Téměř všichni zájemci o ojetinu začínají hledáním na internetu

Na internetové platformě AAA AUTO se návštěvnost zvedla meziročně o 159%. To jen potvrzuje fakt, že většina motoristů začíná s hledáním ojetého automobilu on-line, osobní výběr přichází ke slovu až později.

Podle odhadů společnosti Webretailer je Evropská unie třetím největším trhem v on-line obchodování na světě s celkovými maloobchodními tržbami na internetu ve výši 498 miliard dolarů ročně. Přestože v loňském roce zaznamenal český trh na poli e-commerce 25% propad. Internet je však výborný nástroj nejen k nakupování, ale i k výběru zboží, a to i v případě, kdy si jej zákazník nakonec pořídí až po osobní obhlídce – typicky jde třeba o nemovitosti nebo automobily.

V případě vozidel stále většina Čechů nejprve hledá právě na internetu. Podle studie poradenské společnosti McKinsey více než 80% kupců nových automobilů a téměř 100% kupců ojetých automobilů začíná své hledání na internetu. To potvrzují i údaje společnosti AAA AUTO, jejíž webové stránky s nabídkou ojetých vozů navštívilo jen v únoru 2023 o neuvěřitelných 159% více uživatelů internetu než ve stejném měsíci roku 2022.

Chování spotřebitelů aut se rychle mění, a to obzvláště poslední tři roky, kdy nejprve celý svět ochromila vlna pandemie a nyní už rok pociťujeme následky války na Ukrajině. Zákazníci se obecně naučili častěji nakupovat na internetu, proto také stále více z nich upřednostňuje nejprve vyhledávání automobilu na internetu, než se jdou na vybraný vůz podívat osobně.

V případě ojetých vozidel je tento trend ještě patrnější. V důsledku toho mají pak prodejci často jen jednu šanci, jak upoutat a udržet pozornost spotřebitelů tím, že je přimějí k osobní návštěvě. Na druhou stranu motoristé k nim často už přicházejí s jasnou představou o svém budoucím voze.

„Trh s ojetými vozy se stává stále více organizovaným, protože prodejci využívají moderní technologie k zatraktivnění své nabídky. Zejména technicky zdatní zákazníci ve věku 25 až 40 let požadují služby, jako je komplexní transakce na jednom místě, doručení až k domu, doporučení na základě stylu jízdy a životního stylu zákazníka a digitální testovací jízdy. Úspěch na tomto trhu vyžaduje, aby prodejce vytvořil personalizované řešení pro klienty ve všech fázích nákupního procesu, včetně vyhledávání a nalezení vhodné nabídky, prohlídky vozu, zkušebních jízd, výměny starého vozu, vyjednávání o ceně, platby a konečného dodání vozu. Dealeři, kteří chtějí vzbudit důvěru a přesvědčit zákazníka, vytvářejí hybridní model, jehož součástí je online prostředí, ale zároveň i nabídka na kamenných pobočkách,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Podle údajů AAA AUTO navštívilo jen v únoru 2023 jejich online platformu, která obsahuje na dvanáct tisíc nabídek prověřených ojetých aut, téměř 4,5 milionu zákazníků. To představuje nárůst o 159% ve srovnání se stejným obdobím roku 2022. 64% lidí hledalo vozy s benzínovými motory, což je meziročně o 125% více.

„Češi se snaží přizpůsobit rostoucím cenám ve všech segmentech, proto tomu uzpůsobili i vyhledávání úspornějších alternativ automobilů. Nejčastěji hledají benzínové hatchbacky s pětistupňovou manuální převodovkou,“ doplnila Topolová.

Diesely hledá o 21% méně lidí než v loňském únoru, ale stále jde o téměř třetinu všech vyhledávání. V případě dieselů pak zákazníci nejvíce hledají kombíky se šestistupňovou manuální převodovkou. Největší nárůst zájmu byl zaznamenán u hybridních aut, které hledalo o 305% více zákazníků než minulý rok. Nejčastěji pak SUV s automatickou převodovkou.

Mohlo by se vám líbit...