Zánovních aut ubylo, přibývají ojeté elektromobily a hybridy

Segment zánovních vozů zaznamenal výrazný pokles nabídek o 16%. Naproti tomu se na trhu s ojetými automobily objevilo více elektromobilů a hybridů. Cena plně elektrických vozidel přitom stále mírně roste. Výjimkou budou jen automobily Tesla, jejichž majitelé chtě nechtě musejí reagovat na razantní snížený cen nových tesel i schopnost automobilky rychle dodávat objednané vozy.

Loňský rok byl ve srovnání s tím předchozím ve znamení úbytku ojetin z trhu. Celkově jich bylo nabízeno o 4,6% méně než v roce 2021. Ještě větší pokles zaznamenal segment zánovních vozů, kde meziročně ubylo 16% nabízených aut. V roce 2021 bylo celkově inzerováno 87 512 zánovních vozů, zatímco v loňském roce pouze 73 482.

Větší tržní podíl stále více ukrajují nové technologie v podobě elektromobilů a vozů s hybridním pohonným ústrojím. Zánovních elektromobilů bylo na českém sekundárním trhu meziročně nabízeno o 39,5% více, hybridů v roce 2022 přibylo oproti předchozímu roku 12,1%. Výrazný pokles nabídky u zánovních ojetin zaznamenaly dříve velmi oblíbené vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Meziročně jich v nabídce ubylo 38,4%. Zde je na místě dodat, že kvůli razantnímu nárůstu ceny CNG se toto palivo již nevyplatí.

„Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická černá labuť v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Svůj tržní podíl naopak zvyšovaly alternativní a nové technologie. „Vzhledem k současné zelené politice v Evropě se automobilky snaží dostat na trh co největší množství vozů, které jsou čistší, aby se jejich flotilové emise co nejvíce blížily stanoveným limitům. Pokud si tedy v loňském roce mohly automobilky vybrat, jestli z dostupných dílů vyrobí vůz se spalovacím motorem, nebo jeho čistší alternativu, pak nepochybně volily alternativu. Zároveň o tento segment roste zájem i u zákazníků, kteří za současné ekonomické situace hledají provozně levnější vozy. To je i důvod poklesu zájmu o vozy na stlačený zemní plyn, který byl v loňském roce enormně drahý,“ dodává Vaněček.

 

Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku, s nejčastějším nájezdem 15 456 km a střední hodnotou ceny 369 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku, s nejčastějším nájezdem 6033 km a mediánovou cenou 1 498 900 korun. Mezi hybridy pak tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19 155 kilometrů a nejčastější cenou 630 000 korun.

Mohlo by se vám líbit...