Z Peugeotu 106 bude od září veterán

Malý městský vůz Peugeot 106 oslaví letos v září 30. narozeniny. Překročení této věkové hranice znamená v automobilovém světě postup do veteránské kategorie. Stává se tak automobilem vhodným pro sběratelské účely.

Peugeot 106 byl prvním vozem 6. generace, kam u Peugeotu spadají všechny modelové řady, jejichž název končí číslem 6. Později tedy přibyly například model 306 nebo nejprodávanější Peugeot všech dob, 206. „Stošestka“ vznikla proto, aby rozšířila nabídku značky v segmentu malých městských vozů, který v té době tvořil něco přes třetinu evropských prodejů, přičemž ve Francii představoval 40%.

Peugeot 106 byl uveden na trh 12. září 1991. Nejprve se vyráběl ve třídveřovém, od roku 1992 pak i v pětidveřovém provedení. Do ukončení prodeje v roce 2003 se ho prodaly skoro tři miliony. Výroba probíhala především v Mulhouse, ale v době největší poptávky se vůz vyráběl i v továrnách v Sochaux a Aulnay-sous-bois. Nabídka motorizací zahrnovala čtyřválcové benzinové motory typu TU o objemu 954 až 1587 cm3 a naftové agregáty o objemu 1360 až 1558 cm3.

Peugeot 106 je bezpochyby jedním z vozů značky s největším počtem speciálních sérií. Za dvanáct let prodeje jich byla zhruba dvacítka. Mezi nejikoničtější patří edice „Roland Garros“ a „Zenith“ z roku 1993, slavný model 106 Kid s džínovými sedadly z roku 1994, vtipná verze Cartoon, kterou reprezentovala animovaná postavička Droopy v letech 1996 až 1999, elegantní model „Inès de la Fressange“ z roku 1997 nebo „Enfant Terrible“ uvedený na trh v roce 2000.

Existoval také ve sportovních verzích jako 106 Rallye z roku 1993, 106 XSI s výkonem 95 k z roku 1992, s výkonem 105 k z roku 1995 a 106 S16 s výkonem 120 k z roku 1996. Přitom verze Rallye a S16 jsou už několik let nedostatkovým sběratelským zbožím. Model prožil úspěšnou sportovní kariéru v soutěžích Peugeot Sport a v rallye, kde jezdil ve skupině N. V roce 1997 byl představen model 106 Maxi, inspirovaný modelem 306 Maxi. Od roku 1998 jej vyvíjel a pilotoval Lionel Montagne, v roce 2000 s ním Cédric Robert obsadil 5. místo ve francouzském rallyovém šampionátu.

Peugeot 106 Rallye je ceněným sběratelským kouskem

Zajímavou a na tu dobu revoluční odnoží modelu Peugeot 106 byla elektrická verze nazvaná 106 Electric. Až do začátku novodobé éry elektromobilů, tedy do roku 2010, byl tento Peugeot nejprodávanějším elektromobilem na světě. Prodalo se 3550 kusů, přičemž většina mířila na francouzský trh.

Oslavenec Peugeot 106 bude po celý letošní rok k vidění na speciální tematické výstavě v muzeu Peugeot Adventure v Sochaux ve Francii. Je zde vystaveno osm variant: 106 Rallye (italská verze) z roku 1994, 106 XSI z roku 1992, 106 Signature z roku 1995, 106 S16 z roku 1997, 106 Enfant Terrible z roku 2002, 106 Electric z roku 1996, 106 Maxi z roku 1997 a prototyp 106 Cabriolet z roku 1992.

Muzejní týmy také se sdruženími Club 106 Team Rallye a Club 106 S16 připravují velké setkání vozů Peugeot 106, které se bude konat v sobotu 11. září 2021. Vítáni jsou všichni majitelé vozu Peugeot 106. Více informací naleznete na www.museepeugeot.com.

Mohlo by se vám líbit...