U podnikatelů a firem stoupá zájem o ojetiny

Nedostatek nových automobilů z důvodu pandemie a aktuální krize na Ukrajině zvyšuje poptávku firem a podnikatelů po ojetých vozech.

Firemní a podnikatelská klientela, která tvoří pětinu zákazníků, si v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna pořizuje především zánovní vozy. Vyplývá to z analýzy prodejních dat, kterou provedla společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Jde o adekvátní alternativu, jak nahradit chybějící nové vozy na trhu a navíc výrazně ušetřit. Z 63% kupují zánovní automobily do pěti let stáří, často se zárukou od výrobce a hlavně s cenou až o 40% nižší oproti novým autům, která jsou nyní těžko dostupná,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka skupiny AURES Holdings.

„Zvýšený zájem je i o střednědobý pronájem automobilů, který provozujeme pod značkou Mototechna Drive. Tato služba poskytuje komplexní servis, na kterém podnikatelé oceňují zejména jeho bezstarostnost,“ doplnila Topolová. Podnikatelé a firmy tvoří letos v České republice již 18,2% zákazníků oproti 12,9% v předcovidovém roce 2019.

Podnikatelé byli první skupinou zákazníků, u kterých se zvedly prodeje vozů SUV. V roce 2019 jich nakoupili 25,1%, v době pandemie se poptávka zvýšila až na letošních 27,2%. Druhým podnikateli nejčastěji kupovaným typem vozu je pak kombi se 24,9%. Také z 66% preferují automobily s naftovými motory.

Zájem o alternativní paliva je minimální a z celkových prodejů této skupině zákazníků jde spíše o jednotlivé kusy. Nejprodávanějším modelem u této skupiny zákazníků je Škoda Superb. Obecně se letos zvýšil zájem o luxusnější modely aut.

Naopak u firemních zákazníků v době pandemie rostl zájem o nižší střední třídu. Nejprodávanějším modelem roku 2020 byla Škoda Fabia s 14,5%, která například oproti roku 2016 (8,1%) zaznamenala výrazný růst a aktuálně je v tomto segmentu nejpoptávanějším modelem vozu. Druhým nejprodávanějším vozem je dlouhodobě Škoda Octavia, která však v době pandemie naopak zaznamenala v poptávce firem pokles.

Největší změna v preferencích podnikatelů i firem nastala v posledních letech v případě volby převodovky. Zájem o automaty roste ve všech segmentech zákazníků, nejvíce u podnikatelů. To je do jisté míry dáno i větším výskytem automatů u nových vozidel, když někteří výrobci manuální řazení k určitým (a ne zrovna okrajovým) motorizacím ani nenabízejí.

Mohlo by se vám líbit...