Trh ojetin loni rostl, stoupal i počet dovozů

Trh ojetých automobilů v loňském roce rostl. Podle kvalifikovaných odhadů se prodalo o 2% více vozů než v předchozím roce. Počet prodaných ojetin dosáhl zhruba 765 tisíc, z toho bylo 177 tisíc osobních vozů dovezených ze zahraničí. Dovozy přitom rostly rychleji než prodeje, meziroční nárůst dovozů byl podle statistik SDA 3,8%. Jiná situace však panovala na trhu nových automobilů. Meziročně se jich prodalo o 3,7% méně.

Průměrná cena ojetého vozu se v loňském roce zvýšila na 226 500 Kč, což je důkazem toho, že kupující hledají kvalitnější a vybavenější vozy, do kterých jsou ochotni více investovat. Zejména díky ukončeným operativním leasingům se loni rozšířila nabídka zánovních vozů, což mimo jiné mělo i vliv na snížení procentuálního podílu aut se stočeným tachometrem.

Lidé si koupi auta déle promýšlejí, neboť roste průměrná doba prodeje, která se v loňském roce pohybovala okolo třech měsíců. Kupující se také stále více zajímají o historii vozidel, počet neplacených dotazů do systému Autotracer stoupl loni meziročně o více než 40%. Tyto a další informace plynou z dat sesbíraných společností Cebia.

„Pouze stavy tachometrů z STK nemusí být pro ověření, zda vůz nemá stočený tachometr, pokaždé dostačující. Vždy je dobré prověřit i data ze servisů, pojišťoven a dalších zdrojů. V rámci prověřování historie vozu by si měl kupující mimo jiné také ověřit, zda vůz nebyl havarovaný, což lze díky systému Autotracer a dat, která do něj poskytují servisy a pojišťovny. 99,99% ojetin je prodáváno jako nehavarované, přitom je zřejmé, že realita bude jiná,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která Autotracerem a dalšími službami přispěla ke kultivaci trhu ojetin a k transparentnějšímu prodeji.

K častějšímu prověřování historie vozidel vedla i nová legislativa, platná od října loňského roku. Kromě jiného zavedla, že stav ujetých kilometrů na tachometru nesmí být při nové STK nižší než v minulosti, jinak dostane majitel třicetidenní lhůtu na doložení výměny tachometru, bez něhož vůz technickou kontrolou neprojde. Někteří prodejci vozidel reagovali zpřísněním podmínek výkupu.

Z hlediska paliva převažoval loni u ojetých vozů zájem o naftové motory (58%) nad benzínovými (39%). U nových vozů byl však trend opačný a zájem se přesouval čím dál více na benzínové motory (67%). Prodeje nových aut s dieselovými motory poklesly podle dat SDA na 30%, což je do značné míry dáno tím, že nové emisní požadavky po aféře Dieselgate prodražily výrobu a koncovou cenu pro zákazníka, čímž v důsledku vedly k omezení výroby a prodejů dieselových motorů prakticky po celé Evropě.

Ojeté diesely si noví majitelé pořizují především kvůli nižším nákladům. Pokud zájem o ně bude pokračovat i v následujících letech, lze očekávat jejich postupný nedostatek nejen na českém trhu, ale prakticky ve většině evropských zemí a nebude je tedy možné ani levně dovážet. Cena dieselových ojetin by podle současných dat a úvah společnosti Cebia měla být v následujících letech stabilní až rostoucí.

Z hlediska modelů vozů dominovaly trhu opět vozy Škoda Octavia. Nejčastějšími barvami prodávaných ojetin byly šedá a bílá, zvýšil se podíl černé.

Mohlo by se vám líbit...