod 11 barů. Charakteristickými znaky automobilu jsou specifický vzhled Virtuálního Kokpitu a plaketa G-TEC na zádi. Zavazadlový prostor má objem 455 litrů v případě verze liftback a 495 litrů u provedení kombi.
Již při spalování přírodního zemního plynu produkuje Octavia G-TEC při provozu na zemní plyn o 25% nižší emise CO2 než provedení s benzinovým motorem. Když se do spalované směsi přimíchá 20% bioplynu, což je momentálně poměrně běžnou praxí například v Německu, sníží se emise CO2 dokonce o 35 až 40%. Pokud se podíl bioplynu, který se vytváří z rostlinných zbytků a biologického odpadu, ve spalované směsi ještě zvýší, je možné dosáhnout až 90% snížení emisí CO2.
Tento stav se již blíží uhlíkové neutralitě. Úplné uhlíkové neutrality by bylo možné dosáhnout spalováním syntetického metanu, k jehož výrobě by byla použita pouze energie získaná z obnovitelných zdrojů. Tento výrobní postup je však zatím ve fázi vývoje.