Zdražování se už začíná týkat i ojetin

Drastické emisní limity nastavené od roku 2020 Evropskou unií začínají zdražovat nově vyráběná auta. Limit 95g oxidu uhličitého na kilometr jízdy totiž krom elektromobilů a hybridů splní málokteré běžně dostupné auto. Do výsledné ceny nových aut se tak začínají promítat emisní pokuty, které budou muset automobilky platit. První náznaky zdražování se objevují i na trhu ojetin. Vyplývá to z kontinuálního monitoringu trhu ojetých aut společnosti AAA AUTO, spadající do skupiny AURES Holdings.

Podle dat společnosti AAA AUTO se cenový medián jednoho z nejprodávanějších českých vozů Škody Rapid oproti úrovni roku 2019 zvedl o 17 950 korun. Pro toto srovnání byla brána vozidla ve stáří do jednoho roku a s průměrným nájezdem okolo 15 000 kilometrů. Stejný trend zaznamenala i další Škodovka. Cenový medián Fabie se oproti loňskému roku zvedl o 11 100 korun. Zvyšování cen těchto dvou žádaných modelů je patrné ve všech zemích, kde skupina AURES Holdings působí.

„Ve druhé polovině letošního roku očekáváme, že se zdražení dotkne zejména zánovních ojetin, které mají nejblíže trhu s novými auty. Podle našich odhadů se může jednat o 10–15%, což je přibližně polovina emisní pokuty, kterou bude automobilka za Fabii platit za nově vyprodukovaný vůz,“ říká provozní ředitel skupiny AURES Holdings Petr Vaněček.

Ceny starších ojetin podle Vaněčka porostou také, ale ne v takové míře. „Starší, dejme tomu pětileté ojetiny si cenovou úroveň dlouhodobě drží a výkyvy na primárním trhu je neovlivňují tolik, jako zánovní vozy,“ doplňuje Vaněček.

To je samozřejmě nemilá zpráva pro motoristy, kteří se chystají ojetý automobil koupit. Naopak ti, co chtějí prodávat mladou ojetinu, na tomto stavu mohou profitovat, když cena jejich vozu klesá pomaleji, než bylo obvyklé. Výhledově může zvyšující se zájem o ojeté vozy jejich cenu ještě navýšit.

Mohlo by se vám líbit...