Hatchbacky mizí z českého sekundárního trhu, nabídkám vévodí SUV
V říjnu se v české inzerci nabízelo průměrně 142 732 ojetých aut. Nejvíce jich bylo v hlavním městě (26%), Středočeském (15%) a Jihomoravském kraji (8%). Nejméně pak tradičně v Karlovarském kraji (2%).
Letošní říjen byl co do nabídky aut na českém inzertním trhu jedním z nejsilnějších za posledních několik let. Inzerováno bylo průměrně 142 732 vozidel. Většina aut se prodávala v Praze a Středočeském kraji. Z nabídky pomalu mizí hatchbacky, které již předhonila SUV a kombi. Nejvyšší počet hybridů v porovnání se zbytkem nabídky v krajích najdete v Karlovarském kraji, nejvíce elektromobilů v Praze. Vyplývá to z nejnovějších údajů, které o sekundárním trhu kontinuálně shromažďují analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
„Letos trh ojetin nabídnul za deset měsíců roku již 744 tisíc ojetých automobilů, jen o 70 tisíc méně než vloni za celý rok. Nabídka se tak konečně vrací do před covidových hodnot, tedy k roku 2019, kdy byla nejvyšší za posledních deset let, kdy sledujeme celkovou inzertní nabídku na středoevropských trzích. Stabilní je i střední hodnota ceny inzerovaných ojetin, která se i v říjnu nepřehoupla přes 200 tisíc korun,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
Petr Vaněček potvrzuje i pokračující trend silné poptávky: „V celé skupině jsme letos prodali už více než 93 tisíc aut, což znamená meziroční růst o deset procent. Přestože s blížícím se koncem roku poptávka každoročně většinou mírně klesá, letos zatím tento trend nepozorujeme.“
V říjnu bylo z celkem 142 732 ojetých aut nejvíce tradičně inzerováno v Praze (26%) a Středočeském kraji (15%). Nejméně pak v Libereckém (3%) a Karlovarském kraji (2%). V nabídce na celém českém trhu vévodí jednoznačně SUV (28%), na druhém místě jsou kombíky (26%) a až třetí hatchbacky (17%). Jen v Ústeckém kraji najdete v inzerci nejvíce kombíků a „es-ú-véčkům“ patří až druhé místo.
„Dalo by se říci, že nabídka předhonila poptávku. V Áčkách stále nejvíce prodáváme hatchbacky, ale jejich pozice výrazně oslabuje. Pro srovnání – hatchbacků prodáváme 26,8%, kombíků už 26,1% a SUV 25,2%. V příštím roce lze očekávat, že se hatchbacky po propadu v nabídce posunou na třetí pozici i v poptávce,“ doplňuje Vaněček.
Nadpoloviční většinu nabídky ojetých aut v České republice tvoří diesely (55,5%), na druhé pozici jsou vozy s benzinovými agregáty (38,9%). Auta s hybridním pohonem tvoří 2,2% celkové nabídky, elektromobily (BEV) už 1,4%. V krajích se ale nabídka vozů s alternativními pohony výrazně liší. Nejvíce jich najdete překvapivě v Karlovarském kraji (4,1% hybridů a 1,5% BEV), pak až v Praze (3,1% hybridů a 1,8% BEV) a v Jihomoravském kraji (2,5% hybridů a 1,5% BEV). Naopak nejužší nabídka aut s alternativními pohony je v Pardubickém kraji (0,4%).
Ve většině českých krajů jsou nejčastěji inzerovanými vozy značky Škoda, a to modely Octavia, Fabia a Superb, jen v Ústeckém, Plzeňském, Karlovarském a Libereckém kraji Superb přeskočil Volkswagen Golf a na Vysočině Volkswagen Passat.