Závodní auta prodávají jen úspěchy a péče o zákazníky

Rozsáhlý zákaznický program Škody Motorsport zahrnuje podporu zkušených inženýrů, sdílení doporučených nastavení i precizní servis jednotlivých komponentů vozu. Vše ale začíná již před nákupem auta.

Stejně jako třeba v Peugeot Sportu, také ve Škoda Motorsport si zákazníci nekupují jenom závodní auto, ale i určitý balíček služeb s ním spojených. Rozsah služeb se samozřejmě může výrazně lišit, ať už budeme porovnávat sportovní oddělení Škody, Peugeotu nebo třeba Fordu. Kdo zatouží po vlastním závodním automobilu, měl by se zajímat i o rozsah služeb, které s ním kupuje.

„S vozem Škoda Fabia Rally2 evo si jezdci a týmy nekupují jen auto, ale celý balíček služeb a stávají se součástí rodiny,“ vysvětluje Radek Těšínský, koordinátor prodejů ve Škodě Motorsport. Jakub Jareš, koordinátor stavby zákaznických vozů, k tomu dodává: „Každý vůz Fabia Rally2 evo má již od začátku svého zákazníka a stavba vozu se odvíjí od jeho konkrétních požadavků.“

Jaké jsou první kroky poté, co se vám ozve zájemce o rallye auto?
V první řadě se vždy snažíme zjistit co nejvíce informací o samotném zákazníkovi a plánovaném využití vozu, abychom byli schopni připravit startovací balíček náhradních dílů a služeb odpovídající plánům zákazníka. Mezi nejdůležitější informace patří to, zdali je vůz určen k pronájmu či přímo jednomu jezdci, předpokládaný plán rallye, které bude vůz absolvovat, časový horizont, ve kterém zákazník potřebuje vůz dodat, odhadovaný nájezd kilometrů, rozpočet zákazníka a podobně. Na základě našich zkušeností poté můžeme doporučit seznam náhradních dílů či samotné nastavení auta.

Oceňují to i zkušené týmy?
Všichni zákazníci jsou rádi za doporučení, co přesně by si měli koupit s ohledem na nastavení a použití konkrétního auta. Šetří čas i peníze tím, že mohou těžit z našich zkušeností a nemusí je pracně získávat sami. A hlavně jim nehrozí, že kvůli absenci dílu za stokoruny nedojedou rallye, do které investovali statisíce.

Prodáváte si auta výhradně sami?
Ano, žádné dealery nemáme. Všechny vozy i náhradní díly prodáváme koncovým zákazníkům na přímo. Je to právě proto, že nad celým procesem chceme mít kontrolu a s každým týmem či jezdcem navazujeme poměrně osobní vztah.

Vozy z dílen Škody Motorsport na Rally Bohemia 2020

Jak se ve světě motorsportu bojuje o zákazníka? Existují i tam různé slevy a akční nabídky?
To, co rozhoduje o výběru vozu, se odehrává přímo na jednotlivých rallye. Když zákazník na výsledkových listinách vidí, že na prvních místech jsou vždy vozy Škoda, bude o takové auto mít zájem. Ceny aut ve skupině Rally2 jsou srovnatelné bez ohledu na to, jestli je to Citroën, Ford, nebo Škoda. O tom, komu dáte důvěru, rozhodují výsledky a to, kdo všechno už s danou značkou úspěšně jezdí. Cena tedy v konečném důsledku není pro zákazníky tím hlavním rozhodovacím faktorem.

Takže závodní auto si reklamu musí dělat samo?
Konkurenční boj probíhá vlastně už ve chvíli, kdy ho začínáme vyvíjet. Snažíme se ho udělat nejrychlejší, nejspolehlivější a celkově nejlepší. A to teď nese ovoce, protože zákazníci vidí, že je Škoda Fabia Rally2 evo robustní, levná na provoz a rychlá. Dávat ji na billboardy nemá smysl.

