Toyota vítězí ve 24 hodin Le Mans

Tým Toyota Gazoo Racing zvítězil v 87. ročníku závodu 24 hodin Le Mans, kde na okruhu de la Sarthe po dramatické finálové hodině vybojoval první a druhé místo. Tím zakončil sezónu 2018-2019 světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA WEC.

Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso za volantem Toyoty TS050 Hybrid č. 8 obhájili korunku Le Mans a pojistili si titul v mistrovství světa závodních jezdců. Své stájové kolegy (Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María Lopez) s vozem č. 7 porazili o pouhých 16,9 sekundy. Klání sledovalo 252 000 diváků.

Během 367. kola při náskoku více než dvou minut ukázala palubní jednotka vozu č. 7 defekt pneumatiky a José proto zajel do boxů k výměně kola. Kvůli závadě na senzoru však bylo indikováno nesprávné kolo, a tak José María Lopez odjížděl z boxové uličky se stále ucházející pneumatikou. To si vyžádalo pomalé kolo s návratem do boxů, kde musel být přezut celý vůz, a přesvědčivé vedení v závodu tak převzal Kazuki Nakadžima s vozem č. 8.

Posádka vozu č. 7 měla přitom pod kontrolou převážnou část celého závodu a zaznamenala dokonce nejrychlejší kolo v historii Le Mans: 3 minuty 17,297 s. Přepisovaly se však i další rekordy motorsportu. Nakadžima se stal na okruzích prvním mistrem světa původem z Japonska a Alonso je historicky druhým pilotem, který zvítězil ve světové šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC a vybojoval titul světového šampióna v jiné automobilové soutěži – konkrétně se stal mistrem světa Formule 1.

Vůz č. 7 vyjížděl do závodu z první startovní pozice, neboť Kamui Kobajaši v kvalifikacích zaznamenal nejrychlejší kolo. Druhým na startu byla Toyota č. 8. Tímto byla určena scéna napínavého a těsného souboje o celkové vítězství mezi dvěma prototypy TS050 Hybrid o výkonu 1000 koní, kdy se oba vozy pravidelně střídaly ve vedení.

Po 12 hodinách závodu dělilo obě toyoty pouhých 8,6 sekundy. V noci pak vůz č. 7 získal rozhodující náskok, neboť sesterský vůz řešil problém s vyvážením aerodynamiky. Ten byl způsobem poškozením karoserie v důsledku tvrdého souboje na plný plyn, ačkoli se oba vozy po celý závod pohybovaly na úrovni stejného kola.

S blížícím se koncem závodu si vůz č. 7 držel poměrně stabilní náskok kolem dvou minut a tým se soustředil hlavně na bezpečný dojezd obou vozů do cíle. Vše probíhalo podle plánu, dokud sedmičku nepostihla dramatická závada, kdy se Kazuki necelou hodinu před koncem závodu ujal vedení.

Je smutné, že se 24 hodin Le Mans na nejvyšší úrovni účastnil pouze jediný tovární tým. Toyota tak neměla adekvátního soupeře, což neprospívá ani jejímu vítězství, ať už bylo jakkoli náročné, ani slavnému vytrvalostnímu závodu.

Výsledky závodu 24 hodin Le Mans 2019
1. místo Toyota Gazoo Racing, vůz č. 8 (Buemi, Nakadžima, Alonso) 385 kol
2. místo Toyota Gazoo Racing, vůz č. 7 (Conway, Kobajaši, Lopez) +16,972 s
3. místo SMP, vůz č. 11 (Petrov/Alešin/Vandoorne) +6 kol
4. místo Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) +9 kol
5. místo Rebellion, vůz č. 3 (Laurent/Berthon/Menezes) +15 kol
6. místo Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +17 kol

Mohlo by se vám líbit...