2 km kabelů, to jsou neurony a tepny automobilu
Komplexně uspořádané kabely o délce více než 2,2 km připomínají v modelu Seat Ateca tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Elektronické systémy umožňují vozidlu reagovat na zapnutí jakékoli funkce během zlomku sekundy. Jak vypadají pomyslné nervové a oběhové soustavy automobilu?
Zatímco dříve byl automobil věcí převážně mechanickou, postupem času se stal věcí elektronickou. S nástupem elektromobily se pak tento přerod dostává úplně do extrému, tomu se ale dnes věnovat nebudeme. Hromady elektroniky a potřebných kabelů totiž mají i současné vozy se spalovacími motory.
Už totiž v 90. letech došlo k bouřlivému vývoji spotřební elektroniky a do výbavy automobilů se začaly dostávat stále složitější elektrické a elektronické obvody. Kolik kabelů a další elektroniky se ve voze nachází si ukážeme na automobily Seat Ateca.
Rozsáhlá elektrická síť
Modely, jako je Seat Ateca, mají více než 1350 kabelů, jejichž celková délka je 2200 metrů. To je porovnatelné například s rozjezdovou dráhou na letišti. „Kabely tvoří více než 30 elektrických a elektronických obvodů, které zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé, podobně jako krev protékající organismem,“ říká Pedro Manonelles, inženýr Technického centra Seat. Většina kabelů je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří kabelové svazky o tloušťce více než 4 centimetry.
Až 100 senzorů a řídicích jednotek
Tato zařízení vstupují do vzájemné interakce podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. „Stejně jako mozek vysílá signály ruce, aby vykonala pohyb, a ruka tak učiní, tak i tento systém aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu,“ vysvětluje odborník.
Jako měděné tepny
Veškeré kabely v automobilu, jako je Seat Ateca, mají hmotnost nepatrně převyšující 40 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro Manonelles. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.
Tři roky vývoje
Tak dlouhou dobu potřebuje tým 20 inženýrů, aby definoval vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ vysvětluje inženýr automobilky Seat.
Kabely, které ochraňují
Asistenční systémy, jako je asistent pro sledování slepého úhlu, jsou příkladem funkcí elektronického systému automobilu. Pokud řidič zapne ukazatel směru, vyšle hlavní řídicí jednotka během zlomku sekundy signál do radarových senzorů na zádi. Jestliže se v oblasti slepého úhlu nachází vozidlo, radarové senzory ho detekují a vyšlou signál pro aktivaci výstražného světla ve vnějším zpětném zrcátku. Díky tomuto upozornění se řidič dozví, zda může bezpečně přejet do vedlejšího jízdního pruhu.
V některých ze současných modelů značky Seat je více než 12 000 jedinečných kombinací kabelového vedení a v budoucnosti tento počet pravděpodobně dále poroste. Podobná je také situace u jiných značek. Vše je dáno současným trendem a snahou implementovat do vozidel co nejvíce tzv. chytrých systémů. To jedni vítají, jiní nenávidí. S přibývající elektronikou se totiž zpravidla vytrácí určitý kontakt a souznění řidiče s vozem. Auta jsou méně řidičská a snáze je ovládá i motorista postrádající přirozený talent na řízení.