Vše o nové Škodě Octavia – přijede s novým designem i technikou

Model Octavia je nejprodávanějším automobilem značky Škoda. U příležitosti šedesátého výročí modelu automobilka představuje novou generaci svého bestselleru. Novodobá čtvrtá řada narostla ve všech rozměrech a je tak delší a širší než předchozí generace. Nabízí také ještě větší zavazadlový prostor.

V lednu 2019 oslavil model Octavia šedesáté výročí zahájení výroby. První vozy této legendární modelové řady sjely z výrobní linky závodu v Mladé Boleslavi na začátku roku 1959. V polovině devadesátých let pak na oblíbený kompaktní model navázala první novodobá generace vozu Octavia. Od počátku výroby v roce 1959 bylo vyrobeno více než 6,5 milionů kusů tohoto modelu. V uplynulých letech Škoda prodala každoročně přibližně 400 000 octavií. Třetí generace tohoto kompaktního vozu tvořila přibližně třetinu celkových prodejů značky.

V současné době je Octavia nejprodávanějším vozem v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a Bělorusku. Velký podíl na tomto úspěchu má především provedení Octavia Combi. Téměř dvě třetiny prodaných vozů tvoří právě verze s karoserií kombi. Octavia Combi je také nejprodávanějším kombi v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu. Proto Škoda uvádí na trh nejnovější generaci Octavie nejprve ve verzi kombi. Provedení liftback bude následovat o několik týdnů později.

Výraznější design a zvětšené rozměry
Nová Škoda Octavia dostala zcela nový vzhled přídě, tvořený novým přední nárazníkem a novými, ostře řezanými předními světlomety. V porovnání s třetí generací narostla délka kombi o 22 mm, liftbacku o 19 mm na shodných 4689 mm. Šířka obou karosářských vriant narostla o 15 mm na 1829 mm. Rozvor činí 2686 mm. Délku vozu zvýrazňuje nově tvarovaný, plochý střešní nosič. Až devatenáctipalcová kola z lehké slitiny dodávají automobilu dynamický vzhled.

Nový designový jazyk je základem atraktivního vzhledu, ale tvarové řešení současně přispívá i k výborné aerodynamice. Verze liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu cx od 0,24, karoserie provedení kombi dosahuje součinitele odporu vzduchu cx od 0,26. Aerodynamické vlastnosti karoserie přispívají k nízkým hodnotám emisí CO2 a spotřeby paliva.

První Octavia s full LED Matrix světlomety
Nižší přední světlomety i zadní světla využívají moderní LED technologii. Významnou novinkou nabízenou ve vrcholné verzi jsou full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla a významně tak zlepšit osvětlení prostoru před vozidlem, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.

Řidiče vítá animovaná funkce Coming/Leaving Home, do které jsou zapojena i full LED zadní světla. Ta mají navíc dynamická směrová světla, která se objevují u Octavie taktéž poprvé. Škoda je poprvé uvedla letos, a to u nového modelu Scala. Postupně se dostávají i do dalších modelových řad značky.

Nový koncept interiéru s velkorysým prostorem
Čtvrtá generace Octavie nabízí ještě větší vnitřní prostor. Místo před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostlo na 78 mm. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě narostl u Octavie Combi na 640 litrů, u verze liftback na 600 litrů. Změny však nenastaly pouze v prostornosti.

Zcela nový je interiér. Do vozu se nastěhoval nový dvouramenný volant s ozdobnou lištou v chromovaném provedení. Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem čtrnácti funkcí pomocí tlačítek a nových otočných ovladačů v chromovaném provedení. Nový design má také středová konzole, výplně dveří a přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a vybavena centrální multifunkční obrazovkou. Vůbec poprvé nabízí Octavia ergonomická sedadla, která jsou velmi šetrná k zádům a která nabízí na přání vyhřívání, masážní funkci a také funkci ventilace. Sportovní sedadla, která jsou nabízena na přání, jsou potažena prodyšnou látkou ThermoFlux. Automobil nabízí na přání také třízónovou klimatizaci Climatronic. Bezklíčový systém otvírání KESSY lze nyní použít pro všechny čtyři dveře.

Nová Octavia bude po uvedení na trh nabízena ve výbavových stupních Active, Ambition a Style. V průběhu roku 2020 doplní nabídku robustní Octavia Scout a sportovně laděná Octavia RS.

Novinkou je head-up displej
Octavia je první model značky Škoda, který nabídne tzv. head-up displej. Head-up displej zobrazuje důležité informace, jako například rychlost nebo údaje z navigace, přímo na čelním skle v zorném poli řidiče. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění na silnici.

Infotainment systémy nové generace Octavie nabídnou na přání služby streamování rádia a televize a také bezdrátové propojení chytrého telefonu pomocí bezdrátové SmartLink+ technologie. Média nebo USB paměťové disky lze propojit s infotainment systémem přímo pomocí dvou předních USB-C konektorů, celkem může být na palubě až pět USB-C konektorů. Na přání je také v nabídce 230V zásuvka vzadu. Skvělý zvuk zajišťuje akusticky vyladěný interiér a nový Sound System Canton, který je nabízen na přání.

Obrazovka nejnovější generace digitálního, individuálně konfigurovatelného Virtuálního kokpitu má úhlopříčku 10″. Také jeho ovládání je uživatelsky přívětivější. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení – Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy – a zobrazovaný obsah nastavovat ovládacími tlačítky multifunkčního volantu.

