Starší lidé si kvůli koronaviru častěji kupují auta

Na trhu s ojetými vozy se v posledních měsících objevuje nový fenomén. Rapidně se zvětšuje skupina starších řidičů, kteří si na stará kolena pořizují svůj první automobil, nebo si ho kupují po dlouhé, často desítky let trvající řidičské pauze. Děje se tak především ve větších městech, kde je vysoká koncentrace lidí. Starší motoristé tak často používají auto jako mobilní roušku.

V současné době je patrný zvýšený zájem o vozy a obecně příklon k individuálnímu cestování i u lidí, kteří dosud žili bez auta. Jsou držiteli řidičského oprávnění, auto však často dlouhou dobu, někdy i desítky let, neřídili. Přístup k těmto nezkušeným řidičům zohledňují i pojišťovny. „Pojistné se stanovuje na základě mnoha kritérií a věk je jedním z těch zásadních. Konkrétně u velmi mladých řidičů hraje každý rok roli. Pojistné pro staršího řidiče tak bude velmi výrazně levnější, oproti osmnáctiletému řidiči i přesto, že ani jeden bonusy za beznehodovost nemá,“ říká Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.

Starší prvořidiče vede k nákupu vozidla zejména současná situace týkající se pandemie koronaviru a s tím spojených rizik. „Tito lidé často žili i několik desítek let bez auta, protože jim stačila veřejná doprava. To se ale nyní mění a zejména starší lidé si více uvědomují vyšší zdravotní rizika spojená s hromadným cestováním s neznámými lidmi. Vůz se pro ně do značné míry stává takovou velkokapacitní mobilní rouškou, ve které se ovšem mnohem lépe dýchá,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

„Starší řidiči se obecně orientují spíše na takové vozy, kde je minimum výbavy a co možná nejjednodušší ovládání. Současné technologie a velké displeje spíše odmítají. Většinou si vystačí pouze s klimatizací, posilovačem řízení a rádiem,“ doplňuje Vaněček.

Starší motoristé by určitě neměli zapomenout na pojištění vozu, a to včetně havarijního (i pro levné vozy existují levné programy havarijního pojištění) a na asistenční služby jako jsou oprava nebo odtah porouchaného vozu, oprava defektu pneumatiky, dovoz paliva při opomenutém tankování a podobně. Na výši pojistného má vliv i výkon nebo objem motoru – čím větší nebo silnější motor, tím dražší pojistka. A u začátečníka, který nemá bonusy, to platí dvojnásob.

„Riziko nehod u těchto řidičů bude samozřejmě vyšší, ovšem vzhledem k věku zase očekáváme větší opatrnost a uvědomění si své nevyježděnosti. Tento faktor je výrazně odlišný právě u mladých řidičů. Navíc oproti mladším řidičům si tito lidé často pojišťují vozidla ne na efekt, ale spíš dle užitku, což samozřejmě jejich rizikovost také snižuje. Havarijní pojištění se v takovém případě určitě vyplatí, ale samozřejmě v závislosti na stáří a ceně vozidla,“ dodává Bělina.

Nicméně ostatní denně jezdící řidiči tyto nezkušené motoristy rádi nevidí. Často jsou totiž brzdou provozu a nezřídka se chovají spíše opačně, než jak tvrdí zástupce Slavia Pojišťovny. Řada z nich totiž nedokáže pořádně sledovat provoz okolo sebe, nedává směrová světla a podobně. Mnohdy tak ohrožují ostatní motoristy okolo sebe více, než mladí řidiči začátečníci.

Do určité míry může situaci starším a nevyježděným motoristům, a nakonec i všem v jejich okolí, usnadnit správný výběr vozu. Pro méně zkušeného staršího řidiče je například výhodný vyšší posez kvůli lepšímu rozhledu a pohodlnějšímu nastupování i vystupování. V nejnižší cenové kategorii tuto výhodu nabízí například Ford Fusion, Volkswagen Golf Plus nebo Hyundai ix20.

„Sázkou na jistotu jsou běžné a hojně zastoupené značky. Zbytečným rizikem a komplikací jsou vozy exotických výrobců. Určitě je dobré zjistit si, jaké servisy jsou v okolí a jakým značkám se věnují,“ radí Vaněček. „U zánovních vozů by to měly být spíše autorizované servisy, u starších vozů to mohou být klidně specialisté nebo menší univerzální dílny. A to nejen v místě bydliště, ale i například v okolí chalupy, pokud na ní člověk tráví hodně času,“ doplňuje.

Většina starších řidičů preferuje menší hatchbacky s benzínovým motorem, které při většinově krátkých jízdách netrpí tolik jako vozy s naftovými motory. Mnohdy jsou tyto vozy i spolehlivější a vyšší spotřebu tak vyváží nižšími servisními náklady. I zde ale platí, že rozhodující je to, jak se k vozu předchozí majitel choval a zda nezanedbával jeho servis.

Mohlo by se vám líbit...