Toyota Yaris WRC triumfovala ve Švédské rallye

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing WRT oslavuje svůj první triumf v sezóně světového rallyového šampionátu FIA 2019: Ott Tänak ve Švédské rallye, druhém kole šampionátu, dosáhl suverénního vítězství. Na stejném místě se v roce 2017 odehrálo vůbec první vítězství Toyoty Yaris WRC, která tak zde za poslední tři roky dokázala vyhrát dvakrát. Tänak současně zvítězil v závěrečné Power Stage, z níž si odnesl maximum bodů.

Jezdci v průběhu celého víkendu čelili obtížným podmínkám v podobě tajícího sněhu a ledu kvůli rostoucím teplotám. Tyto podmínky výrazně ovlivnily celou soutěž. Typický zimní podnik dostal trochu jiný ráz, než je pro něj obvyklé a na příklad využívat sněhových bariér a opírat se o ně se tak stalo nadmíru zrádné. O tom se ostatně řada jezdců přesvědčila.

WRC ovládla Toyota
Tänak zakončil pátek pouhé dvě sekundy za vedoucím jezdcem a následně v sobotu dobře zužitkoval svoji lepší startovní pozici, kdy si v tomto podniku vytvořil bezmála minutový náskok před nejbližšími soupeři. V neděli pak v prvních dvou měřených úsecích vsadil na opatrnou jízdu a poté s náskokem 3,5 sekundy vyhrál závěrečnou Power Stage, čímž získal maximální pětibodový bonus. Tänak jezdící s navigátorem Martinem Järveojou nyní poprvé ve své závodní kariéře vede v bodování závodních jezdců.

Kris Meeke v průběhu posledního dne zvýšil svůj náskok před nejbližším soupeřem, a tak ve svém druhém rallyovém podniku v rámci týmu vybojoval celkově šesté místo. Jím získané body též týmu pomohly k jednobodovému vedení v rámci šampionátu továrních týmů WRC.

Jari-Matti Latvala, jenž po pátečním odstoupení soutěžil podle pravidel pro restart, hned v úvodní nedělní erzetě vybojoval vítězství. Podniku se rovněž zúčastnil Marcus Grönholm po svém návratu do rallye s vozem Yaris WRC, pod hlavičkou soukromého týmu. Taktéž Grönholm dokončil soutěž jen díky využití pravidla Super Rally (možnost restartu) a tak mu nakonec patřilo až 38. místo.

Když je řeč o Grönholmovi, zmiňme i Sébastiena Loeba, jenž nyní hájí korejské barvy za volantem vozu Hyundai i20 Coupe WRC. Cíl viděl na pěkném 7. místě, zatímco jeho stájoví kolegové dojeli na 4. a 3. příčce, když těsně pod stupni vítězů dokončil soutěž Andreas Mikkelsen a 3. místo brala týmová jednička Thierry Neuville. Dodejme také, že nejrychlješí Ford řídil Elfyn Evans a se svou Fiestou WRC viděl cíl na 5. místě.

Nejrychlejší „er-pětkou“ je Volkswagen Polo GTI R5
Nejrychlejším vozem třídy R5 se stal na celkové 9. příčce Volkswagen Polo GTI R5, za jehož volantem seděl Ole Christian Veiby – vítěz třídy WRC2. Tování Škoda Fabia R5 dojela do cíle až jako 9. nejrychlejší automobil třídy R5. V rámci WRC2 Pro v níž Škoda Motorsport soutěží to znamenalo 2. místo za vítězným Citroënem C3 R5 řízeným Madsem Østbergem.

Tým Toyota Gazoo Racing spokojen
Ale vraťme se ještě k vítěznému týmu v celkovém pořadí soutěže. „Dosáhli jsme prvního vítězství v sezóně již ve druhém kole WRC na rallye Švédsko. Rád bych poblahopřál a vyjádřil uznání za tento výsledek Ottovi, Martinovi i celému týmu. Rád bych též poděkoval všem fanouškům a našim partnerům za jejich podporu. Když zde náš tým před dvěma lety teprve ve druhé rallye po svém návratu do WRC zvítězil, předčilo to veškeré mé představy. Letošní vítězství je odlišné, mohli jsme o něj bojovat již od samotného počátku. Když posoudím letošní rallye a porovnám ji s radostnou akcí před dvěma lety, mohu zřetelně pozorovat, jak tým dospěl,“ prohlásil po rallye Akio Toyoda, předseda týmu.

„Děkuji Tommimu za další vedení týmu. Viděl jsem Esapekku Lappiho a Janneho Ferma na stupních vítězů v kombinézách jiného týmu. Samozřejmě mi bylo líto, že pódiové umístění Jari-Mattimu, Miikkovi, Krisovi a Sebovi uniklo. Ale současně jsem cítil radost, že tam byli. Nejen proto, že jsem viděl jejich radost, ale také cítil, že nám čelí silní soupeři. Jsem přesvědčen, že Tommi i všichni členové týmu stejně silně jako já vnímají, že na stupních vítězů jsou vlastně všichni jezdci a navigátoři. A to pro tým Toyota Gazoo Racing znamená hodně síly k dalšímu postupu vpřed,“ dodal Toyoda.

Soutěž zhodnotil také šéf týmu Tommi Mäkinen: „Je úžasné zde zvítězit ve druhém kole sezóny a stát v čele obou žebříčků šampionátu. Ott jasně opanoval celý víkend a všem ukázal, jak se má jet za obtížných podmínek. Momentálně je skutečně silný. Když jej dnes pozoruji, vidím sám sebe před 20 lety, kdy jsem se soustředil na zisk titulu. Tento víkend byl pro Krise a Jari-Mattiho samozřejmě obtížnější, ale i oni ukázali, že naše vozy jsou rychlé a spolehlivé.“

A takto to celé viděl vítězný jezdec Ott Tänak: „Měli jsme velmi dobrý víkend. Klíčový byl pátek, který jsme museli překonat způsobem, abychom minimalizovali časovou ztrátu za daných podmínek, ale poté jsme již jen jeli v dobrém rytmu a co nejvíce na jistotu. Dnes bylo hlavní šetřit obutí před Power Stage a poté co nejvíce zatlačit. Měli jsme velmi dobrou pozici a vše báječně fungovalo, takže jsem se za volantem cítil uvolněně. Máme velmi silný tým a je skvělé, že jsme dosáhli takového výsledku hned v úvodu sezóny.“

Pořadí 67. Rally Sweden 2019
1. Ott Tänak – Martin Järveoja Toyota Yaris WRC
2. Esapekka Lappi – Janne Fern Citroën C3 WRC
3. Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC

Průběžné pořadí jezdců WRC 2019
1. Ott Tänak – 47 bodů
2. Thierry Neuville – 40 bodů
3. Sébastien Ogier – 31 bodů
4. Kris Meeke – 21 bodů
5. Esapekka Lappi – 19 bodů

Průběžné pořadí týmů WRC 2019
1. Toyota Gazoo Racing WRT – 58 bodů
2. Hyundai WRT – 57 bodů
3. Citroën Total WRT – 47 bodů
4. M-Sport Ford WRT – 30 bodů

Mohlo by se vám líbit...