Jaká je vůbec čekací lhůta na nové auto?
Nejdelší pochopitelně byla hned po uvedení vozu Fabia Rally2 evo na trh – zájem byl obrovský a čekalo se třeba i rok. Nyní je to spíše v řádu jednotek měsíců, někdy i méně. Snažíme se aktuálním potřebám zákazníků vždy vyjít co nejvíc vstříc.

A jak dlouho trvá samotná výroba?
Každý vůz Fabia Rally2 evo má již od začátku svého zákazníka a stavba začíná až po složení zálohy. V první řadě musí být jasné, zdali chce zákazník vůz v asfaltové či šotolinové specifikaci. Nalakované karoserie s vestavným ochranným rámem máme nicméně přichystané předem, díky čemuž jsme schopni zajistit rychlý termín dodání po složení zálohy. Poté se vše odvíjí od konkrétních požadavků zákazníků, kteří si mohou sami specifikovat například vnitřní výbavu vozu. Obecně tedy můžeme říci, že samotná stavba vozu trvá průměrně dva pracovní týdny. Stavbou však proces nekončí, důležité je vůz vždy řádně otestovat, k čemu slouží takzvaný rollout neboli jízdní zkouška. Jejím cílem je ověřit, zdali vše funguje správně a zdali je vůz připravený na předání zákazníkovi.

Je vůz po dodání potřeba ještě nějak zajet?
Není, vůz zákazníkům dodáváme ve stavu, kdy je okamžitě připraven nastoupit do rallye. Už před montáží procházejí všechny díly přísnou kvalitativní kontrolou, bez které nejsou puštěny dál. Speciální kontrolní procedury dále provádíme u určitých sestav, jako jsou transmise, motor, tlumiče nápravy a palivová nádrž. Závěrečný rollout pak potvrdí předchozí kontroly a zároveň prověří vůz jako celek. V případě, že se objeví jakákoliv závada, je opravena buď přímo na zkoušce, nebo na dílně a celý proces zkoušky je opakován.

Co všechno je při konfiguraci auta možné ovlivnit?
Je toho poměrně hodně, základem je samozřejmě volba mezi asfaltovým a šotolinovým nastavením. Každé z nich má přesně dané parametry včetně geometrie. Zákazník si ale také vybírá sedačky a pásy, jestli chce auto na magnesiových, nebo hliníkových kolech, jestli chce jednu či dvě rezervy, interkom, zvedák, palivové mapy a podobně.

Vnímají zákazníci i to, jaké služby k autu dostanou?
Je to jeden z hlavních důvodů, proč se k nám vrací. Neprodáváme jen dobré auto, ale celý komplex služeb kolem něj. Zakládáme si také na osobním přístupu, je to pro nás víc než jen obchod. Když naši zákazníci dojedou dobře, prožíváme to s nimi a vždy jim hned gratulujeme. A když se nedaří, obratem zjišťujeme, co bylo důvodem a jak můžeme případně pomoci. O každý zákaznický tým a posádku se Škoda Motorsport aktivně zajímá a nabízí jim podporu.

Pomáhají prodejům i dlouhodobě skvělé výkony továrních posádek Škody Motorsport?
Zákazníci vědí, že abychom jako továrna vyhrávali, musíme hodně a důkladně testovat. Jedná se o nejlepší způsob, jak vůz prověřit a získat tak potřebnou zpětnou vazbu. Škoda Motorsport testuje vozy v těch nejtvrdších podmínkách, jaké mohou být a zároveň se účastní podniků světového rallye šampionátu společně s profesionálními jezdci. Úkol je tedy jasný, vymáčknout z vozu úplné maximum. Právě díky tomu jsme schopni vůz neustále vylepšovat, což se dříve či později přenese i do zákaznického programu. Soukromé týmy z toho pak přirozeně těží, protože jim přinášíme neustálá vylepšení v oblasti výkonu i odolnosti, která i jim umožní držet si náskok před konkurenty.

Mohlo by se vám líbit...