Ženy ztrácejí zájem o hatchbacky, zajímají se o prostornější vozy

V roce 2016 si hatchbacky kupovala téměř polovina žen, dnes již jen třetina. Ženy totiž čím dál víc zajímají praktičtější karosářské varianty. Stále častěji tak upřednostňují kombíky a SUV.

Dnešní den patří ženám, které tvoří více než polovinu populace České republiky. Stále více z nich usedá za volant, jezdí delší trasy a v porovnání s muži daleko méně bourají. Ženy tvoří necelou třetinu zákazníků českých autobazarů a vybírají s velkou rozvahou. Za posledních několik let stále více míří z malých a úsporných hatchbacků do prostorných automobilů typu SUV a kombi, které lépe vyhovují jejich stále náročnějším požadavkům na komfort a bezpečnost. Vyplynulo to z prodejních výsledků skupiny AURES Holdings, největšího prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě.

„Ženy, které kupují zhruba třetinu našich vozů, bývají při výběru automobilu často velmi náročné, a rozhodně ne jen z pohledu barvy, jak někteří lidé s oblibou říkají. Málokterá výběr vozu podřizuje svému šarmu, ale daleko déle než muži vybírají a zvažují veškerá pro a proti. Častěji je u nás vidíme s jejich vlastním mechanikem, což všem zákazníkům dlouhodobě doporučuji, a to ať ojetý vůz kupujete u velkého prodejce, nebo zejména někde na ulici,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Za poslední roky se i kvůli pandemii hodně proměnilo nákupní chování všech Čechů. U žen ale došlo k radikální přeměně zejména ve vnímání velikosti vozu. Praktičtější větší auta jsou v jejich hledáčku čím dál častěji, i když parkování s nimi v často přeplněných městských ulicích není vždy nejsnadnější – kdo někdy v ranních hodinách vezl dítě do školky, moc dobře ví, že to jsou chvíle, kdy se doslova každý centimetr počítá.

„Ještě před pár lety ženy spíše kupovaly menší hatchbacky, se kterými se lépe parkuje ve městě a které jsou úsporné na provoz. Dnešní doba ale častěji vyžaduje, aby se i ženy vydávaly na delší trasy, proto také zvyšují své nároky na komfort,“ upozorňuje Karolína Topolová. Podíl prodaných hatchbacků ženám v síti autocenter AAA AUTO byl loni na 35%, ale z letošních prodejních výsledků již nyní plyne, že podíl nadále klesá. Naopak významně roste počet zakoupených SUV. Ještě před pěti lety byl jejich podíl sotva 10%, loni už šlo o 2. nejprodávanější kategorii vozů s 28% podílem. Obliba SUV roste právě na úkor hatchbacků.

Nejoblíbenějším modelem u dam je Škoda Fabia (7,7%), ale na paty mu šlape prostornější Škoda Octavia (7,3%). Třetím nejoblíbenějším modelem je Volkswagen Passat. Z SUV vede na plné čáře Kia Sportage nebo třeba Dacia Duster. Z prémiových modelů je jedničkou Škoda Kodiaq. Škodovka je obecně u dam, stejně jako u mužů, nejoblíbenější značkou (24,2%).

Druhý je Volkswagen (11%) a třetí Hyundai (8,4%). 63% žen si pořizuje auta v benzínovém provedení. „Alternativní pohony, jako třeba elektrická auta, ženy nevyhledávají. V této oblasti jsou obecně opatrnější a vyčkávají, jak se situace na automobilovém trhu vyvine,“ doplňuje Topolová.

Více než 22% žen si pořizuje automobil s automatickou převodovkou. To je během posledních pěti let dvojnásobný nárůst. Ženy stále více vyhledávají i další komfortní prvky, jako je handsfree, vyhřívané sedačky, automatické zastavení před překážkou, parkovací asistenty a podobně. Každý rok si je pořizuje dvojnásobek žen než předchozí rok. Pětina žen si pořizuje mladé automobily ve stáří do pěti let, do 50 000 najetých kilometrů a často ještě se zárukou od výrobce.

Nejvíce zákaznic AAA AUTO kupuje auta ve Středočeském kraji (18%), v Jihomoravském kraji (10,9%), v Moravskoslezském kraji (9,3%) a v Praze (9,2%). Nejméně pak na Vysočině (3,6%). Nejoblíbenějšími barvami jsou stříbrnošedá (22%), bílá (18,7%), černá (15,4%), modrá (12,9%) a červená (12,2%).

Mohlo by se vám líbit...