Toyoty s označením GR, co se za ním ukrývá?

Poslední tři roky se na trhu objevují vozy Toyota s označením GR, odkazujícím na tovární tým Gazoo Racing, který startuje v mezinárodních rallye a v okruhových závodech. Existuje už více než desítka modelů typu GR, které se však vzájemně zásadně liší. Prozradíme čím a vysvětlíme různé druhy označení GR.

V lednu 2017 debutoval na Rallye Monte Carlo Yaris WRC, o dva měsíce později pak Toyota oslavila návrat do Mistrovství světa v rallye a v Ženevě předvedla nový ostrý hatchback Yaris GRMN. Značka zdůrazňovala, že sportovní Yaris vznikl pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing a že značná část testů a vývojových prací proběhla na velmi náročném okruhu Nürburgring: GRMN znamená „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”.

Prodej Yarisu GRMN začal v červenci 2017, ale netrval dlouho, neboť Toyota omezila výrobu na 600 exemplářů a jen 400 těchto excelentních vozů skončilo v Evropě. V září 2017 ale přišel prezident Toyoty Akio Toyoda s velmi dobrou zprávou: Yaris GRMN byla jen ochutnávka, Toyota se totiž rozhodla vytvořit celou sérii vozů s označením Gazoo Racing! Tuto zprávu přivítali sportovně založení řidiči s lišáckým úsměvem na rtech.

Prvních sedm modelů se v japonských autosalonech objevilo hned, tedy v polovině září 2017. Dnes má japonský trh 11 různých modelů GR. Škála je široká, od vlajkové GR Supry přes maličký roadster Copen GR Sport, dvě verze Toyoty 86 GR Sport a GR, hybridy Aqua GR Sport, Prius PHV GR Sport a Prius α GR Sport, SUV C-HR GR Sport a Harrier GR Sport, až po prostorné vany Voxy a Noah, rovněž ve verzích GR Sport.

Několik GR úrovní
Sérii GR tvoří modely s různým stupněm modifikace. Základní úroveň „GR Sport“ má vylepšení umožňující lépe využít potenciálu vozu k jisté dynamické jízdě a výbavu zvyšující pohodlí v kabině. Střední úroveň „GR“ disponuje prvky sportovní výbavy, jako jsou sedačky, zavěšení a brzdy nebo doplňkové aerodynamické prvky či vyztužení karoserie, včetně mnohem silnějšího motoru. Nejvyšší úrovní jsou pak závodní vozy.

Nejnovější modely GR Supra a GR Yaris byly jako sportovní vozy od základu zkonstruované pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing. Na zrod GR Yarisu dohlížel Tommi Mäkinen, šéf rallyového týmu Toyoty a jeden z hlavních tvůrců Yarisu WRC. GR Yaris totiž nevznikl pouze pro radost nejnáročnějších klientů Toyoty, ale představuje homologační základ pro Yaris WRC nové generace. Toyota deklaruje, že jej lze přihlásit do lokálních šampionátů rallye.

Corolla GR Sport
Nejnovější model první úrovně představuje Corolla GR Sport, jejíž výbava může obsahovat 17″ nebo 18″ hliníkové disky, sportovní sedačky, znak GR Sport na víku kufru i aktivní zavěšení s proměnlivou tuhostí AVS. Pohodlí při jízdě lze vylepšit vyhřívaným volantem, bezdrátovou nabíječkou na telefon, inteligentním klíčem, HUD displejem na čelním skle, barevným displejem mezi budíky s 3D efektem a výdechy klimatizace ve druhé řadě sedadel. Mezi systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense druhé generace pak najdeme inteligentní systém automatického parkování (S-IPA), systém monitorování mrtvého úhlu (BSM) a systém varování před pohybem za vozidlem (RCTA).

Rodina modelů GR

Toyota 86 GR
V Japonsku si můžete kupé 86 (v Evropě známé jako GT86) koupit jako GR Sport i vyspělejší GR. Toyota 86 GR dostala sportovní zadní nárazník s difuzorem a centrálně umístěnou koncovkou výfuku, zadní spojler, boční lišty a modifikovaný přední nárazník se spojlerem dole a křidélky po stranách. Uvnitř najdeme skořepinové sedačky Recaro potažené černou alcantarou a sportovní budíky. Tlumiče dodal Sachs, světlá výška vozu byla snížena o 10 mm. Brzdy se skládají z velkých ventilovaných kotoučů a šestipístkových třmenů vpředu a čtyřpístkových vzadu. Radost z jízdy doslova násobí diferenciál Torsen s omezeným prokluzem. To vše doplňují výztuže podvozku a sedmnáctipalcová kola RAYS.

Toyota 86 GR

Yaris GRMN 2017
Ostrý hatchback Yaris GRMN je postavený na bázi Yarisu 3. generace, ovšem pod jeho maskou se skrývá netypický benzinový motor 1.8 Dual VVT-i s kompresorem, pracující s výkonem 212 koní. Na přenosu točivého maximálního momentu 250 Nm se podílí diferenciál Torsen s omezeným prokluzem a přesná manuální šestistupňová převodovka. Automobil dostal tlumiče Sachs, světlá výška byla snížena o 24 mm. Samozřejmě nechybějí ani sportovní brzdy se čtyřpístkovými třmeny a pneumatiky obuté do závodních kovaných sedmnáctipalcových disků BBS. Vůz váží méně než 1200 kg a dokáže se rozjet z 0 na 100 za 6,5 s. Auto dosahuje maximální rychlosti 230 km/h.

Toyota Yaris GRMN

GR Yaris 2020
Jak si ve srovnání s tři roky starým ostrým hatchbackem vede nový GR Yaris? Ještě lépe. Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru spojený se šestirychlostní manuální převodovkou dodává autu vyšší výkon a točivý moment, čili 261 koní a 360 Nm, a umožňuje mu zrychlit na stovku za pouhých 5,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h. Pravda, lichý a nízký počet válců nebude skutečným fajnšmekrům pochuti. Parametrově si však stojí dobře.

Bez zajímavosti není ani černá střecha, vyrobená z uhlíkového vlákna, kterou konstruktéři při dolaďování v aerodynamickém tunelu snížili o 91 mm. O tom, že GR Yaris není sportovní verzí sériového Yarisu, nýbrž vůz konstruovaný jako sportovní už od samého počátku, svědčí jeho nestandardní platforma. Modulární architektura TNGA umožnila spojit předek subkompaktní platformy GA-B, na které vznikl Yaris, se zadní částí kompaktní desky GA-C, z níž vychází Corolla, Prius a Toyota C-HR.

Toyota GR Yaris

Díky tomu mohlo auto dostat pohon všech kol GR-FOUR, jehož konstrukce vznikla ve spolupráci s týmem Toyota Gazoo Racing World Rally Team, vedeným Tommim Mäkinenem, a na jejím doladění se podíleli jezdci WRC. V pohonu 4×4 byla použita velmi rychlá, elektronicky řízená spojka.

Třebaže se automobily s označením GR objevují v nabídce Toyoty už nějakou dobu, stojíme teprve na samém počátku jejich příběhu. V příštích letech se jistě dočkáme mnoha dalších.

Toyota GR Supra

Logo GR

Mohlo by se vám líbit...