TEST: Peugeot 208 – velmi povedený základ

„Dvěstěosmička“ se základním motorem je důkazem, že základ mnohdy stačí. Sedmdesát pět koní sice není mnoho, s malým lvíčetem si však poradí velice zdatně.

Evropské auto roku 2020 jistě není třeba dlouze představovat: Peugeotu 208 druhé generace si už při uvedení na trh v roce 2019 získal pozornost díky atraktivnímu designu, ale i pověsti předchozí řady, na níž úspěšně navázal, což dokazuje jak zájem motoristů, tak náš test. Druhá generace „dvěstěosmičky“ totiž nezklame designem, ani jízdně – a to dokonce ani pokud má pod kapotou základní atmosférický tříválec.

Testovaný pětidveřový hatchback ve žlutém metalickém laku asi nepadne do oka každému, na druhou stranu jej rozhodně nepřehlédnete. Zájemci o usedlejší odstín mohou vsadit na jeden z dalších pěti laků, nabízených k základní výbavě. To ale bude za příplatek 6000 až 18 000 Kč.

Praktická pětidveřová karoserie slibuje dobrý přístup do interiéru i pro cestující, kteří se povezou na zadních sedadlech. Ta si zaslouží pochvalu za nabízený komfort, přední sedačky navíc potěší povedeným bočním vedením těla v zatáčkách. Na malý automobil nabízí Peugeot 208 dostatek místa pro posádku. Zavazadlový prostor o objemu 265 litrů dle mezinárodně uznávané metodiky VDA, ale díru do světa rozhodně neudělá (Peugeot uvádí přes 300 litrů, to je však hodnota naměřená „naléváním vody“, která vždy vyjde lépe než uznávané měření pomocí kvádrů: jak se měří objem zavazadelníku se můžete dočíst ZDE).

Na pracovišti řidiče zaujme malý sportovní volant se zploštělou horní a dolní stranou věnce. Naše výtka míří ke stejně nešikovnému umístění přístrojové kapličky, jako tomu bylo u „dvěstěosmičky“ první generace: pokud si volant nastavíte tak jak výrobce zamýšlel a na přístroje budete koukat tak, že budou nad volantem, budete mít volant utopený v klíně, což je proti všem zásadám bezpečného ovládání vozu (omezená manévrovatelnost). Pokud si nastavíte sedadlo a volant podle zásad bezpečného řízení, věnec volantu bude zakrývat přesně střed přístrojového štítu.

Pochvalu si zaslouží materiály použité v interiéru, stejně jako design palubní desky. Pozitivně hodnotíme přítomnost alespoň základních ovladačů ve formě tlačítek na středovém panelu (ne vše se dobře ovládá přes dotykový displej, jako tomu bylo třeba u druhé generace Peugeotu 308). Zatímco přístrojový štít je v případě základního provedení analogový s centrálně umístěným displejem, středu palubní desky dominuje sedmipalcový dotykový displej, sloužící pro ovládání nejrůznějších funkcí, ale i audia.

Tím se pomalu přesouváme k obsluze vozu a samotné jízdě. Skutečným plusem „dvěstěosmičky“ je bezvadně naladěný podvozek. Díky kvalitnímu útlumu nerovností zajistí dostatek pohodlí i na nekvalitních vozovkách, o které u nás není nouze. Současně vozu propůjčuje jistotu v zatáčkách, a to i při náročnějším vyhýbacím manévru.

Jak zde již padlo, testovaný automobil je vybaven základním motorem, jímž je atmosférický tříválec o objemu 1,2 litru. Agregát disponuje nevelkým výkonem 55 kW (75 koní), což ale v praxi nijak nevadí, pouze v prudčím stoupání musíte více podřazovat. Jinak jde o pohonnou jednotku nečekaně snaživou, současně i úspornou. Výrobce udává spotřebu do pěti litrů na sto kilometrů dle nové, přesnější metodiky WLTP. V průběhu testu se spotřeba pohybovala okolo pětilitrové hranice, přitom jsme kolikrát motor hnali do vyšších otáček, aby ukázal, co při svém skromném výkonu dokáže. A nutno říci, že nezklamal ani při dálničních rychlostech.

Právě dálnice ale ukázala na nevýhodou základní motorizace, jíž je pouze pětistupňová manuální převodovka. Šestikvalt by „dvěstěosmičce“ slušel o poznání více, k základní pohonné jednotce 1.2 PureTech 75 se ale nenabízí. K dispozici je k silnější motorizaci 1.2 PureTech 100, která je již přeplňovaná, přesto stále velice úsporná. Oproti základu ale vůz s tímto motorem přijde minimálně o 36 000 Kč dráž. Tím se dostáváme k ceně vozu se základním motorem a ve startovací výbavě Active, která činí ceníkových 410 000 Kč. Momentálně však lze vůz získat v rámci akční nabídky za 394 000 Kč.

Za tuto cenu pořídíte automobil vybavený šesticí airbagů, stabilizačním systémem ESP, protiblokovacím systémem brzd ABS, kontrolou trakce a pomocí při rozjezdu v kopci, tempomatem či manuální klimatizací. Světlomety jsou halogenové, nechybějí však LED světla pro denní svícení evokující tesáky a koncové lampy s grafikou připomínající drápy šelmy. Ve standardu jsou také elektrická přední okna, dálkové centrální zamykání nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Samozřejmostí je dělené sklopné sedadlo vzadu a autorádio s USB a DAB. Automobil se za základní cenu prodává na plechových discích o velikosti 15 palců s ozdobnými kryty kol, litá kola jsou za příplatek. Místo rezervy má sadu na opravu pneumatiky.

Podtrženo, sečteno, Peugeot 208 je i v základním provedení plnohodnotný vůz, který se nezalekne ani dálnice. Přitom potěší nízkou spotřebou a navíc má díky atmosférickému motoru předpoklady k vyšší spolehlivosti. Příjemný je i fakt, že tříválcová pohonná jednotka 1.2 PureTech nezní na tříválec vůbec špatně a navíc netrpí nadměrnými vibracemi.