Z trhu začínají mizet už i zánovní ojetiny

Meziročně ubylo z české nabídky přes 3300 zánovních vozů do čtyř let stáří. Důvodem je nedostatek nových automobilů, což vede ke zvýšené poptávce po zánovních vozech a současně i k jejich nedostatku, protože ti motoristé, kteří by je nahradili novým vozidlem nyní nemají z čeho vybírat.

V prvním čtvrtletí letošního roku ubylo meziročně ze středoevropské nabídky 9500 zánovních ojetin do čtyř let stáří a 50 000 najetých kilometrů. Největší propad o 6000 aut je v Polsku (25 448 aut), 3300 jich ubylo v České republice (20 363 aut), pouze na Slovensku zůstala nabídka prakticky na stejné úrovni (6739 aut). Celkem bylo za letošní první tři měsíce v nabídkách inzertních serverů 52 550 vozů oproti loňským 62 049.

Trend tak se zpožděním navazuje na již dva roky trvající potíže výrobců nových vozů, které po problematickém covidovém období opět významně zasáhly problémy s dodávkami dílů z válkou zmítané Ukrajiny a uzavření výrobních závodů v Rusku. Vyplývá to z analýzy trhu Barometr ojetých vozů, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká zejména starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008. U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně, jako na primárním trhu. Tím, že nejsou nová auta, tak pochopitelně nemohou v dostatečné míře vznikat ani ta zánovní. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl víc jak o čtvrtinu,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.

Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun (26,2%) na letošních 655 000 korun, v Polsku o 27 306 PLN (32,4%) na letošních 111 506 PLN (585 680 Kč) a na Slovensku o 4010 EUR (18,7%) na současných 25 500 EUR (622 733 Kč). Nejčastěji nabízenou značkou zánovních aut na českém trhu byla v prvním kvartálu Škoda se 7094 vozy různých modelů, stejně tak na Slovensku (1166 aut). V Polsku u zánovních aut vedla Toyota s 2363 vozy. V České republice následoval Volkswagen s 1544 auty, třetí místo obsadil Mercedes-Benz s 1179 nabízenými ojetinami.

Tachometr nabízených aut nejčastěji ukazoval hodnotu 17 552 km. Meziročně přibylo v nabídce 300 vozů (41%) s hybridním pohonem a 203 vozů (86,4%) s čistě elektrickým pohonem. Mezi zánovními auty bylo nejvíce těch s karoserií SUV, následovaly hatchbacky a kombíky. Mezi SUV se na prvních třech místech pohybovaly mladoboleslavské modely Kodiaq, Karoq a Kamiq.

Mohlo by se vám líbit...