Lexus RC F a RC F Track Edition na autosalonu v Detroitu

Čerstvě modernizované kupé RC F se nyní pyšní vylepšenými výkony, stylovými úpravami a zbrusu novou limitovanou edicí s označením Track Edition. Ta osloví i ty, co chtějí luxusní automobil, s nímž se ale dá vyrazit i na závodní okruh.

Kupé Lexus RC F modelového roku 2020 prodělalo mnoho různých úprav k posílení jízdních vlastností a osvěžení celkového vzhledu. Jedním z prvních cílů konstruktérů bylo snížit hmotnost bez negativních dopadů na pocit kultivovanosti a robustnosti. Na zadní nápravě se namísto plných hnacích poloos objevily poloosy duté, příď vozidla zase odlehčilo zmenšené sací potrubí a kompaktnější kompresor klimatizace.

K ještě vyšší kultivovanosti RC F napomáhají tužší pouzdra ramen zavěšení zadních kol a upevnění převodky řízení. Pod kapotou automobilu najdeme atmosférický pětilitrový osmiválec, taktéž uložený na tužších silentblocích. Motor 5.0 V8 nabídne výkon 336 kW (457 k) a maximální točivý moment 520 Nm při 4800 ot/min, a to díky úpravám kanálu sání a nižším limitním otáčkám otevření sekundárního sání (2800 versus 3600 ot/min). I nadále bude ve vozidle osmistupňová automatická převodovka s možností manuálního řazení, avšak díky vyššímu poměru diferenciálu má vůz agilnější reakce při rozjezdu.

Pro optimální akceleraci z místa pak RC F nyní standardně nabídne elektronickou funkci launch control. Stačí stisknout spínač na ovládacím panelu a systém automaticky přizpůsobí řízení trakce a škrticí klapky ve prospěch maximální akcelerace z místa. Na řidiči je pouze sešlápnout a podržet brzdový pedál, aktivovat systém, naplno sešlápnout pedál plynu k získání otáček a poté brzdu uvolnit. Automobil pak akceleruje na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy.

Jízdní schopnosti dále vylepšuje nové obutí Michelin Pilot Sport 4S, navržené speciálně pro RC F. Ve srovnání se standardními pneumatikami Michelin používá obutí pro RC F jedinečný profil, dezén běhounu a směs pryže. Úpravy byly navrženy s cílem potlačit nedotáčivost, zlepšit celkový záběr v příčném směru a zvýšit odolnost za extrémních podmínek.

Dále jsou zde zdánlivě jemné, nicméně důležité změny stylistického ztvárnění RC F, které přinášejí povědomé rysy s cílem ještě zušlechtit celkově dravé tvary. Přední světlomety po modernizaci používají uspořádání s několika LED diodami a integrovanými světly denního svícení. Tvary charakteristické masky chladiče byly pozměněny doplněním otvoru ve spodní hraně, vedoucího napříč celou spodní částí s cílem opticky zkrátit přední partii. Nová koncová světla na zádi vozidla jsou pak hladce začleněna do přetvarovaného nárazníku, čímž RC F získal čistší a ostřejší rysy.

RC F Track Edition: F na nové vyšší úrovni
Limitovaná série RC F Track Edition nepředstavuje pouze paket příslušenství – přináší totiž precizně navrženou sestavu vylepšení, která svým promyšleným složením posouvá jízdní schopnosti na novou úroveň. Vozy Track Edition, navržené na základě zpětné vazby od závodních týmů Lexus v seriálech Super GT a IMSA, nabídnou mimořádné jízdní schopnosti, které si nadšenci budou moci vychutnat za nejrůznějších podmínek.

Jednou z klíčových oblastí zlepšení RC F Track Edition byla charakteristická aerodynamika. Jedinečný přední spoiler je kvůli snížení hmotnosti vyroben z uhlíkových vláken a byl navržen tak, aby zvyšoval přítlak na přídi vozidla z důvodu lepší ovladatelnosti. Pevné zadní křídlo z uhlíkových vláken nahrazuje aktivní spoiler ze standardního provedení RC F. Pevné křídlo je nejen lehčí, ale také potlačuje aerodynamický odpor při současném zvyšování přítlaku.

Aby konstruktéři dosáhli takto paradoxního účinku, začali křídlo tvarovat způsobem, který vyhlazuje proudění vzduchu přes záď vozidla, aby se zmenšilo víření vzduchu vyvolávající aerodynamický odpor. Poté přidali velmi malý úhel, aby dosáhli přítlaku bez negativních dopadů na kvalitu proudění vzduchu kolem karoserie. Výsledkem je zvýšení přítlaku až o 26 kg v porovnání s aktivním zadním spoilerem.

V případě Track Edition se podobně jako u standardního provedení konstruktéři zaměřili na snižování hmotnosti. Podle předběžných odhadů se oproti předchozímu RC F podařilo ušetřit celkem 70 až 80 kg, avšak důležité je zejména to, že se technikům podařilo zredukovat tu hmotnost, která má největší dopady na jízdní dynamiku. Jedná se především o neodpruženou hmotnost, neboť každý kilogram, který lze setřást z míst mimo soustavu odpružení, se mnohonásobně vrátí v celkově lepší ovladatelnosti a citlivosti řízení.

Každý vůz v provedení Track Edition proto používá karbon-keramické brzdové kotouče Brembo. Ty jsou nejen výrazně lehčí než srovnatelné ocelové komponenty, ale také lépe snášejí extrémní teploty vznikající při ostré jízdě na okruhu. Kotouče vykukují za paprsky kovaných 19″ kol BBS, jejichž design byl odvozen od závodního speciálu RC F GT3. Track Edition jen na kolech, brzdových kotoučích a třmenech ušetřil výrazných 25 kg neodpružené hmotnosti v přední části vozidla.

K dalšímu snížení hmotnosti napomohla střecha a kapota z uhlíkových vláken společně s přepážkou za zadními sedadly ze stejného materiálu a uhlíkové výztuže nárazníku. Řada těchto karbonových komponent se vyrábí na stejné lince, která produkovala díly pro Lexus LFA během jeho dvouleté výroby. K dalším oblastem, kde provedení Track Edition shazovalo kilogramy, patří standardní titanový tlumič a koncové trubky výfuku.

Pro exkluzivnější vzhled interiéru verze Track Edition je standardem čalounění z červené kůže společně s akcenty sedadel z materiálu Alcantara a červenými karbonovými obklady na dveřích a přístrojové desce. K dispozici budou pouze dva barevné odstíny karoserie: bílá Ultra a matně šedá Nebula, exkluzivní odstín vyhrazený pouze pro Track Edition.

Výroba Lexus RC F v provedení 2020 a RC F Track Edition bude zahájena v březnu 2019. Ceny budou oznámeny později před zahájením prodeje.

Mohlo by se vám líbit...