Opel Grandland X jako plug-in hybrid s pohonem všech kol

Grandland X Hybrid4 je prvním příspěvkem k elektrifikaci celého produktového portfolia německé automobilky Opel, která bude v horizontu roku 2024 nabízet elektrickou verzi v každé modelové řadě. Dalším krokem na této cestě bude uvedení plně elektrické verze modelu Corsa nové generace, která se na trhu objeví ještě letos.

V souladu s pozicí Opelu jako vzrušující a dostupné německé značky představuje nový špičkový model řady Grandland X nejaktuálnější úroveň pohonu plug-in hybrid. Systém pohonu Grandland X Hybrid4 tvoří:

• Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l s přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 147 kW (200 k), je certifikovaný podle normy WLTP, splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP a je speciálně upravený pro hybridní systém pohonu.

• Dva elektromotory o výkonu 80 kW (109 k) a li-ion vysokonapěťová (300 V) baterie o kapacitě 13,2 kWh. Jeden elektromotor je uložený vpředu a je integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Druhý elektromotor je spolu s invertorem a diferenciálem integrovaný do modulu zadní nápravy. Díky tomu může být výkon přenášen na všechny čtyři kola.

• Celkový systémový výkon činí 221 kW (300 k).

Spalovací motor pohání vůz ve středních a vyšších rychlostech, elektromotory zajišťují krátkodobý pohon v nízkých rychlostech. Při pohonu čistě na elektřinu má Opel Grandland X Hybrid4 dojezd až 50 km (podle metodiky WLTP). Automobil má čtyři jízdní režimy: elektrický, hybridní, AWD (4×4) a sportovní. Řidič tak může přizpůsobit charakteristiku vozu svým preferencím nebo specifickým jízdním podmínkám.

Například v hybridním režimu vůz automaticky volí nejefektivnější způsob pohonu. Elektrický režim umožňuje jízdu výlučně s elektrickým pohonem – například v městských centrech. Režim AWD aktivuje elektromotor pohánějící zadní kola, takže vůz má maximální trakci na jakémkoli povrchu.

Vůz je vybavený brzdovou soustavou s funkcí rekuperace, která při zpomalování a brzdění přeměňuje kinetickou energii vozu na elektrickou energii pro dobíjení baterií. V případě vozu s konvenční brzdovou soustavou se kinetická energie vozu třením brzdového obložení o brzdové kotouče přeměňuje na teplo. V případě brzdové soustavy s rekuperací funguje elektromotor při zpomalování a brzdění jako generátor a dobíjí baterie. Rekuperace prodlužuje dojezd Grandlandu X Hybrid4 v průměru o 10 procent.

Vůz bude možné objednat i s černou kapotou.

Řidič může přepínačem měnit režim rekuperace. Přepnutím do stavu „Regeneration on Demand“ se dosáhne maximálně intenzivní rekuperace. V tomto režimu je brzdný moment elektromotoru tak velký, že řidič v běžném provozu pro úplné zastavení vozu vůbec nemusí použít brzdový pedál.

Zásuvka pro dobíjení baterie pomocí integrované nabíječky vozu o výkonu 3,3 kW (na přání 6,6 kW) je umístěná na opačné straně, než je víčko palivové nádrže. Trakční baterie jsou umístěny pod zadními sedadly, takže neubírají z vnitřního prostoru pro cestující ani zavazadla. Protože elektrická energie je levnější než benzin, zákazníci mohou častým pohonem na elektřinu šetřit provozní náklady.

Doba nabíjení baterií samozřejmě závisí na druhu použité nabíječky. Kromě kabelu, kterým je možné vůz dobíjet z běžné domovní sítě, dodává Opel k vozu také kabely pro dobíjení z veřejných nabíjecích stojanů, respektive z domácí nástěnné nabíjecí stanice (wallbox). Při použití nástěnné nabíječky o výkonu 7,4 kW se baterie zcela nabíjí za 1 hodinu a 50 minut.

Pro zajištění vysokého komfortu při jízdě na elektrický pohon dostal Grandland X Hybrid4 některé specifické prvky, jako je například elektrický kompresor klimatizace nebo elektrické vytápění. Řidič může také využívat služby „Free2Move“, což je značka mobility koncernu PSA. Nabídka obsahuje nabíjecí kartu, která umožňuje přístup k více než 85 000 nabíjecím stanicím v Evropě a plánovač cest, který doporučí nejvhodnější trasu při zohlednění aktuálního dojezdu a umístění nabíjecích stanic podél trasy. On-line navigace infotainmentu Navi 5.0 IntelliLink umožňuje vyhledávání optimálních tras a navádění ke zvoleným nabíjecím stanicím.

Automobil bude možné objednávat ještě tento rok. Teoreticky by se první vozy mohly dostat ještě letos k zákazníkům, zda se tak skutečně stane, ale uvidíme. Taktikou automobilek je totiž snížení průměrných emisí v roce 2020, kdy jim za nadlimitní množství hrozí pokuty, proto se některé značky netají tím, že své elektromobily začnou prodávat až v roce 2020, kdy drastická emisní opatření vstupují v platnost.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.