Škoda má za sebou elektrickou premiéru v rallye

Elektrický soutěžní vůz Škoda RE-X1 Kreisel, postavený na základě soutěžní Škody Fabia Rally2 evo, naplno vtrhl do světa motorsportu. Při rakouské Rallye Weiz jako první elektrický vůz v historii rallyových soutěží absolvoval bez úlev plnou délku závodu. V konkurenci spalovacích vozů obsadil třetí místo v celkovém pořadí.

Škoda RE-X1 Kreisel je experimentální prototyp postavený ve spolupráci týmu Škoda Motorsport a společnosti Kreisel Electric specializující se na technologie baterií. Je postaven na základu úspěšného rallyového speciálu Škoda Fabia Rally2 evo. Nicméně pro zástavbu dvou elektomotorů a baterií musel být vůz řádně upraven.

Inženýři Škody Motorsport společně s vývojáři společnosti Kreisel Electric modifikovali podlahu vozu tak, aby do ní bylo možno integrovat baterii elektrického pohonu s kapacitou 52,5 kWh. Úpravy si vyžádaly také bezpečnostní rám, motorový prostor i interiér soutěžního automobilu. Hlavní změnou uvnitř je jiný volant s řadou ovládacích prvků a absence řadicí páky sekvenční převodovky. Tu nahradila pádla pod volantem sloužící k volbě úrovně rekuperace.

Kombinace inovací a zkušeností
„Škoda RE-X1 Kreisel pracuje se dvěma elektromotory. Jeden je umístěn na přední, druhý pak na zadní nápravě bez mechanického propojení. Největším oříškem vývoje bylo naučit obě nápravy spolupracovat tak, aby celé auto fungovalo jako opravdový rallyový speciál třídy Rally2. Pro správné řízení pohonu jsme vyvinuli speciální software, jehož základem byly detailní požadavky jezdců. Podle atraktivních průjezdů ostrých zatáček je vidět, že se nám to povedlo docela dobře,“ neskrýval při závodě spokojenost Daniel Foissner ze společnosti Kreisel Electric.

I když má Škoda RE-X1 Kreisel stejné tlumiče, náboje kol, zavěšení i brzdy jako speciál Škoda Fabia Rally2 evo, musely být tyto komponenty vzhledem k vyšší hmotnosti nově nastaveny. S finálním naladěním podvozku pomáhal zkušený tým Baumschlager Rallye&Racing (BRR). Vede ho rakouská legenda rallyového sportu Raimund Baumschlager, jehož závodní zkušenosti sahají hluboko do 80. let.

Déšť byl výhodou pro zkušeného Baumschlagera za volantem elektrické Škody RE-X1 Kreisel

„Naší specializací je elektrický pohon vozu Škoda RE-X1 Kreisel. Za partnerství s týmem BRR jsme velmi rádi, protože jinak bychom tu dnes nebyli. Jejich mnohaleté soutěžní zkušenosti nám umožňují nasadit vůz do soutěže se správným nastavením podvozku, na dobře vybraných pneumatikách a s patřičným servisním zázemím. Vedle skvělé podpory od Škoda Motorsport a vlastně i celé společnosti Škoda Auto je to další klíčový partner našeho projektu elektrického rallye vozu,“ dodává Foissner.

Bez spojky a převodovky až na pódium
Posádka Raimund Baumschlager/Jürgen Heigl se s vozem Škoda RE-X1 Kreisel od začátku závodu držela na předních pozicích. „Na to, že jsme s autem poprvé vyjeli v únoru, je to dobré. Musím trochu změnit jezdecký styl, protože auto je zhruba o 100 kilogramů těžší než klasická Fabia Rally2 evo. Není tu také spojka ani převodovka, takže se v nájezdech do zatáček úplně jinak odhaduje rychlost. Jinak se ale RE-X1 řízením pořád víc a víc podobá benzínovému vozu Rally2,“ shrnul Raimund Baumschlager svoje pocity v průběhu závodu.

Druhý den soutěže se většina měřených testů jela na mokrém asfaltu, což hrálo zkušeným Rakušanům do karet. Hned na první rychlostní zkoušce se posunuli na třetí místo. V poledním servisu bylo z Baumschlagerova úsměvu patrné, že se v autě cítí dobře. „Zdá se, že mi to na mokru s vozem Škoda RE-X1 Kreisel docela jde. Zvolil jsem skvěle pneumatiky a postupně jsme zvyšovali tempo. Všechno funguje skvěle,“ zhodnotil sobotní dopoledne několikanásobný rakouský mistr v rallye.

Za 15 minut nabito
Klíčové pro úspěšné dokončení závodu však bylo kromě bezchybného výkonu posádky také zabezpečení dostatku energie pro baterii vozu. Po dohodě s pořadateli byla na přejezdech mezi rychlostními zkouškami vytipována místa, na kterých stála speciálně navržená mobilní dobíjecí stanice Chimero. Tým Kreisel Electric ji navrhl tak, aby byla mobilní, snadná na obsluhu a zároveň poskytovala vysoký nabíjecí výkon až 200 kW.

Nabíjení vozu Škoda RE-X1 Kreisel

Chimero dokáže dobít Škodu RE-X1 Kreisel na 80% za 15 minut, což nijak neohrožuje časový harmonogram závodu a nehrozí tak penalizace v časové kontrole před začátkem následující měřené vložky. Plně nabitý vůz dokáže ujet až 35 kilometrů v plném závodním tempu. Během Rally Weiz se ukázalo, že tento čistě elektricky poháněný prototyp dokáže, stejně jako speciály Rally2, naprosto bez problému s průběžným dobíjením absolvovat úplnou délku závodu, tedy 14 rychlostních zkoušek o délce 160,44 kilometru, respektive 514,33 kilometru včetně přejezdů.

Posádka Baumschlager/Heigl udržela svůj náskok a dojela do cíle na 3. místě mezi vozy třídy Rally2. Foissner v cíli neskrýval nadšení. „Třetí místo je pro nás skvělý výsledek. Byla to světová premiéra elektricky poháněného soutěžního vozu, který absolvoval plnou délku závodu. Děkujeme všem našim partnerům, kteří to umožnili. Máme spoustu dat potřebných pro další vývoj a už teď se nemůžeme dočkat dalšího závodu.“

Škoda RE-X1 Kreisel potvrdila, že zkušenosti týmu Škoda Motorsport s vývojem špičkových soutěžních vozů, inovativního myšlení společnosti Kreisel Electric a mistrovského zázemí týmu BRR ukazují jednu z možných variant budoucnosti rallye. Otázkou je, zda si k autům zcela postrádajícím zvuk motoru, někdy najdou cestu fanoušci. Vždyť dravý zvuk motorů projíždějících závodních vozů, dělá podstatnou část adrenalinového zážitku, za nímž diváci na závody přicházejí!

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.