Záhadný Peugeot 508 PSE: Oficiálně neexistuje, na silnici ale budí rozruch
508 Peugeot Sport Engineered, zkráceně PSE. Jméno zní lákavě a stejně zajímavý je i jeho vzhled. Už samotné označení říká, že jízda s tímto vozem vás bude bavit, a pohled na technická data to jen potvrzuje. Ostatně kdo by se nechtěl projet nejvýkonnějším sériovým vozem, jaký kdy značka Peugeot vyrobila? Přesto se zdá, že v České republice tento model žije tak nějak v ústraní. Na internetových stránkách značky budete marně hledat jeho ceník či konfigurátor. Nicméně pokud si tento neobyčejný vůz budete chtít koupit, můžete.
Otázkou je, proč v Česku Peugeot 508 PSE žije takto inkognito. Je to z toho důvodu, že ho značka oficiálně nemá v nabídce. Je totiž hodně specifický, prémiový a složitě objednatelný. Individuální objednávka u koncesionáře ale funguje. Prostě taková „podpultovka“, na kterou si možná chvíli počkáte, ale o to sladší bude pocit, až se do ní posadíte, nastartujete, sešlápnete plyn a naplno si vychutnáte výkon 360 koní.
Jméno 508 Peugeot Sport Engieneered je možná zbytečně dlouhé a složité, nicméně vyjadřuje poměrně výstižně kořeny tohoto vozu. Narodil se totiž v prestižní závodní divizi Peugeot Sport. Na vývoji klíčových součástí vozu se podíleli experti technického týmu, který připravuje závodní speciály například pro rallye. Mimochodem výsledkem práce tohoto týmu jsou také dvě ultrarychlé placky pro okruhové závody, vozy Peugeot 9X8, které se letos zúčastnily legendární dvacetičtyřhodinovky v Le Mans. Občas se inženýři, jejichž denním chlebem je vyvíjet závodní auta, podílejí i na vývoji těch sériových. V minulosti takto vznikl třeba skvělý hothatch Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport nebo ikonické a jízdně naprosto fantastické RCZ R.
Z propojení specialistů na sériové a závodní vozy se samozřejmě radují sportovně založení motoristé, protože plody této spolupráce pak mají opravdu grády. Pro 508 PSE vytvořil tým z Peugeot Sportu řadu různých dílů, nejvíc se ale zaměřil na podvozek a jeho nastavení, aby dosáhl co nejvyššího kompromisu mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Provedl například optimalizaci proměnlivého tlumení se třemi režimy (Comfort/Hybrid/Sport) a dodal vozu specifické přední brzdové kotouče o průměru 380 mm a pevné třmeny se čtyřmi písty. Sportovní charakter vozu pak doplňují nižší světlá výška, širší rozchod vepředu i vzadu a dvacetipalcová kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S.
Svoje sportovní ambice ani velký výkon ovšem model 508 PSE navenek nijak zvlášť najevo nedává. Automobilka Peugeot si ostatně nikdy moc nepotrpěla na nějaké okázalosti. Spíš sází na eleganci, vznešenost, požitek z jízdy… to, co Francouzi jedním slovem nazývají „Allure“. Od ostatních verzí 508 se PSE proto nijak zásadně neliší. Spolehlivě ho však rozeznáte podle sportovních propriet v pronikavě zelené barvy Kryptonit, efektní koncovky výfuku, centrálního difuzoru, výrazných třmenů předních brzd či ostře řezané mřížky chladiče.
Typickým designovým znakem jsou i ultratenké světlomety a světelný podpis se třemi drápy, které po obou stranách lemují masku chladiče. Před prázdninami Peugeot odhalil první fotky faceliftované verze, z nichž je patrné, že dosavadní nadčasový design se posunul ještě o úroveň výš. Je ještě dravější, sebevědomější a sportovnější než kdy předtím.
Nejzajímavějším rysem vozu 508 PSE je nepochybně jeho výkon, a to pro sportovní jízdu příjemných 360 koní.
Zapůsobit umí i dalšími parametry:
• zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s
• 1000 m s pevným startem za 24,5 s
• z 80 na 120 km/h za 3 s
• maximální rychlost 250 km/h (elektronicky omezena)
Těchto hodnot dosahuje 508 Peugeot Sport Engieneered s pomocí tří motorů, z toho dva jsou elektrické a jeden benzinový. Tento systém dokáže vyvinout točivý moment až 520 Nm. Kombinace tří motorů navíc poskytuje i plnohodnotný pohon všech kol.
Za svou výjimečnost si Peugeot 508 pochopitelně nechá zaplatit. Cenovka začíná na 1 750 000 Kč, respektive 1 790 000 Kč pro verzi SW, což rozhodně není málo. Na druhou stranu je třeba říci, že na této částce i končí, protože vůz ve výbavě PSE je tak zvaně v plné palbě. Nic dalšího už nepřiobjednáte.
V základu má vysloveně prémiové doplňky jako masážní a vyhřívaná sedadla, systém Hi-Fi Premium FOCAL či noční vidění s infračervenou kamerou. Pokud vás model 508 Peugeot Sport Engineered zlákal, zajděte rovnou k nejbližšímu koncesionáři Peugeot. Při troše štěstí bude mít toto auto i k otestování.