10 faktů o Peugeotu 3008, které jste určitě nevěděli
Od května roku 2023, kdy o něm proběhly v médiích první zmínky, se toho o modelu Peugeot 3008 napsalo spousta. Stále je ale plno věcí, které o tomto atraktivním voze pravděpodobně nevíte. Našli jsme jich pro vás hned deset.
1. Rodí se na jedné lince s podstatně větším bratrem
Představte si auto, které je o čtvrt metru delší a rozvor má delší o celých 16 centimetrů. Rozměrově se jedná o úplně jiná auta, mohou však využívat stejnou výrobní linku. To umožňuje nová platforma STLA Medium, která je flexibilní. Tím větším vozem je sedmimístné SUV Peugeot 5008, které je postaveno na nejdelší formě platformy, Peugeot 3008 naopak na té nejkratší.
2. Obejde se bez baterií z Asie
Odpůrci elektromobilů rádi poukazují na chorobnou závislost Evropy na dovozu baterií z Číny a Korey, tedy od výhradních dodavatelů baterií do automobilového průmyslu. Peugeot 3008 se bez nich obejde, používá totiž baterie ACC vyráběné v gigafactory ve francouzském městě Douvrin Billy–Berclau. Kromě baterií se ve Francii vyrábějí i motory, převodovky a vše ostatní. Peugeot 3008 si tak označení „Made in France“ plně zaslouží. Nicméně je třeba dodat, že Peugeot přiznává, že než jeho gigafactory bude schopná plně pokrýt potřeby, budou do Peugeotu 3008 montovány i baterie dodávané čínským BYD. Navíc se nám nepodařilo zjistit, zda ve Francii vznikají baterie od základu, nebo se montují z dovezených článků, podobně jako to dělá už roky Tesla ve své továrně v USA.
3. Jí do polosyta a umí si to pohlídat
Zkušení elektromobilisté vědí, že dobíjíte-li dlouhodobě elektromobil do plna, baterie značně trpí a její kapacita rychle klesá. Lepší je dobíjet na 80%. Peugeot E-3008 má funkci, která automaticky řídí dobíjení tak, aby se baterie co nejvíc šetřila (starší elektromobily této značky tuto funkci neměly). Pokud občas potřebujete stoprocentní dojezd, můžete omezující funkci přerušit a dobít do 100%.
4. Koberečky z odpadu
A nejen koberečky, ale i nárazník, spoiler a odkládací přihrádky. Všechny tyto součásti byly vyrobeny z recyklovaného plastu. Kromě recyklovaných materiálů používá Peugeot 3008 ve velké míře i tak zvané „zelené materiály“, zejména pak zelenou ocel a hliník. Celkem se tak ekologické materiály podílejí na celkové hmotnosti auta 500 kilogramy. Dalším ekologickým počinem je eliminace chromových dílů z exteriéru. To vozu prospělo nejen z hlediska udržitelnosti, ale i celkového vzhledu. Elegance bez zbytečných ozdob vozu rozhodně sluší.
5. Čtyřkolka ano, dlouhý dojezd taky, ale ne zároveň
V nabídce verzí plně elektrického Peugeotu E-3008 jsou různé varianty: výkon 210, 230 nebo 320 koní, dojezd 526 nebo 698 km a pohon dvou nebo čtyř kol. Vypadá to, že tyto možnosti jde libovolně kombinovat. Ovšem není to pravda. Čtyřkolku s dojezdem 698 km si prostě nekoupíte. I když teoreticky by to šlo. Výrobně i cenově by ale tato kombinace byla příliš nákladná a většina motoristů by ji pravděpodobně nebyla ochotna zaplatit. Nabídka verzí je tedy určitým kompromisem. Nicméně Peugeot je údajně schopen na poptávku v případě potřeby zareagovat.
6. Baterie u verze s dlouhým dojezdem je mnohem větší, místa je však stejně
Verze s dojezdem 698 km dle WLTP má podstatně větší a o více než 40 kg těžší baterii, vnitřní prostor ve voze i zavazadelník však zůstává stejný jako u verze s dojezdem 526 km. Kam se hmota navíc schová? Odpověď se skrývá pod podlahou. Rozdíl se plošně rozprostřel tak, že větší baterie je o 15 mm vyšší, což v reálu znamená, že podvozek této verze je o 15 mm blíže zemi než u vozu s dojezdem 526 km dle WLTP.
7. Splátkou operativního leasingu zaujme
Každý, kdo se trochu orientuje v oblasti operativního leasingu elektromobilů, ví, že ceny se zde pohybují hodně vysoko. Peugeot ale ukázal, že se toho nebojí, a nasadil první cenu splátky operáku na elektrickou verzi E-3008 pod 15 tisíc korun včetně DPH.
8. Zpopularizoval design SUV, pak ho nemilosrdně odhodil
V roce 2016 byla na trh uvedena druhá generace modelu 3008. Ta se oproti původnímu zakulacenému předchůdci zcela změnila a kompletně se převlékla do SUV kabátu, což ji vyneslo prestižní titul Evropské auto roku 2017. Byla prvním vítězným SUV v padesátileté historii ankety Auto roku a symbolem tzv. „SUV ofenzívy“ Peugeotu. Přesto se nová generace vozu uvedená v loňském roce od populárního SUV vzhledu trochu odklonila a vydala se objevovat teritorium „fastback“. I s tímto novým designem porotce Auta roku zaujala tak, že ji poslali do finále, nicméně na vítězství to v roce 2023 nestačilo.
9. Odkryl to, co všichni skrývají
Design vozu musí zůstat až do světového odhalení pod přísným embargem. Automobilky však musí před uvedením vozy otestovat na veřejných silnicích, a proto se snaží své vozy úzkostlivě chránit před zraky zvědavců. Peugeot 3008 se nicméně odvážil jít s kůží na trh, a dokonce si na tom založil marketingovou kampaň nazvanou #CAMOCATCH. Už rok před uvedením na trh Peugeot vypustil na silnice desítky vozů s různými designy kamufláže a vyzval své fanoušky, ať vozy vyfotí. Akce vyvolala obrovský ohlas. Výrazná sportovní silueta vozu si tak získala už v předstihu svůj fanklub.
10. Ani se na trhu neohřál, a už trhal rekordy
S uvedením modelu 3008 na evropské trhy si automobilka Peugeot dala na čas. Do Česka stejně jako do některých dalších států Evropy dorazil začátkem léta, v mnoha zemích to však museli nechat až po prázdninách. Přesto už v srpnu Peugeot 3008 trhal rekordy v počtu objednávek. Za necelé dva měsíce jich stihl nasbírat 50 tisíc, přitom celá čtvrtina byla na elektrickou verzi. Automobilka si libovala, jak tento model překonává cíle, a to se jednalo teprve o začátek. Největší prodejní trháky jako čtyřkolka a verze s dlouhým dojezdem totiž ještě dodnes nejsou uvedeny a čeká je příchod v roce 2025.
Závěrem dodejme, že cena vozu startuje na částce 749 000 Kč vč. DPH, a to za provedení Hybrid136. Plně elektrický Peugeot E-3008 má nově sníženou cenu na 990 000 Kč vč. DPH – jedná se o provedení s výkonem 157 kW (210 koní) a menší baterií o kapacitě 73kWh). Verze s výkonem 170 kW a větší baterií 96,9 kWh dostala novou cenovku 1 100 000 Kč vč. DPH, ale jak už padlo, na toto provedení si ještě musíme počkat.