Suzuki vstupuje do hybridní éry

Nižší spotřeba a pružnější zrychlení v nízkých otáčkách, to jsou dvě hlavní výhody Suzuki Ignis a Swift s mild-hybridním pohonem SHVS. Kombinace pomocného elektromotoru a malé baterie byla dosud vyhrazena pouze vyšším specifikacím vozů Ignis a Swift. Nyní ji Suzuki v reakci na čím dál přísnější emisní legislativu Evropské unie zavádí do standardní výbavy všech verzí obou modelů a zahajuje tak svou hybridní ofenzivu.

Díky zapojení elektřiny dokáže pohonná soustava modelů Ignis a Swift efektivněji využívat dostupnou energii. Přitom vše funguje automaticky a provozní vlastnosti se u auta s mild-hybridním pohonem nijak nemění. Systém SHVS nevyžaduje žádnou pozornost za jízdy ani při údržbě. Případné obavy o životnost elektrické soustavy by podle výrobce měla rozptýlit nadstandardní záruka na součásti SHVS v délce 5 let nebo 100 000 km.

Chytrá inovace prověřená v praxi
Zkratka SHVS znamená Smart Hybrid Vehicle by Suzuki – a hybridní pohon od Suzuki je opravdu „smart“, tedy chytrý. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki u malých aut na co nejefektivnější pojetí. Celá elektrická soustava váží jen zhruba 10 kg.

Prvním modelem s kompaktním hybridním pohonem bylo už v roce 2016 Suzuki Baleno. Suzuki Swift je se systémem SHVS dostupný ve vybraných verzích již od roku 2017. Na některých trzích se kombinace motoru 1,2 DualJet a SHVS nabízela už dříve i v Suzuki Ignis.

Kompaktní řešení
Základem systému je lehký a kompaktní startér-generátor ISG (Integrated Starter Generator), který pomáhá spalovacímu motoru 1,2 DualJet při rozjezdu a akceleraci. Rekuperací brzdné energie při brzdění zase vyrábí jednotka ISG elektřinu do zásoby a ukládá ji do lithium-iontového akumulátoru. Takto získanou energii pak auto využívá pro napájení elektrických spotřebičů při stání s vypnutým motorem nebo pro pohon elektromotoru v případě nutnosti dosáhnout vysokého okamžitého výkonu.

Při jízdě ustálenou rychlostí generátor dobíjí baterie, jen pokud je to nezbytně nutné. Jinak je v zájmu snížení spotřeby benzinu od spalovacího motoru odpojen. Elektrické zařízení ISG má výkon 2,3 kW a dosahuje točivého momentu až 50 Nm. Díky těmto parametrům výrazně pomáhá při zrychlování z nízkých otáček, kdy se benzinový motor teprve rozbíhá. Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 3 Ah a nachází se pod sedadlem řidiče, tedy v místě, kde neomezuje vnitřní prostor.

U modelu Ignis v oblíbené variantě s pohonem všech kol 4×4 AllGrip se zrychlení z 0 na 100 km/h díky hybridnímu systému zlepšilo o 0,4 sekundy, přitom kombinovaná spotřeba klesla o více než půl litru z 5,2 na 4,6 l/100 km. Půllitrová úspora platí i pro model Swift. S pohonem předních kol vykazuje v městském cyklu spotřebu od 4,6 l/100 km, mimo město od 3,9 l/100 km a kombinovanou spotřebu od 4,1 l/100 km.

Mění se technika i ceny
Například nejdostupnější varianta modelu Ignis je s cenou 252 900 Kč dokonce o 400 Kč levnější než dosud. Populární varianta Ignis Premium 4×4 AllGrip navzdory lepší technice a rozšíření výbavy o LED světlomety zdražila jen o 1 200 Kč na 328 900 Kč.  Podobně je tomu u modelu Swift. Ten po modernizaci stojí od 269 900 Kč a ve vrcholném provedení Elegance 4×4 AllGrip je po modernizaci s cenou 377 900 Kč dokonce o 14 400 Kč levnější.

Představení modelů Ignis a Swift se systémem SHVS je teprve začátek, první krok v hybridní ofenzivě značky Suzuki. Pro přeplňovaný benzinový motor 1,4 BoosterJet se chystá podobný systém a tato kombinace se brzy objeví v dalších modelech. Již počátkem příštího roku přejdou na hybridní pohon také SUV Vitara a S-Cross i sportovně laděný Swift Sport.

Mohlo by se vám líbit...