Stěrače a ostřikovače si zaslouží péči

V dešti nebo vánici byste bez stěračů neviděli na krok. Umíte o ně ale správně pečovat? Zejména na podzim a v zimním období je to důležité!

Stěrače a ostřikovače patří v autě k těm nejdůležitějším bezpečnostním prvkům. Proto zvlášť s nastupujícími chladnými měsíci platí více než jindy, že není radno podceňovat jejich stav a kondici. Nestačí přitom jen dolít nemrznoucí směs do nádobky ostřikovačů. Mimochodem, při jejím výběru myslete na skutečnost, že jízdou se v zimě čelní sklo výrazně ochlazuje a tak obyčejná kapalina s nezámrzností do -20 stupňů nemusí stačit. Proto je lepší volit kapaliny s vyšší odolností vůči mrazu, na trhu jsou běžně dostupné do -30, -40 ale i -80 stupňů Celsia.

1. Stěrače nejsou čističe
Hlavním úkolem stěračů je stírat čistou či případně znečištěnou kapalinu. Poradí si samozřejmě také s pevnými nečistotami na skle, ale ničí se tím. Čím víc je na skle zaschlých zbytků hmyzu, nebo teď na podzim spadaného listí a jehličí nebo jiných tvrdých součástí, tím je větší riziko mikroskopických poškození gumiček stírátek a ve výsledku viditelných chyb stírání.

2. Stěrače nejsou škrabka na led
Vadí, nebo nevadí stěračům, když na podzim a v zimě přimrznou ke sklu? Obecně jim to samozřejmě nevadí, nesmíte je ale přimrznuté spustit. Násilné odtržení pak téměř jistě vyrobí trhliny na stíracích gumičkách. Totéž platí, když stěrače použijete na čelním skle pokrytém ledovými krystalky.

„Proto je rozumné – když už parkujete venku v mrazu – nastavit stěrače do servisní polohy a odklopit je od skla. Pokud totiž přimrznou v parkovací poloze schované pod kapotou, je nutné nejprve odmrazit čelní sklo. To je jednak zdlouhavé, jednak to chce dobrý odhad, kdy už jsou stírátka volná,“ radí Pavel Švejdar, který se v Technickém vývoji Škoda Auto zabývá stěrači a ostřikovači. Odmražení stěračů lze vyřešit také speciálním sprejem, takzvaným rozmrazovačem. Ten místo zahřívá, jenže tím také způsobí výrazné nežádoucí mlžení.

3. Nenechte zamrznout ostřikovače
Když už je řeč o přimrzání, ani na ostřikovače se v chladných měsících nevyplácí zapomenout. Pokud už jste vyměnili kapalinu v nádobce za zimní nemrznoucí, pamatujte na jeden důležitý úkon. Dostaňte veškerou letní směs i z hadiček, především z té dlouhé vedoucí k zadnímu sklu. Zamrzlé ostřikovače jsou nepěknou a zbytečnou lapálií. Navíc zamrzlá kapalina může způsobit i poškození systému ostřikování.

4. Kdy stěrače vyměnit?
Častá otázka: kdy je správný moment k výměně stěračů? Kvalitní vydrží celkem dost, ale vždy záleží i na podmínkách v nichž se používají. Optimální čas pro koupi nových vidíme doslova na vlastní oči – když se na skle objevují nesetřené pruhy, fleky nebo když stěrač poskakuje (poskakování většinou vydává nehezký zvuk). Při výměně stěračů na moderních vozech je třeba použít takzvanou servisní polohu (viz níže), která jediná zaručuje jejich bezpečnou dosažitelnost.

5. Povinné ostřikování světel
Na závěr se podíváme ještě na jeden prvek. Nejprve číslo: 2,3 baru. Právě takovým tlakem ostřikují výsuvné integrované ostřikovače vaše světlomety. Ono je totiž potřeba nejen dobře vidět, ale taky být viděn – i tyto ostřikovače tak přispívají k vyšší bezpečnosti.

„Řada lidí si to neuvědomuje, ale znečištěné světlomety hrají velkou roli. Některé světlomety totiž vydávají velmi intenzivní světlo, typicky to jsou xenony. Když je jejich krycí sklo špinavé, jsou náchylnější na oslňování v důsledku různého lomu světelného paprsku. Proto je pro tento typ světlometů ostřikovač povinný. Pro ostatní typy – třeba LED světlometů – slouží ostřikovač jako komfortní funkce,“ uzavírá Švejdar.

Nechte je vyjet nahoru
Jak u vozů Škoda vyvoláme servisní polohu stěračů? Do deseti sekund po vypnutí zapalování stlačíme páčku ovládání stěračů směrem dolů na více než jednu sekundu. Tím stěrače vyjedou do servisní polohy k A-sloupku. Pak už můžeme stěrače odklopit a stírací lištu snadno vyměnit – nebo si tímto způsobem stěrače připravíme před očekávaným mrazem a noční sněhovou nadílkou.

Mohlo by se vám líbit...