Novinkou je také možnost zobrazit mapu navigace ve dvou různých režimech přiblížení na Virtuálním kokpitu a displeji infotaintment systému, který má úhlopříčku až 10″. Pomocí integrované spodní lišty v obrazovce infotainment systému lze ovládat klimatizaci. Pomocí nové dotykové lišty pod displejem infotainment systému lze jedním prstem ovládat hlasitost a dvěma prsty přibližovat nebo oddalovat mapu navigace.

Automatická převodovka DSG se systémem shift-by-wire
Nová Octavia je vůbec první model automobilky s okřídleným šípem ve znaku, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak na středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.

Čtvrtá generace modelu nabízí mnoho nových asistenčních systémů. Některé z nich jsou ve škodovce použity vůbec poprvé. Nový Asistent vyhýbání pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem a kontrolovaným vybočením vozidla tak má dle výrobce pomáhat předcházet nehodám (opět se tak dostáváme ke špatnému zvyku dnešní doby, kdy auto řídí řidiče, nikoli řidič auto).

Funkce Varování při vystupování z vozu zobrazuje řidiči před otevřením dveří, když se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič permanentně ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že řidič již vozidlo neovládá. V případě nouzové situace dokáže Emergency Assist vůz zastavit.

Premiéra pro mild-hybridní technologie
Automobil dostal motory TDI a TSI, které jsou společně s výrazně vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi základem pro nízkou spotřebu a emise. Nabídku naftových a benzinových motorů doplňuje ekologická varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se také objeví ve voze Škoda motor s mild‑hybridní technologií.

U tříválce 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválce 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG je použit 48 V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak možnosti spalovacího motoru tzv. boostem. Motor je také při startu tišší a doprovází jej méně vibrací.

Oba zmíněné motory jsou nabízeny i ve variantě bez mild-hybridní technologie, a to v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1.5 TSI a také u naftových motorů je použita nově vyvinutá převodovka určená pro agregáty s vysokým točivým momentem. Motor 2.0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Plug-in hybrid ve dvou výkonnostních variantách
Po modelu Superb iV nabízí škodovka také novou Octavii v kombinaci s benzinovým motorem 1.4 TSI a elektromotorem pod názvem Octavia iV, a to ve dvou výkonových variantách. Vedle varianty s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) je ještě plánována verze se systémovým výkonem 180 kW (245 k). Obě provedení budou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Ekologicky šetrnější diesely
Tři nové naftové motory pokrývají výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Výkonné, úsporné a ekologické motory TDI o objemu 2,0 litru patří k nově vyvinuté generaci pohonných jednotek Evo. Motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a také novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů SCR. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise oxidů dusíku (NOx) v porovnání s předchozí generací motorů o přibližně 80%. Motory Evo tak mají technické předpoklady k tomu, aby splňovaly budoucí emisní normu Euro 6d. Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) jsou na přání nabízeny s pohonem všech kol.

G-TEC: varianta s pohonem na zemní plyn
Také čtvrtá generace Octavie je nabízena ve variantě G-TEC s ekologickým motorem na zemní plyn. Emise CO2 jsou tak znovu přibližně o 25% nižší než při provozu na benzin. Vůz také produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor 1.5 TSI s pohonem na zemní plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg. V případě potřeby je k dispozici nádrž na benzin o objemu 9 litrů. Obě karosářské verze jsou nabízeny s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Tři možnosti nastavení podvozku a adaptivní podvozek DCC
Nová Škoda Octavia bude k dispozici, vedle standardního podvozku, také s dalšími dvěma podvozky. O 15 mm snížený sportovní podvozek a podvozek v rámci paketu pro špatné cesty, který zvyšuje světlou výšku o 15 mm. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumící charakteristiku a pérování a který v rámci volby jízdního režimu Driving Mode Select nabízí různé jízdní režimy. V případě modelu s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná. U ostatních verzí je snížena o 10 mm.

Simply Clever: paket pro spaní a mnoho dalších vychytávek
Řada Simply Clever prvků ulehčuje posádce vozu každodenní cestování. Poprvé nabízí Octavia na přání paket pro spaní, který obsahuje dvě velké, komfortní hlavové opěrky na zadních sedadlech a přikrývku. Novinkou je také vylepšená, komfortní sada sítí do zavazadlového prostoru nebo automatické odjištění roletového krytu, nabízené ve verzi kombi. Multifunkční kapsa pod krytem zavazadlového prostoru nabízí dodatečný úložný prostor. Dětskou pojistku zadních dveří lze ovládat elektricky. Na zadní straně opěradel předních sedadel mají cestující vzadu k dispozici dvě odkládací kapsy pro mobilní telefony.

K dispozici jsou také dva USB-C konektory vpředu, na přání i vzadu. Novinkou je dodatečný USB-C konektor umístěný na stropní konzoli nad vnějším zpětným zrcátkem, který je nabízen na přání. Typickým prvkem je deštník v odkládací schránce ve dveřích řidiče, kde je nově také místo pro smetáček, který je nabízen v rámci originálního příslušenství. Nechybí ani integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů. Tažné zařízení, které je nabízeno na přání, lze elektricky odjistit stisknutím tlačítka v zavazadlovém prostoru. Novinkou je komfortní plnicí hrdlo, které umožňuje tankování AdBlue také pistolí určenou pro nákladní automobily.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.