Umění lakování podle Lexusu

Luxusní vůz nemůže být jen pohodlný a dobře vybavený. Musí také skvěle vypadat. Promyšlený design je samozřejmost, ovšem bez zářivého lesku a hluboké barvy laku by neznamenal nic. Jak probíhá lakování v japonské továrně Lexus v Kjúšu?

Lakovna v továrně Kjúšu zaujme v první řadě svým výkonem. Zvládnou tu nalakovat 200 000 aut ročně, což odpovídá 820 vozům za pracovní den. Pro dosažení tak velkých objemů je potřeba 450 kvalifikovaných zaměstnanců, kteří se věnují lakování. Lakování jediného automobilu si vyžádá celkem 10 hodin práce a skládá se ze 46 úkolů. Ovšem součet všech činností souvisejících s procesem lakování činí 186 a jenom vytvoření základní vrstvy zahrnuje 24 činností.

Proces lakování probíhá v ideálně čistém a stabilním prostředí připomínajícím laboratoř. Prašnost se měří každé dvě hodiny, teplota se udržuje v rozmezí 22 až 28 stupňů Celsia a vlhkost má konstantní hladinu 60 procent. Než sem zaměstnanec vstoupí, musí si obléknout speciální obuv a oděv, a poté projít vzduchovou clonou, která brání průniku nečistot do lakýrnické komory. Auta jí projíždějí v rozestupech pouhých 150 centimetrů, ovšem nehrozí žádné nebezpečí, že barva z aktuálně lakovaného kusu znečistí další vůz, a to díky správné regulaci průtoku vzduchu – jeho tok směřuje od stropu k podlaze. Ta je tvořena sítí, pod níž proudí voda a zachycuje zbytky barvy.

Čtyři vrstvy a pomoc robotů
Každý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami. Nejprve se všechny povrchy pokryjí elektroforézou, která brání vzniku koroze. Následuje mezivrstva, která zajišťuje hladkost povrchu a zaručuje odpovídající kvalitu barvy, může být bílá, šedá, tmavě šedá nebo černá, v závislosti na barvě, kterou má nakonec karoserie mít. Dalším krokem je nanesení barevné vrstvy a celý proces uzavře pokrytí automobilu čirým lakem. Jeho úkolem je dodat povrchu krásný lesk a chránit karoserii před poškrábáním a barvu před vyblednutím.

V minulosti bylo před změnou barvy nutné vyčistit potrubí přivádějící barvu k ramenu robota. Nyní to není potřeba. Stroj může změnit odstín barvy a vybrat ze 14 variant tu, která vyhovuje konkrétní objednávce zákazníka. V kartridži připevněné k paži robota je dostatečné množství barvy k natření dvou aut. Tato inovace znamená, že automobily lze lakovat ve stejném pořadí, v jakém si je zákazníci objednávají.

Aby se zabránilo vzniku skvrn, roboti tvoří finální vrstvu plynulými pohyby, které dokonale napodobují chování zkušených řemeslníků. Koncovka robota se během lakování otáčí až třicet tisíc krát, což je deset tisíc krát vyšší frekvence, než je v automobilovém průmyslu standardní. Vyšší rychlost znamená, že barva je rovnoměrně rozprostřena, takže je kvalita laku mnohem vyšší.

Přesnost zajistí jen člověk
Aby byla přesnost co nejvyšší, pracují v továrně Lexusu bok po boku s roboty i lidé. Všichni zaměstnanci byli řádně vyškoleni, aby dokázali se stejnou šikovností používat pravou i levou ruku, bez ohledu na to, kterou mají od přírody zručnější. Specialisté s péčí o sebemenší detaily pokrývají interiér vozu barevným a bezbarvým lakem, takže prvky, jako jsou páté dveře, jsou stejně důkladně nalakované zvenčí i zevnitř.

Za konečnou kontrolu kvality laku rovněž zodpovídají lidé. Zaměstnanci společnosti Lexusu primárně kontrolují tloušťku, hladkost, lesk a odstín barvy, aby se ujistili, že lak nemá žádné vady. Mistři, kteří jsou za to zodpovědní, dokážou ručně odhalit nedostatky o velikosti pouhého půl milimetru. Tím však kontrolní proces nekončí – karoserie vozu je nasvícena jasným světlem v barvách RGB (červená, zelená a modrá), což umožňuje detekovat i minimální změny barvy, jakož i případné promáčknutí a škrábance, které nebyly odhaleny dříve.

Lakování automobilu zkrátka vždy bylo, je a asi i bude věda. Každý, kdo to někdy zkusil o tom ví své. Lakování aut v automobilkách je sice strojové, ale jak ukazuje příklad japonského Lexusu, pokud má být skutečně špičkové, bez lidského oka, zkušenosti a smyslu pro detail se prostě neobejde.

Mohlo by se vám líbit...